• NuÄrDetDags

Förlovning vs Frieri

Jag bara undrar lite...

När någon friar och den andra säger 'ja' är man väl förlovad?

Ibland läser jag "vi har förlovat oss men frieriet kommer senare" - hur går det ihop?

När man förlovar sig lovar man att ingå äktenskapet - ska man sen göra det igen och det kallas då att någon av parterna friade?

Vi gjorde det rätt så klassiskt (tror jag): min m2b frågade om jag kan tänka mig att gifta mig med honom (friade?), jag sa 'ja' och därmed hade vi förlovat oss (?)

Hoppas någon förstår vad jag menar...

• Svar på tråden Förlovning vs Frieri
  • anne på grönkulla

Visst kan jag hålla med om detta. Å andra sidan lär det ju inte skada någon om andra par vill göra både och och trivs med det!

• 4:e Maj

Ja, klar man ska gora som man sjalv tycker ar bast!

• lillstrumpa23

Jag och min sambo förlovade oss på en resa till Italien 2004, och vi kommer att gifta oss 2008. Jag vet att han kommer att fria på riktigt. Kanske inte med en ring men ett romantiskt frieri. Han vill det så gärna! Jag tycker man får göra som man vill med förlovning och frieri.

• Zozo

Han fragade om jag ville gifta mig med honom (vi hade redan talat om saken) och jag sa ja och sedan gifte vi oss. Vi var väl förlovade fran den stunden men vi hoppade över biten med ringar och knästaende som jag inte ser varken romantik eller vits i. Vi bytte sedan ringar vid vigseln.

Rent krasst sett har förlovning ingen betydelse vilket innebär att var och en far göra precis hur de vill och har lust.

Rent i sak betydde förlovning, som man hör pa ordet, att man var för-lovad (eller tro-lovad) till äktenskap, dvs att nagon hade friat/man hade kommit överens om att gifta sig vid ett senare tillfälle.

• TezzAmore

lillstrumpa23: En fråga bara, du skrev:

"...fria på riktigt. Kanske inte med en ring men...."

Du skrev även att ni är förlovade, har ni inte redan bytt ringar då? Är ni förlovade utan ringar?

Jag är bara lite nyfiken på hur ni gjort!

• lillstrumpa23

TezzAmore

Jodå vi har bytt ringar redan men min sambo funderar på hur han ska göra med en ring för han tycker att man ska fria med en ring. Men för mig gör det inget. När vi förlovade oss så gick inte han ner på knä osv utan vi bytte bara ringar. Men han håller stenhårt på att han ska fria utan att jag vet om när.

• TezzAmore

lillstrumpa23: Okey! Då hänger jag med! Va gulligt av honom att han vill överraska dig med frieriet!

• lillstrumpa23

TezzAmore

Ja jag tycker med det och jag tycker absolut inte det är nåt fel med att först förlova sig och sen om han vill får han fria. Det är bara gulligt av han vill det å jag säger ju gärna inte nej till nåt sånt :)

• Lilla Li

Jag är också väldigt traditionell när det gäller sånt här. Såhär blev det för oss:

1) Min sambo frågade mina föräldrar "om lov" innan han ens nämnde något för mig. Detta visste jag alltså inget om. Det är inget jag tyckte att han behövde göra, men det känns fint såhär i efterhand. Traditionellt! :)

2) Min sambo köpte "frieriringar" i hemlighet och väntade sedan på "rätt" tillfälle.

3) Vid "rätt" tillfälle friade han. Han gick alltså ned på knä (i princip... han satt grensle på knä över mig i soffan... hmm ;)) och frågade om jag ville gifta mig med honom. Traditionellt!

4) Vi bestämde datum - samma dag ett år senare. Detta var något jag absolut ville! Exakt på dagen ett år senare var inte nödvändigt, men i alla fall inom ett år. Som det "ska" vara - traditionellt! ;)

5) Vi valde gemensamt ut ringar tillsammans som är våra "riktiga" ringar. Frieriringarna var bara billigt skräp, tror t.o.m. att de var begagnade och han fick dem gratis. Men de är fina på sitt sätt och framför allt så är det våra första ringar - så de tänker jag alltid spara.

:D

• Heleneli

4:e Maj skrev: "Varfor skulle det kannas mer 'riktigt' eller att han verkligen ville om han stallde Fragan (forlat om jag ar nyfiken) an att ni 'bara' bestamt tillsammans? "

Det får du gärna fråga. :) Anledningen är enkel: jag pratar väldigt mycket mer än vad han gör och kan ibland omedvetet köra över honom utan att han hunnit säga sin mening (i frågor som vad vi ska äta till middag, vad hans mamma ska få när hon fyller år, vilken tapet vi ska ha i sovrummet) han är så snäll (ja, lite toffel ibland) att han låter mig göra så. Nu tror jag iofs inte att han skulle låta mig köra över honom i en så här viktig fråga, men jag skulle nog undra ibland. Är du med på vad jag menar?

Min sambo kanske är modigare eller mer romantisk än andra killar (haha, pilutta er! :D ;)) för det var faktiskt hans idé att han skulle fria sen, i framtiden... (när kommer den där j*kla framtiden egentligen?? ) :)

Jag kanske ska förtydliga att vi bytte ringar när vi förlovade oss och jag inte förväntar mig (eller ens vill ha) en ring till vid frieriet. Nästa ring ska jag inte få förrän vi gifter oss.

Lilla Li: Jag har fått lära mig här på BT att det inte alls är en svensk tradition det där med att gifta sig inom ett år utan en som importeras hit på senare tid. Stämmer det eller har du andra bud? *nyfiken*

Svar på tråden Förlovning vs Frieri