• ninjan

Rika flickor...

...ja, en sån skulle jag också vilja vara! :)

kollade slutet på lyxfällan ikväll, och blev väldigt peppad att få ordning på min ekonomi! Har det ganska knapert som det är nu..dyrt at vara egen företagare :(

Så.. Nu vill jag gärna att ni delar med er av alla era spartips! Vad som helst, även om det bara är att spara några kronor!
    Jag är säker på att det finns fler där ute som vill få ordning på sin ekonomi och bli en rik flicka :D

• Svar på tråden Rika flickor...
  • Jozzylecter

Gemma, jag är med på din grundtanke, men hur kan det vara ekonomiskt lönsamt att köpa bestick för 30 000 och sedan aldrig använda dem? Min erfarenhet säger att de dyra "fin-grejorna" blir liggande i ett skåp för att man inte vågar använda dem, eller inte vill slita på dem(jag kommer självklart använda min Rörstrand-servis varje dag! *host host* :D).

Inköpspris är inte så interessant, mer än för stunden. T ex har min mammas plastiga elvisp funkat utmärkt i 30 år och inköpspriset utslaget på antal användningstillfällen skulle bli mikroskopiskt högre än kostnaden för elen. Vinglas och kaffekoppar har däremot säkert kostat minst en 20-30 spänn per användningstillfälle.

Jag är med på vad du säger, en dyr grej i bra kvalitet blir billigare i ett längre perspektiv än 3 dåliga, men det förutsätter att den dyra grejen faktiskt används flitigt. Tyvärr tycker jag att de som har råd att köpa bra kvalitet gärna framhåller att eftersom grejorna har just hög kvalitet är de ett bra köp. Sedan slänger de sakerna i alla fall och köper nytt.

En investering vore det i så fall för de som har råd att VERKLIGEN investera i designmöbler osv och vinsten ligger i försäljningsvärdet x antal år fram i tiden.

• Gemma

Ja jozzylecter, huvudet på spiken! Mitt dåliga samvete handlar aldrig om saker jag köpt (oavsett pris), utan saker jag köpt och inte använder (oavsett pris).

Ytterligare en poäng med att använda kvalitetsprylar flitigt är att de ofta blir snyggare när de slits. Folk missar ofta den detaljen, tycker att en plastväska ser likadan ut som den i skinn. Den stora kvalitetsskillnaden märks först efter ett par år. Schyssta grejer får patina, dåliga grejer blir skabbiga.

Dock: Många dyra saker är väldigt opraktiska och svårskötta tillika dyra i drift! Kläder måste kemas, pärlhalsband måste träs om, skor med skinnsula ska sulas om (plus att de ofta är känsliga) och dyra bilar har dyra reservdelar.

Silverbesticken är, rentutsagt, skitjobbiga att sköta. Tror att det är därför de blivit liggande i bankfacket.

Man får helt enkelt tänka efter ordentligt och hitta den optimala formeln "kvalitet-pris per år-användbarhet-lättskötthet" eller nåt sånt. Samt såklart hur förälskad man är i objektet...

• La Paloma

Klockan är halv åtta på morgonen och jag har redan hunnit beställa ansiktsprodukter för ARTONHUNDRA!!!!!!!!!
    Har bondångest kan jag säga......den kanske iof går över när jag blir såååååå vacker av mina produkter
    Ha det gott tjejer....nu ska jag åka och plocka mina bryn....hmmmm, då var jag där igen

• maljor

Vi använder mina silverbestick och kristallglas lite då och då. Däremot har vi inte börjat använda finservisen än eftersom vi inte har tillräckligt med delar av den.
    Tycker inte att det är speciellt jobbigt att sköta silverbesticken men det kanske är för att vi inte har en diskmaskin så vi handdiskar ju allt annat oxå. Däremot så får man ju putsa dem innan man använder dem men jag tycker inte att det är speciellt jobbigt heller.

Pickolina

Nä, visst blir han lite tossig när han ser mig i underkläder men han är fortfarande såpass mycket vid sina sinnes fulla bruk så han låter mig handla så mycket sånt jag vill utan att tycka att det tar upp för mycket plats

• Mycket långt kvar

Hej Gemma, mitt sinne för ekonomi har alltså drivit mig bort från glamourtråden och in i snåltråden! Men jag kommer nog igen när ni minst anar det.

