• Miss Cykel

Sicilien - tips?

Kan någon ge oss lite tips om Sicilien? Vi funderar på att tillbringa vår bröllopsresa där, två veckor. Vi vill inte ha det så "turistigt" och gärna bo på ett par olika ställen på ön. Vi flyger till Catania.

Finns det någon som kan rekommendera Sicilien?

• Svar på tråden Sicilien - tips?
  • Miss Cykel

Taormina låter ju onekligen jättemysigt. Jag vill dit NU! :D Känns staden/byn turistig, dvs finns menyer på svenska osv?

• Filmjölk

Jag är nog rädd för att Taormina är turistigt ifrån Sicilienska mått. Åker du lite utanför så ser du Sicilien på ett helt annat sätt. Men det är absolut inte "tacky" med svenska menuer, precis tvärtom. Men det är inte det riktiga Sicilien du får se utan mycket mera lyx.
    Vi gjorde även utflykter för att se lite mera av Sicilien.

• junibrud2006

Jag stötte inte på en enda meny på svenska i Taormina, varken under de två veckorna förra året eller de två veckorna två år tidigare. Till exempel var vi på en vinbar där de inte kunde engelska utan jag pratade italienska med dem. Men visst är det turister, främst på huvudgatan, och visst ska ni inte missa landsbygden. Menyer på svenska vet jag fanns i Giardini, men alltså såg jag inget av den varan i Taormina.

• Miss Cykel

Jo, bokar man med svenska charterarrangörer så hamnar man ju vanligtvis med andra svenska turister... Vill dock inte åka till ett ställe med "Mallis-varning" om ni förstår vad jag menar?! :)

• junibrud2006

Och lyxigt utifrån sicilianska mått absolut. Men inget fel med lite lyx ibland!

• Miss Cykel

Näe, lyx är ju alltid trevligt! :)

• Miss Cykel

Tack junibrud2006: Det ser jättefint ut! Mysiga bilder!! :)

Är det någon som upplevde att det var för mkt skugga vid poolen på hotellet och att man inte kunde sola? Konstig fråga kanske, men så hade vi förra året och var därmed "tvungna" att gå till stranden för att kunna sola.

• junibrud2006

Som du kanske såg hade vi solstolar runt om poolen så det var inga problem. Dessutom var terassen relativt öppen ut mot havet. Det gick att sola utan problem från frukost till middag, dock blev det lite skuggigt i poolen framåt sen eftermiddag.

Svar på tråden Sicilien - tips?