• Miss Cykel

Sicilien - tips?

Kan någon ge oss lite tips om Sicilien? Vi funderar på att tillbringa vår bröllopsresa där, två veckor. Vi vill inte ha det så "turistigt" och gärna bo på ett par olika ställen på ön. Vi flyger till Catania.

Finns det någon som kan rekommendera Sicilien?

• Svar på tråden Sicilien - tips?
  • junibrud2006

Vi har åkt med Fritidsresor två gånger till Sicilien och har varit nöjda båda gångerna!

• NinaO

Miss Cykel
    Det fina med stället är att man möter helt vanlig italiensk vardag och samtidigt finns det ett visst turistiskt utbud. Gamla delen av staden är sådär riktigt mysigt som det ska vara och badet på stadens strand är jättebra.
    Göra? Vi har gått upp vid 8:00 och handlat bröd och fixat frukost, gått ut en runda på förmiddagen i omgivningen, lagt oss på stranden 2-3h, gått till rummet och lagat lite enklare matoch på kvällen har vi gått på FANTASTIKA RESTAURANGER! och avslutat med lite glass eller drink på något fik....svårare än så är det inte. ...gillar ni fisk och skaldjur så är det ett tillfälle att frossa. Gillar ni inte det så tycker jag att ni åtminstonde ska prova i varjefall och glöm inte att gå och fika och prova bakverken. Vill ni sitta mysigt på restaurangen så välj terasserna som vätter ut mot havet.
    Vi tog även tåget till Palermo en dag och det var en upplevelse i sig. Tungt trafikerad, högt tempo och bitvis gammalt och slitet, parker och gamla hus. Gillar ni att shoppa så är det ett väldigt bra utbud på kläder, snyggt och ungefär svenska priser och möjligheter till klipp. Där fanns även väldigt livliga marnader med ett fantastiskt folkliv.

• NinaO

Ang Fritidsresor:
    Jag har också rest med dom förut och har bara positivt att säga, men på Sicilien har dom inte koll på sin verksamhet om man nu inte väljer att åka till Tromina / Naxos. Vi ha sammanlagt fått lägga över 3h på att vänta på bussar. Dom ljög och sa att dom fick vänta på förenade plan och dom planen var inte alls försenade, tvingade upp oss tidigt på morgonen inför hemresan och sen fick vi stå på gatan och vänta i över 1h osv. Ringde man till deras kontor i Taromina hade dom inga svar att ge.

• Miss Cykel

NinaO: Hur lång tid tog det att åka buss från flygplatsen i Catania till Cefalú? Vi har bara bokat flyg med Fritidsresor och sen bokat egna hotell (gillade inte riktigt FRs hotell, inte i Cefalú iaf).

Vad rekommenderar du - att åka bussen med Fritidsresor till Cefalú eller att ta sig dit på egen hand? Och hur gör man då? Tåg, taxi - hur långt?

• Lapinette

Miss Cykel - skulle nog inte rekommendera taxi då det är ca 2 timmars resväg från Catania till Cefalù. Utan att veta hur väl det fungerar med tågen på Sicilien så låter det ju allra bekvämast att åka med Fritidsresors buss.

• Lyckligt gift!

NinaO: Hur lång tid tog det att åka tåg till Palmero? Vad kostar det?
    Vi ska till Naxos Giardini, ligger nog strax nedanför Taormina om jag förstått rätt. vi åker på tisdag nästa vecka, ska bli så himlans underbart!!! Gjorde ni utflykter till öarna norr om Sicilien?

• Miss Cykel

Lapinette: Tack för informationen! Problemet är bara att vi ska stanna längre på Sicilien, så vi kommer bara åka med dem TILL Cefalú, men vi måste betala för tur och retur dvs 270 kr/person. Visserligen inte världens största utgift...

• Miss Cykel

Lyckligt gift!: Vi ska också en vecka till Giardini/Naxos (och en vecka till Cefalú). Kom gärna tillbaks till tråden när du varit där och berätta om hur det var!! :)

• Lyckligt gift!

Lovar! Det som är knäppt när man ska till Sicilien och bor på västkusten är att dom inte längre flyger från Landvetter, så vi måste ta oss till Arlanda dan innan vi flyger....men jag klagar inte, det är vår bröllopsresa och det ska bli grymt skoj.

• Lapinette

Kolla upp vad en tågbiljett kostar. 270 kr är kanske billigare även om det bara gäller för en enkelbiljett samt så mycket smidigare än att ni först ska ta er till tågstationen osv.

Naxos ligger nedanför Taormina och det tar ca 2 timmar dit med bil och med tåg ca 4 timmar. Vet dock inte vad det kostar.

• Miss Cykel

Lapinette: Menar du att det tar två timmar med bil mellan Giardini/Naxos och flygplatsen i Catania??

• junibrud2006

Det tar cirka 40 minuter mellan Catania och Giardini eller Taormina. Missa inte att göra en båtutflykt till Lipariska öarna (Stromboli etc). Rekommenderas varmt!

• Lyckligt gift!

Tack för tips! Utflykter ska det bli. Tror vi ska hyra bil ett par dagar, och ta oss till närliggande ställen.

• NinaO

Det tar 1h mellan Cefalu och Palermo med tåg och kostar 70 spänn enkel (köp inga platsbiljetter)
    Bor man i Naxos/Taormina är det kanske inte lönt att åka till Palermo med tåg, måste bli väldigt dryg resa och bil är nog betydligt snabbare sätt.

• Lyckligt gift!

Tillbaka efter en underbar vecka!!! Jösses! Åk till Sicilien säger jag bara!
    Vi har varit en vecka i Giardini Naxos, det gulligaste, fräschaste, mysigaste stället jag nånsin har varit på. Varmt, god mat, mysiga människor, vacker omgivning. En fantastisk strand, vi var i Taormina med vespa en dag, men det ligger otroligt högt upp, så för att komma till havet får man åka en jätteläskig linbana, hur högt som helst, dit vill jag inte åka. Vi bodde 200 m från en jättefin strand med ett kanonfint vatten, och vit fin sand. Jag är lyrisk!

• junibrud2006

Lyckligt gift - Kul att höra! Visst är det härligt?! Jag gillar både Naxos och Taormina, Taormina lite mer. Och det finns jättefina promenadstigar ner, plus bussar så man måste inte åka linbana. Vi gick flera gånger.

Svar på tråden Sicilien - tips?