Jag håller med angående designsaker UTOM just silverbestick och serviser. Fina serviser kan jag förstå att andra vill ha, men i vårt hushåll är båda klantar som slår sönder eller kantstöter något varje månad. Det skulle nog bli mer jobbigt än trevligt varje gång en flora danica gick i golvet. Och att putsa silver är sådär kul.

Möbler och kläder tycker jag absolut att man ska lägga pengar på, och få bra kvalitet för, istället för att byta och slänga hela tiden.

• Gemma

MLK: Kära du, "summan av allt" är hardcore socialrealism. Ja, lite som jag själv för en timme sen, liggande på en brits hos filippinska vaxmadamen, hon i billigt munskydd med nödtorftigt rengjord spatel i ena handen, jag blålila-flammig i det kalla skenet från lågenergilampan, rullande av och an i smärta.

Puss, G

• pickolina

55.000:- för bestick.. Var det mitt inlägg det syftades på? Nej så "rik" är jag inte.. Skratt.. 5.500:- skrev jag (tror jag?)... (Fast HELA serien skulle ju bli en helt annan summa) Vilket är normalpris för vanliga kvalitetsbestick.. Och som andra redan påpekat så tänker jag oxå så, att jag kommer kunna använda dem i all evighet och då är priset inte alls farligt.

Jag gillar fina saker och köper oxå hellre lite dyrare men bättre saker än en massa billigt som man måste byta hela tiden.

Tänk om man vore rik?! *drömmer* ;) :D

Jag har ingen direkt respekt för pengar och älskar att spendera dem.. Men jag måste hålla med om att man kan "slösa" (spendera) mer eller mindre smart. Det är de osmarta köpen som jag försöker lära mig att undvika, för dem pengarna skulle man ju faktiskt kunna ha roligare för! *ler*

En bekant sparar på bestick som kostar ca 1500:- för ett par, dvs EN kniv och EN gaffel... Det kan man ju kalla dyra bestick, mera i prisklass med "Lilla Spöket Laban"... :)

• maljor

Pickolina

Mina bestick kostar 800 per par Fast dem får jag av min styvfarmor och styvfarfar så jag betalar ingenting

Men idag har jag lyckats spara massor med pengar på en sak som vi ska ha till bröllopet. Finns inga fina glas i lokalen där vi ska vara så vi hade tänkt köpa vinglas på IKEA, men så kom det ett reklamblad att ICA MAXI här sålde ut sitt parti med kristallglas så nu har jag köpt 80st rödvinsglas i kristall för 400kr!!!! Snacka om tur

• pickolina

maljor
    Ah, det var ju kanon ju! Sånt gillar "vi"... :)

Mmm, släkten e bra att ha.. :D Om jag inte hinner köpa resterande av mina bestick innan jag fyller 30 så.. ;) När jag fyllde 25 så fick jag de höganäskopparna jag ville ha osv.. Bra att passa på vid sådana tillfällen. Så kan man lägga sina egna pengar på annat skoj... *asg*

Jag måste bara kommentera de inlägg om att spara ihop till sina barn... TOPPEN!!! Efter min syster fått en chock när hon flyttat hemifrån så började hon ge mig sådana saker vid varje jul och födelsedag, så jag själv skulle slippa så helt utan grejer och utan pengar att köpa det jag behövde. Det var inga fina/dyra saker men GULD värda den dagen jag flyttade!..

En annan sak som jag vill dela med mig som jag tyckte var så häftigt.. Min fars kompis krävde sin dotter på en ganska hög hyra när hon bodde hemma (efter hon börjat jobba så klart) och hon var alltid irriterad över att hon fick betala så mycket för att bo HEMMA... Dagen då hon flyttade så fick varje krona hon hade betalat i hyra under åren..för han hade sparat allt, för att ge henne ett startkapital... Jag tyckte att det var sååå bra! Sådant ska jag försöka tänka på om jag någonsin skaffar barn.

Svar på tråden Rika flickor...