• NuÄrDetDags

Förlovning vs Frieri

Jag bara undrar lite...

När någon friar och den andra säger 'ja' är man väl förlovad?

Ibland läser jag "vi har förlovat oss men frieriet kommer senare" - hur går det ihop?

När man förlovar sig lovar man att ingå äktenskapet - ska man sen göra det igen och det kallas då att någon av parterna friade?

Vi gjorde det rätt så klassiskt (tror jag): min m2b frågade om jag kan tänka mig att gifta mig med honom (friade?), jag sa 'ja' och därmed hade vi förlovat oss (?)

Hoppas någon förstår vad jag menar...

• Svar på tråden Förlovning vs Frieri
  • Pumpkin

Jag håller med dig.

Men nu för tiden är det ganska vanligt att man förlovar sig utan att bestämma något datum för giftermål, eller ens att man ska gifta sig överhuvudtaget. Därför gör nog många så att när man väl känner sig redo att bestämma ett datum och gifta sig, då "friar" man igen.

Förstår du vad jag menar?

• Fru Studstjej

Sånt är så olika. Beror nog helt på vem du frågar. Men för vår del så förlovade vi oss utan att någon gick ner på knä. Vi bestämde oss gemensamt, köpte ringarna och bytte dessa på en romantisk plats. Nu, sju år senare, så blev det ett mer "seriöst" frieri (i bemärkelsen att en vigsel skulle ske inom en snar framtid) då den ena gick ner på knä. Så man kan väl säga att knäfrieriet kom långt efter förlovningen.

Det är väldigt vanligt numera att man skiljer på frieri och förlovning. Har förstått att den traditionella seden efterlyser att det SKA vara samma sak (att fria och förlova sig), men med tiden så har folk börjat göra det annorlunda. Precis som det ska vara! =)

Jag tycker inte förlovning nödvändigtvis innebär att man lovar varandra att man ska gifta sig. Många är förlovade livet ut. Det är väl (numera) mer betraktat som en symbolisk kärleksförklaring.

• NuÄrDetDags

Trodde inte att jag var så gammalmodig. :D

Att förlova sig men inte vilja/tänka på att gifta sig... Nää, jag tycker nog att det hör ihop, att det "säger sig självt".

Men då vet jag att det i alla fall en gång var så och att själva förlovningen har "tappat sin mening" (menar inget ont med det!).

Tur att det finns kvar att "fria", så att man vet vad som menas. :D

• Pumpkin

NuÄrDetDags

Jag håller helt med dig i alla fall

• NuÄrDetDags

MsNordqvist: är du kanske också över 30?

• Pumpkin

NuÄrDetDags

Nej, faktiskt inte. Jag är ganska nyss fyllda 22

• Pepparmyntan

Jag tycker definitivt att förlovning och frieri hör ihop. Vi bestämde gemensamt att vi skulle förlova oss och valde ut ringar tillsammans och en romantisk plats. Jag sa dock till min man att han fick minsan fria ordentligt i samband med förlovningen och gå ner på knä vilket han gjorde. Vi hade inte bestämt datum för giftemål då vi förlovade oss men visste att vi tänkte gifta oss inom de närmsta två åren.

• NuÄrDetDags

MsNordqvist: Då är det alltså inte bara för att jag är "gammal"! Tur det! :D

Skönt att även du, Pepparmyntan, ser det på samma sätt. Trodde det var jag som hade missuppfattat något...

• Junibrud -07

Hej
    Min sambo friade till mig inför mina föräldrar och ca en månad senare så förlovade vi oss. För mig kan man inte först förlova sig och sen fria som du sa har man friat så har man förlovat sig.

• Fru Cinderella

Många är nöjda med att bara förlova sig.. bröllop kostar pengar och vissa anser det inte nödvändigt att gifta sig. Men att förlova sig är ändå ett sätt att säga "Vi hör ihop"

..Även fast jag ser fram mot att gifta mig

Svar på tråden Förlovning vs Frieri