• NuÄrDetDags

Förlovning vs Frieri

Jag bara undrar lite...

När någon friar och den andra säger 'ja' är man väl förlovad?

Ibland läser jag "vi har förlovat oss men frieriet kommer senare" - hur går det ihop?

När man förlovar sig lovar man att ingå äktenskapet - ska man sen göra det igen och det kallas då att någon av parterna friade?

Vi gjorde det rätt så klassiskt (tror jag): min m2b frågade om jag kan tänka mig att gifta mig med honom (friade?), jag sa 'ja' och därmed hade vi förlovat oss (?)

Hoppas någon förstår vad jag menar...

• Svar på tråden Förlovning vs Frieri
  • 4:e Maj

Lisabet - Da fattar jag. Nej, det har med att gift sig innom 1 ar ar en anglosaxisk tradition. Gifter mig sjalv med en engelsman sa det mesta ar ultra traditionellt.

• NuÄrDetDags

4:e Maj: Är det inte konstigt med dessa engelsmän (har själv en här hemma)?!

Han är inte ett dugg traditionell *egentligen* men vad det gäller bröllopet ska det plötsligt vara si och så, och något annat går inte - just för att det är så traditionellt... Stolligt.

NuÄrDetDags - Instammer! Hade forst bokat ett stalle med buffe som jag fick avboka for att han ville ha sittande. Jag har forstatt att hans familj tycker att det ar lite konstigt att min pappa inte ska ge bort mig men det bryr jag mig inte om eftersom vi ska gifa oss i svenska kyrkan. Hade forst tank ha folkdrakt men det blir nog vit klanning i allafall efter en massa patryckning fran bla min syster. Nagon allsang blir det inte heller men toastmastern ar svensk sa nagra lekar ska det nog bli.

• NuÄrDetDags

4:e Maj: Buffé har han gått med på men överlämnade var så viktigt för honom så det får han. Vi har även kompromissat oss till att det blir en engelsk tårta men att den äts direkt (så att inte gästerna måste släpa med sig bitarna till hotellet).

Har du sett den här tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m1947106.html

• NuÄrDetDags

Såg precis att du har sett den tråden.

Laste det dar om tartan men trodde att man ata pa festen plus ta med sig hem. Sen ska det tydligen skicka tarta till de som inte kunde komma. Har ocksa kompromissat massa vilket ar helt ok men vagrade att ha mottagningen pa en pub (tror nog att han drev med mig).

• NuÄrDetDags

Hehe, det tror jag inte - det var också min m2bs förslag - speciellt eftersom Liverpool spelar då. :D

Så mycket tårta kan man ju inte köpa (så att folk kan äta OCH ta med sig hem) och jag skickar säkert inte någon tårtbit till folk som inte kommer. Men det har han som tur väl är inte kommit på - hittills.

• jocelyn

Fråga föräldrarna om lov är väl inte särskilt romantiskt? Typ "hej får jag ta över den här..."
    Jag skulle blivit pissförbannad om någon hade "frågat om lov" för att få gifta sig med mig. Jag är myndig och gör mina egna val tack.

• Lilla Li

Lisabet: Det har jag ingen aning om faktiskt. "Från början" är det väl inte mycket som är odelat svenskt om man ska se det krasst. :) Det är en idé jag haft i hela mitt liv bara - tycker det är fint. Även om traditionen ursprungligen kanske härstammar någon annanstans ifrån så har den ändå existerat i Sverige väldigt länge, det räcker för mig! ;)

jocelyn: Haha jo så kan man ju se det. Väljer jag att se det från min feministiska och självständiga sida, så kan jag hålla med dig. Men tyckte ändå det var gulligt på något sätt. Det handlade inte så mycket om att "ta över" mig, som att be om mina föräldrars "godkännande" av honom. Jag gillade det iaf! :D Men som sagt - inget jag någonsin hade kommit på själv att han skulle göra. Det var hans eget påfund. ;)

• Lilla Li

jocelyn: Dessutom skrev jag inte att jag tyckte det var romantiskt, utan traditionellt. :)

• jocelyn

Jo så kan man ju välja att se det. Tur att vi är olika här, annars skulle nog alla BT-brudarna ha ett exakt likadant bröllop typ ken och barbie.. ;)

Svar på tråden Förlovning vs Frieri