• ninjan

Rika flickor...

...ja, en sån skulle jag också vilja vara! :)

kollade slutet på lyxfällan ikväll, och blev väldigt peppad att få ordning på min ekonomi! Har det ganska knapert som det är nu..dyrt at vara egen företagare :(

Så.. Nu vill jag gärna att ni delar med er av alla era spartips! Vad som helst, även om det bara är att spara några kronor!
    Jag är säker på att det finns fler där ute som vill få ordning på sin ekonomi och bli en rik flicka :D

• Svar på tråden Rika flickor...
  • maljor

Mycket långt kvar

Ja visst är det

Samlar iofs på både silverbestick, finservis och kristallglas men det är något som jag får varje år av min styvfarmor och styvfarfar. Tyvärr har man ju inte råd att köpa ett gäng själv på en gång =/

• pickolina

Besticken jag köpte var av märket Harddanger. Kvalitetsbestick alltså. Går man och kollar vad bestick kostar på DUKA, Cervera och liknande så är detta inte alls dyra bestick, utan normalpris. Självklart kan man dock köpa billigare bestick på andra ställen, men jag är kräsen och har letat i flera år efter bestick som jag gillar formen på. Jag hade hoppats på att hitta billigare bestick men är villig att betala för att få det jag vill ha och nu blev det dessa.. Fast jag kan erkänna att jag gillar fina och dyra saker. Det ska jag inte sticka under stolen med.. *ler*

Jag har oxå en "fattig" uppväxt och jag älskar att ha egna pengar och kunna skämma bort mig själv... :)

Nej jag köper inte alltid så fina saker. Om jag hade råd så skulle jag göra det dock! *asg* Nästan alla mina möbler är från IKEA tex.. Och fram tills nu så har jag använt min farmors gamla avdankade bestick... Så det är en glädje att kunna slänga dem åt....... :D

Jag är en "slängare" så jag skulle inte ha några problem att göra mig av med allt jag äger och har (i princip) om det skulle komma till det en dag.... :) Fast bestick tar ju inte så stor plats så sådant kan man spara, om förhållandet skulle gå åt skogen och man flyttar isär... ;) :)

Jag är inte alls rik men har låga omkostnader och prioterar min passion -att slösa pengar på saker och tjänster! :D

Ja vi hamnade väldigt OT... Haha... Fast å andra sidan är det ju ingen/inga som försökt att "ta tillbaka" tråden... :)

• maljor

Ja, man prioriterar ju olika här i livet =)

Själv kan jag inte slänga "fina" saker. Har märkesjeans i min garderob tex som kanske är användna 1-2ggr men som är för korta och jag vill inte slänga dem men ingen av mina systrar vill ha dem =(
    Annars sparas nästan allt. Har precis hela förrådet fulls med saker just för tillfället meeen, snart får vi förhoppningsvis mer plats för alla prylar. Letar hus så då jäklar ska jag ha en "walk in closet" modell man ser hos kändisar

• pickolina

Skratt... Åh, jag blir lite avis när jag läser faktiskt. Min garberob har alltid varit välfylld, tills för några år sedan. Av div orsaker.. Försöker komma ikapp sakta men säkert men det tar ju tid. Jag kan ju inte låta bli att köpa en massa andra saker, som jag egentligen behöver mindre.. :D

Resten av min familj är "samlare"..kanske därför jag blev en "slängare"..jag bara avskyr alla prylar, de får mig att må dåligt... De är dessutom väldigt ekonomiska... Hmmm, undrar om jag är adopterad?! *asg*

Vet du, jag bara sitter å ler... Var lite skoj att prata med någon som är så lik men samtidigt så olik en själv... :)

• pickolina

Att ha en sådan garderob, fylld med fina kläder låter ju som en DRÖM!!!! :D

• maljor

*skrattar* ja precis. Fast inte samlar jag på trasiga, onödiga saker utan det jag sparar på vet jag att det kommer behövas när huset är köpt.

Ibland tror jag nästan att jag är adopterad oxå för jag planerar alltid och har stenhård koll på saker och ting men ingen annan i min familj

Men en välfylld garderob har jag, fast m2b kan bli lite tokig ibland. Är den enda i våran umgängeskrets som tex har 3 långklänningar varav en balklänning hängandes i garderoben.... Fast han är glad över ett av mina "beroenden". Sexiga underkläder *hehe*

• pickolina

Ja man kan ju spara mer eller mindre "smart".. :)

Jaså så det klagar han inte över...kan tro det... :D Hehe...

• Lilla spöket Laban

Finns det något roligare än att shoppa?
    55.000 för bestick tycker jag inte låter så konstigt. Vi är uppe i en bit över 30.000 för våra bestick och är långt ifrån klara med samlandet.

• Gemma

Laban, är det du..?

MLK, hej!

Jag får panik av slöseri men jag älskar kvalitet! Brukar skilja mellan kortsiktiga "köp" och långsiktigta "investeringar". Ädelstenar och silverbestick är t ex en investering, bijouterier och plastiga hushållsmaskiner är det inte.
    Mina föräldrar började spara silverbestick när jag var nyfödd. När vi gifte oss fick vi de sista uppsättningarna så nu har vi 18 kuvert i 3 olika storlekar. Måste tillstå att jag knappt använt dem och just nu ligger ju alla fina saker nerpackade i Sverige medan vi bor här och klarar oss utmärkt med billiga substitut. Men det är en speciell känsla att samla dyrt porslin och liknande under lång tid. Flyttade hemifrån när jag var 18 och köpte sen en dyr tallrik i taget - diskade väldigt ofta i början! Idag har jag fått ihop 18 stycken och ångrar mig inte en sekund. Likadant med makens vinglas, han får ett par stycken i födelsedagspresent varje år. För honom, som också hade en "enkel" uppväxt, känns det fantastiskt att för första gången i sitt liv äga en riktigt, riktigt lyxig samling. Mer speciellt än för mig, som ju alltid haft det så.

Min mammas femtiotalsporslin tänker jag definitivt ärva, det är otroligt vackert. Och föräldrarnas danska designmöbler från 50- och 60-talet har jag redan roffat åt mig, likadant mammas gamla Hermes-scarfes och aligatorväskor. Medan plastpumpsen har smulats sönder för länge sedan...

När jag själv får barn tänker jag absolut börja samla kvalitetsbestick och liknande åt dem. Tycker det är viktigt att de tidigt lär sig uppskatta värdet av fina material och genomtänkt design, i motsats till dåliga slit-och-slängprodukter.

G

• Gemma

Det där var alltså ett spartips ;) Satsa på grejer som håller i generationer.

Men det bästa spartipset är att lära sig laga mat - på riktigt. Att svänga ihop en schysst middag med en Gourmet-tidning och råvaror från NK-charken klarar de flesta, utmaningen är att storhandla en gång i veckan på Netto och sen göra storkok som smakar lika delikat. Jag sparar tusenlappar i månaden på det viset. När jag jobbade gjorde jag storkok varje söndag och hade matlåda, och då hade jag ändå en riktigt schysst lön. Vissa saker kommer jag aldrig anse mig ha råd med, dåliga lunchrestauranger är en av dem.

Svar på tråden Rika flickor...