• Miss Cykel

Sicilien - tips?

Kan någon ge oss lite tips om Sicilien? Vi funderar på att tillbringa vår bröllopsresa där, två veckor. Vi vill inte ha det så "turistigt" och gärna bo på ett par olika ställen på ön. Vi flyger till Catania.

Finns det någon som kan rekommendera Sicilien?

• Svar på tråden Sicilien - tips?
  • Louise14

Nina O: har du också läst om det i Svd? Vi har planer på att åka just dit på bröllopsresa, men verka rinte vara så många som har erfarenhet av det.

• Miss Cykel

Jag har inte läst om Cefalu i SvD, men är lite intresserad av att spendera några dagar där. Louise14: Har du någon info? :)

• Miss Cykel

Har någon åkt linbanan mellan stranden och staden i Taormina? Funkar den om man har lite höjdskräck? Hur tar man sig annars emellan?

• viktualia

Miss Cykel- man åker buss på tokslingriga vägar...

Vi åkte med Fritidsresor och bodde i Giardini-Naxos. Njöt av mysiga utflykter till Etna - men promenad på 3000 meters höjd och läckert vulkanutbrott vid Stromboli - en ö norr om Sicilien.

• anjo_73

Jag lider inte av någon höjdskräck, men när jag såg linbanan så sa jag "aldrig i livet". Så vi åkte bussen ner igen (vi hade åkt med hotellets minibuss upp).

Jag upplevde verkligen inte att det var "försvenskat" varken i Taormina eller i Giardini-Naxos. Nu var vi iofs där någon vecka innan turistsäsongen drog igång på allvar sist vi var där, men ändå.

Jag upplevde snarare att även om det var en del turister, så var befolkningen ändå väldigt Sicilianska. På hotellet pratade de hyfsad engelska, men på de flesta restauranger vi var på fick vi försöka hanka oss fram med gester och italienska ord - de förstod knappt någon engelska alls!

• junibrud2006

Det går jättefina promenadvägar ner till stränderna. Vi gick både ner och upp utan problem. Det finns även gångvägar ner till Giardini och vi har gått den åt båda hållen. Linbanan har jag åkt en gång, trots höjdskräck, och det gick...

• Miss Cykel

Jag var igår till Ticket för att få hjälp att boka en vecka i Cefalu och en vecka i Taormina, båda 4-stjärniga hotell. Det skulle gå på drygt 19 000 kr/person, vilket jag tyckte kändes himla mkt för 2 veckor i Italien. Vad säger ni? Är det rimligt pris?

• junibrud2006

Det lät mycket. Jag vet dock att Taormina är ganska dyrt. Som jämförelse betalade vi 11 000-12 000 per person två veckor på fyrstjärnigt i Taormina. Men lite skillnad mot 19 000...

• viktualia

Miss Cykel - hm.... tjaaa vi betalade runt 4000 per person för sistaminutenresa dit..

• lenaelena

viktualia

Men, en ospec till sicilien då hamnar man väl i Naxos?

Svar på tråden Sicilien - tips?