• FruÖlandstok

Vanligt att få pengar av föräldrar?

Hur vanligt är det egentligen att folk får pengar av sina föräldrar?

När man läser här inte verkar alla få mer elle mindre bidrag av sina föräldrar.. Är det något man vet innan man börjar planera eller har föräldrarna erbjudit sig detta under tidens gång?

Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?
  • Lilla jag...

Hejsan. vi får jätte mycket hjälp ekonomiskt av min mamma (kanske för att jag är enda barnet) men det är hon själv som erbjudit sig. däremot får vi ingen bröllopspresent av henne, vilket vi kan förstå eftersom hon lägger ut så mycket pengar på vår bröllopsfest åt oss =)

• Fröken Malm

Vi kommer få pengar till hyra av lokalen av hans föräldrar, 12 500.

Mina föräldrar kommer bidra med att hjälpa till inför festen, eftersom de är mer "fixiga" av sig. Detta tycker jag är minst lika värdefullt som pengar!

• FruÖlandstok

mm.. jag funderade lite på det. Min familj är inte så rika (så jag väntar mig inga pengar) men dom ställer till 100% upp på att hjälpa till.. även mina syskon så alla är toppenengagerade.

Min sambos familj däremot bor ganska långt bort och kommer inte kunna hjälpa till något. Däremot vet jag att hans familj hjälpte till mycket på både hans systers och brors bröllop ekonomiskt.. men det känns sniket å fråga.. tänkte att det kanske är något som kommer längre fram i planeringen..

• Saltakatten

Mina föräldrar erbjöd sig direkt att bidra när vi berättade att vi bestämt datum och bokat festlokal.

Vi ska dock betala allt själva så vi tog aldrig emot några pengar. De säger att de planerar att köpa en dyrare bröllopspresent istället och undrar vad vi vill ha.
    Min blivandes föräldrar pratade om bidrag till bröllop en gång när vi talade om bröllop helt allmänt och inte ens hade förlovat oss. Då sa vi att vi skulle betala allt själva om vi skulle gifta oss och de har inte sagt något mer om saken nu när vi bestämt dag osv. För oss är det helt ok men hade vi haft det tuffare ekonomiskt hade vi självklart uppskattat ett bidrag. Vi uppskattar ju fortfarnade tanken att de funderaat på att ge bidrag. Vi har så gulliga föräldrar båda två

• Lilla Li

Min sambos föräldrar bidrog med pengar till deras äldsta sons bröllop i maj, och hade därmed lagt ribban. Så de meddelade på en gång hur mycket de var villiga att ge oss, en tredjedel av kostnaden men max 25 000.

Mina föräldrar däremot sa ingenting. Vi har inte haft något bröllop i släkten. Två av mina syskon är gifta, men de har gift sig utomlands utan vår inblandning. Så jag frågade lite försynt hur det var tänkt. Först fick jag blankt nej men senare under samma samtal så sa mamma att de kunde bidra med 20 000.

Så nu får vi 20 000 kr från vardera föräldrapar och lägger allt utöver det själva, det blir ca 65 000 kr totalt.

• skördefest07

Mina föräldrar betalar hela bröllopet! De har sparat för mig o min bror sen vi var små för detta, ett litet belopp varje månad. Dock ska vi inte ha ett dyrt bröllop. Har hyrt hembygdsgård och har valt bort fotograf samt kommer köpa klänning för max 4000kr.

• vittvitt

Jag är också fascinerad över att alla verkar få så mycket pengar från sina föräldrar. Jag skulle aldrig kunna ställa frågan ens. Mina föräldrar skulle inte kunna bidra med några pengar alls.

• Nattens Drottning

Jag skulle aldrig heller fråga.
    Jag skulle även ha svårt att ta i mot pengar, då jag vet att vi tjänar mer pengar än de.

• klurifax

Min pappa betalar maten eftesom min mammas pappa gjorde det när mina öräldrar gifte sig!

• Pumpalot

mina föräldrar bidrar med 15,000 kr. min sambos familj fixar bröllopstårta och dj

Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?