Miss Cykel - skoj att ni valde Cefalù som är en jättemysig och inte alls så turistig stad. Taormina är också jättefint men dyrare och mer turister än hela övriga Sicilien tillsammans. Men ska ni bo nere i Giardini-Naxos så lär ni ju åka upp i Taormina och besöka även den staden.
Jag har inte läst hela tråden men jag rekommenderar er varmt att hyra bil. Ska väl tillägga att detta är den största ön i Medelhavet så det är inte som att åka omkring på Corfu. Avstånden är något längre
.
Själva kusten runt Sicilien är otroligt vacker och havet lika klart som i Grekland. De vackraste stränderna ligger väster om Palermo. Det finns en strand som ligger nedanför Erice som är milslång vit sandstrand, San vito lo capo har jag för mig att den heter. Är ni där när det inte är turissäsong så kan ni ha stranden nästan för er själva.
Kommer även ihåg en vacker strand som inte är alls långt från Cefalù. Kanske 15 minuter med bil. Den ligger österut...alltså bort från Cefalù och Palermo. Liten strand med härliga raukar som stod upp från vattnet.
Erice som jag nämnde är en gammal by som ligger högt uppe på ett berg. Kan tänka mig att det är ca 2,5 timmas körning från Cefalù. Ni måste passera Palermo opch öns vinodlingar på vägen. Där vandrar man i smala gränder och vacker utsikt.
Orkar ni åka ännu längre västerut, titta på en karta så är det nog söderut från Cefalù, så ligger Agrigento. Här ligger stora grekiska tempel på en klippa. På natten är de upplysta och det ser ut som de svävar i himlen. Så vackert!
Mitt på ön (inte så långt ifrån Catania) ligger Piazza Armerina. Romarnas tempel fyllda av mosaik. Är ni där på sommaren är det hett!!! Något att se om man gillar historia. Hela ön är förresten fyllda av historia, grekiska tempel, romerska palats och sen ser man arabiska influenser på byggnaderna i Palermo.
Att besöka Palermo bör ni nog också göra. Jag har lite svårt att säga hur staden uppfattas av turister men det är otroligt vackra byggnader och nattetid ett otroligt nattliv med massor av barer och folk på gatorna.
Förutom vackra stränder och historia så hittar ni den godaste maten i Italien där. Själv gick jag upp 3 kg på en vecka (vid mitt första besök på ön). Ni bara måste äta ders sötsaker!! Köp flera små olika sorter att mumsa på efter en dag på stranden. De har massor av god fisk, har nog bara ätit kött ett fåtal gånger där, pizzan är underbar och så äter de auberginer på längden, bredden och tvären, melzane heter det på italienska.
Kan skriva mycket om denna vackra ö och jag hade allt nedskrivet på en A4 men tyvärr försvann allt när jag bytte dator
. Så håll till godo med detta.
Ha det så underbart och hälsa ön från mig!