• Hilde

Äntligen fredag del 8

Äntligen fredag del 7

VÄLKOMNA ALLA FREDISAR!! Del 8

"tänk att det äntligen är fredag. vad ska man förgylla helgen med nu då...?
    motormässa...? *tror inte det*
    prommis *för hurtigt*
    tvtittande *för slött*

nej ja vet; sitta å häcka framför datorn som en annan dönick och skriva kuliga saker i andras seriösa inlägg eller skämta om totalt opassande saker...

nån som hakar på?"
    (mammacattas ursprungliga TS)

Önskar er alla varmt välkomna till våran lya....*fluffar upp kuddarna, tar fram dom nybakta bullarna, visar stolt upp det nyinköpta tyget och alla gummistövlarna i hallen*

• Svar på tråden Äntligen fredag del 8
  • janos

Då säger jag pass på libanesiskt och thai helst. Är inte så förtjust i kokosmjölk, couscous, currypasta m.m.

• anne på grönkulla

Är det så? Kanske - förvillande lika är de iallafall!

Libanesiskt - ja, småplockrätter av ungefär samma typ, men lite annan inriktning, som sagt - kanske liiiite starkare, men inte mycket, och fler varma varianter. Oftast orkar jag mig aldrig förbi smårätterna men sen är det väl rätt mycket grillat.

• Fru Cinderella

Vad hungrig jag börjar blir ;)

• Gable

Italiensk: janos
    Grekiskt/Turkiskt: MC, janos
    Spanskt:
    Libanesiskt:
    Kinesiskt: janos
    plankstek, black & white: Janos
    Thai:

(Kom på en till)
    Spanskt är tomatigt och mycket smak. Stora bitar. Tapas. Vitlökigt.
    Libanesiskt har jag aldrig testat, men har hört att det är couscous, grönsaker, starkt och plockmat. Hummus. Kanel och Ingefära.

Ok.... Fru Gable kan tänka sig allt på listan, så ni får rösta, så kollar jag upp lämlig restaurang när det är bestämt. ApG kanske kan delge sina tips? Alltid bra med ny input på restaurangfronten.

• anne på grönkulla

Min favvo-italienare i Gamla stan är Bettola di Papa sisto på Nygatan (stora eller lilla minns jag inte just nu).

Annars är Forno-krogarna rätt bra, finns en på en tvärgata till Drottningatan (Herculesgatan eller Jacobsgatan, kanske), en borta vid St Eriksbron tror jag och en i vårt kvarter på Sveavägen.

Detta var italienskt - återkommer om övrigt.

• anne på grönkulla

Bäst libanesiskt är nog Cave du roi - men det ligger i Huvudsta. I stan vet jag inte riktigt, men kan försöka kolla.

• Gable

Jg har bara varit 2 olika libanesiska här inne i stan så nya tips tas tacksamt emot. Otroligt gott med alla de där små rätterna, när det varma kommer så är jag proppmätt och orkar inte mer.

• anne på grönkulla

En bra libanes på en gata bakom Hornsgatan, rätt nära Mariatorget finns det visst också.

Men grektiskt/turkiskt verkar leda såhär långt, får fundera mer på det. Då tror jag som sagt på Söder, Esperia på St Paulsgatan var bra för några år sen. Det är ok läge för Långholmen också!

• Gable

Nåt som har dykt upp som svampar ur jorden här i Sthlm den senaste tiden är:

Sushi restauranger. Finns snart i varje gathörn. Både jag och maken undrar varför! Har det blivit trendigt med sushi??

Fattar ingenting.

Svar på tråden Äntligen fredag del 8