• NuÄrDetDags

Förlovning vs Frieri

Jag bara undrar lite...

När någon friar och den andra säger 'ja' är man väl förlovad?

Ibland läser jag "vi har förlovat oss men frieriet kommer senare" - hur går det ihop?

När man förlovar sig lovar man att ingå äktenskapet - ska man sen göra det igen och det kallas då att någon av parterna friade?

Vi gjorde det rätt så klassiskt (tror jag): min m2b frågade om jag kan tänka mig att gifta mig med honom (friade?), jag sa 'ja' och därmed hade vi förlovat oss (?)

Hoppas någon förstår vad jag menar...

• Svar på tråden Förlovning vs Frieri
  • NuÄrDetDags

Jag tror det var några som fick min fråga om bakfoten...

Jag pratade inte om HUR det frias (vem som friar eller om det är ett gemensamt beslut, om med knäfall eller på ett ben; om bröllop inom 6 månader, 1 år eller 5 år,...).
    Vad jag helt enkelt hade missat (och därför undrade och frågade) var att förlovningens "mening" har ändrat sig.

För MIG är man förlovad för att man vill gifta sig (inte HUR man vill gifta sig eller NÄR, men ATT) och jag trodde inte att det kunde betyda något annat, själva uttrycket att "vara förlovad". Därför lät det helt enkelt konstigt (för MIG) att många förlovar sig för att sedan fria på det ena eller andra sättet. Lite som pannkaka på pannkaka.

Jag har definitivt inget emot att traditioner (och människor) ändrar sig och jag säger säkert inte att någon gör rätt eller fel men om man inte frågar får man inga svar.
    Nu vet jag att när någon säger "vi har förlovat oss" betyder det inte nödvändigtvis vad jag trodde var självklart!

Min fråga var inte menad som kritik och jag ville inte ifrågasätta hur andra gör - jag undrade bara!

• anne på grönkulla
    I meningen "vi har bestämt att vi vill gifta os" när man faktiskt KAN hävda att man är förlovade, så var vi nog dessutom det från nån vecka in i vårt förhållande. Så tidigt började vi iallafall prata om "när vi gifter oss". Men till svar på TS fråga så är det kanske så enkelt att eftersom det inte finns nån juridiskt betydelse av förlovningen utan det är en angelägenhet mellan de två i förhållandet så kommer man också få många olika betydelser av fenomenet.
  • 4:e Maj

Lisabet - Det ar just det dar med att det ska vara sa romantiskt som jag inte gillar. Tycker din kille att det ar lika romantiskt?

NuÄrDetDags - Har inte missupfattat utan haller med att det blir lite tarta-pa-tarta. Ar man forlovad eller bestamt att gifta sig (princip samma sak) sa ska inte ett frieri behovas - man bestammer bara ett datum. Men det tycks vara nagot manga tjejer vill eftersom allt ska vara saaaaa romantiskt.

• Pomodoro

Ja, det ar val lite mysko att vara forlovad utan en tanke pa att gifta sig nagon gang. Jag forstar att det kan droja ett tag, innan man sparat ihop pengar etc, men att se forlovning helt skilt fran brollop tycker jag verkar vara lite underligt.

• hemligmia

Min sambo frågade mig om jag ville gifta mig med honom. Vi har bestämt datum och allt, mwen han tycker inte att vi är förlovade (för att vi inte bytt ringar) men det tycker jag...vem har rätt respektive fel? (jag tycker naturligtvis att det är jag som har rätt )

• NuÄrDetDags

hemligmia:
    Alltså, om han har frågat dig, du har sagt ja och ni har bestämt datum tycker jag att ni är förlovade. Hur mycket mer förlovad kan man bli? :)

Om ring eller inte ring, det är ju "bara" symbolen. Men det är bara min mening igen.

• Heleneli

4:e Maj
    Ja, varför skulle han inte tycka det?? Varför är du emot att det ska romantiskt?

TS: Jag vet inte om du menar att jag har fått nåt om bakfoten, men för tydlighetens skull vill jag bara säga att jag svarar på frågan "Ibland läser jag "vi har förlovat oss men frieriet kommer senare" - hur går det ihop?" :)

För mig är det så här:
    1) Har någon friat och den andra sagt ja så är man förlovad.
    2) Förlovning måste inte föregås av ett frieri, en diskussion kan leda fram till ett gemensamt beslut.

Att folk förlovar sig utan tanke på att gifta sig ens i framtiden tycker jag också är lite konstigt, men om de tycker att det är bra, så varför inte?

Förövrigt, om min sambo och jag skulle komma överens om att gifta oss nästa sommar utan att han ställde Frågan så skulle jag då och då undra om han verkligen vill gifta sig nu eller om han egentligen hade velat vänta ett år till. Om han låter det ske nu för min skull och sätter sina egna känslor åt sidan. Och så vill jag verkligen inte känna.

• jocelyn

Precis så! Alternativ 2 har vi valt. Observera VALT.

Jag tycker f.ö att det är 100% ok att vara "bara" förlovad resten av livet om man föredra. Eller sambo. Eller särbo. Whatever liksom.

Lisabet - For att sjalva frierit ar nagon som sa manga tjejer tycker ar sa himla mysigt och manga killar bavar for. Klart att det ska vara romantiskt, hur man nu an gor, men tycker att det later lite pa tvingat att det ska behovas frias fast man redan ar forlovad. Haller annars med om bade 1 och 2.
    Varfor skulle det kannas mer 'riktigt' eller att han verkligen ville om han stallde Fragan (forlat om jag ar nyfiken) an att ni 'bara' bestamt tillsammans?

Maste fortydliga mig lite - ar man forlovad och bytt ringar ska det inte behovas nagot frieri utan att man bestammer helt enkelt ett datum.

Det jag tycker ar lite 'over romantiskt' ar nar man (en kompis till mig propsade pa detta) har kopt ringar och vantar pa att killen ska falla ner pa ett kna och fria med ringen.

Svar på tråden Förlovning vs Frieri