• Hilde

Äntligen fredag del 8

Äntligen fredag del 7

VÄLKOMNA ALLA FREDISAR!! Del 8

"tänk att det äntligen är fredag. vad ska man förgylla helgen med nu då...?
    motormässa...? *tror inte det*
    prommis *för hurtigt*
    tvtittande *för slött*

nej ja vet; sitta å häcka framför datorn som en annan dönick och skriva kuliga saker i andras seriösa inlägg eller skämta om totalt opassande saker...

nån som hakar på?"
    (mammacattas ursprungliga TS)

Önskar er alla varmt välkomna till våran lya....*fluffar upp kuddarna, tar fram dom nybakta bullarna, visar stolt upp det nyinköpta tyget och alla gummistövlarna i hallen*

• Svar på tråden Äntligen fredag del 8
  • Hilde

Ha ha ha... ärligt talat när jag kollar på husfoton på hemnet reflekterar jag knappt över sånt där. Fast jag har ju mitt hus numera.

När vi letade hus hade vi liksom en lista på grejer som gärna skulle få finnas.... för att priset på objektet skulle ligga bättre till. vi ville ju gärna fixa till vårt hus själva och då kvittar terakottaklinkersen och tapetval.

* riktigt gamla tapeter (gärna solkiga)
    * saknade trälister i rummen. (normala icke upphottade hus har oftast några rum med lister som inte hunnit komma på plats.
    * Riktigt gammalt kök.
    * 1970-tal plastmattor på golven.
    * Gammalt ( men funktionellt) badrum.
    * VIKTIGT! ICKE TILLÄGGSISOLERAT!!!! Det går inte att lita på att sånt är riktigt gjort!
    * VIKTIGT! INGA KNEPIGA TILLÄGG... (Verandor, badrumsutbyggnader, m.m.) Ny tillbyggnader är ofta i undermåligt material jämfört med originalhuset... och det kan man inte veta förränn man lyfter på paneler, mattor och tak.... eller man får läckor m.m.
    *INGEN INREDD KÄLLARE

Och jag kan rada upp mer, men

• Hilde

Jäklar Zilla postade inlägget före jag var klar .... !

Hursomhelst om man vill pilla lite själv (fast inte för mycket) och vill få ett BRA pris och BRA friskt hus är ovanstående lista inte så dum

Fast jag glömde en viktigt punkt.... men den är nog viktigare för mig än för er.... HUSET SKA INTE VARA MÅLAT I EN PLASTFÄRG av typen DEMIDEKK Usch....

• Gable

Hilde, du är inte som vi andra Lyfta på tak och plattor och gud vet vad. Jösses, jag hade nog aldrig ens gått på visningen av ett sånt hus. Å andra sidan är jag inte så där pysslig som du är. Ibland önskar jag faktiskt att jag vore det.

MC - jag är helt övertygad om att du är Norrlands sötaste Belsen-fånge!

Jag misstänker att Janos har det väldigt bra där borta. Väldigt bra. Varmt. Sol. Varmt. Vaaaaaaaaaaaaarmt. Vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarmt.

Och ingen snö.

*jag är inte avundsjuk. Inte för fem öre*

• Hilde

Näh, Gable jag inser det Men för att vara lite allvarlig. En del av det jag radade upp är sånt som gör ett hus vansinnigt mytcket billigare. Du skulle bara veta vad folk hänger upp sig på saknade lister och gamla tapeter... !!!!! Och sånt är busenkelt att åtgärda, t..o.m. om man inte gör jobbet själv.

Sedan gamla kök ( kanske från 1950-tal) är praktiska och går lätt att bygga in helt modern inredning i. Och inte att förglömma jag tycker att de är snygga. Men hus blir billigare om köket är slitet...

Nu talar vi inte heller om småpengar. Folk är löjligt beredda att lägga miljoner på sina hus och det gör att ett upphottat hus eller ett där sånt här är åtgärdat blir säkert en miljon dyrare ( kanske en halv miljon) allt beroende på budgivning iofs. ) Alltså skulle hantverkskostnaderna ändå inte vara så dyra i jämförelse med att köpa ett hus som "ser ut" som om det är bra. Jag har sett många typer av fukskador osv, så jag litar inte på sånt som ser snyggt ut.

• Gable

Om jag någonsin ska köpa hus så vill jag gärna anlita dina tjänster!

• Fru Cinderella

O äntligen är det FREDAG!!!!

• anne på grönkulla

Hilde, jag är impad. Men du har ju helt rätt. Men, man ska orka med och uppskatta projektet också.

Jag vet ju att vår lägenhet inte var snordyr eftersom den inte har lyxrenoverat kök o badrum t ex. Så visst spelar det roll!

• Gable

Ja jösses! Det är freeeeeeeeedag idag!

*kvittrar*

Svar på tråden Äntligen fredag del 8