• ladymarmelade

Utbränd? Var tar man vägen då???

Jag undrar om det finns folk där ute som kan hjälpa mig. Ska försöka fatta mig så kort som möjligt så att det inte blir ett meterlångt inlägg.

Jag har under det senaste året mått väldigt dåligt, psykiskt. Min egna teori är att det beror på hela min livssituation, och det känns också som att det är därför jag har haft svårt att både sätta fingret på det och att även ta tag i det.

Jag är ensamstående med en 4-åring, och jag studerar på heltid. Jag har vansinnigt höga krav på mig själv i skolan, och detta är naturligtvis en bidragande orsak till att jag mår som jag gör.
    I tillägg till detta kommer det ekonomiska som ständigt hänger som ett svart moln över mig. Att man varje månad måste vara orolig för om man ska klara av att betala alla räkningar mm är jättejobbigt.
    Jag har även ett förhållande på distans, och det tror jag också är ännu en orsak som framkallar stress och en del ångest hos mig. När jag mår dåligt går det ut över mitt förhållande, och min pojkvän får ta mycket oförtjänad skit.

Nu är jag trött på att ha det så här! Mår ännu sämre när jag vet att folk i min närhet blir ledsna och sårade pga mitt svängiga humör. Min fysiska hälsa börjar också dala, jag har ofta magkatarr, sover dåligt osv.
    Vid minsta lilla motgång känns det som om hela min värld rasar, och jag gråter nog minst en gång om dagen. Det kan vara små bagateller som gör mig jätteledsen eller arg, men jag kan inte styra det, utan det bara kommer.
    Jag blir rädd för mig själv ibland, för jag vet att det här inte är jag egentligen. Jag var alltid glad förr!
    Det känns som att jag kör i 350 km/tim med ögonbindel...

När jag läser om utbrändhet så tycker jag det mesta stämmer in på mig. Men jag vet inte var man ska börja?
    Vart ringer man tex för att få hjälp och någon att prata med?

Snälla, alla som känner igen sig eller vet hur man tar tag i sitt liv igen, skriv och berätta!

• Svar på tråden Utbränd? Var tar man vägen då???
  • Lucia05

Det positiva i denna situationen är att du vet att du måste göra något åt den! :)
    (Många förstår kanske inte vad som händer förrän det är för sent)

Tänk igenom vad som är viktigt i livet, stryk resten, eller lägg det i alla fall på hyllan ett tag.
    Antagligen är ditt barn viktigast, skolan är säkert också viktig, men man måste kanske inte vara bäst varje gång? ;)
    Kärleken till din pojkvän är säkert också viktig, men hur länge funkar det för er att ha förhållandet på distans?

Ta kontakt med din vårdcentral och be om hjälp.
    Lycka till.

• ladymarmelade

Jag har fått precis samma råd av en kompis. Hon sa också till mig att bara göra det som jag känner att jag mår bra av, oavsett vad det nu skulle betyda att jag får avsäga mig (tex skolan.)
    Hon trodde även att jag kanske skulle behöva en sjukskrivning för att hinna ikapp mig själv. Men jag känner mig tveksam till att bara gå hemma... Får för mig att jag grubblar ÄNNU mer på allt jag borde hinna med och allt som inte blir gjort. Men jag kanske har fel...

Som tur är så flyttar min pojkvän hit förhoppningsvis nästa månad, så den biten borde vara ett orosmoment mindre :)

Men det är fortfarande mycket annat kvar...

• pickolina

Du måste göra något för att förändra din situation...
    Jag insåg att min situation var ohållbar men körde på ändå, tills jag var helt knäckt både fysiskt och psykiskt. Jag har nu varit sjukskriven i många år och kämpar för att bli frisk och för att komma tillbaka. Det är inte värt det och du har ett barn som du måste ta hand om... Försök tänka ut en lösning, vad kan du förändra??? Ditt förhållande tex, är det värt din hälsa??? Skolan, måste su absolut vara bäst, eller kan du sänka kraven för att få lite ro i själen??? Osv...

Gällande hjälp så kontaktar man sin vårdcentral. De har kuratorer, de kan skriva ut medicin om det skulle behövas, de kan ge dig stöd och råd och de kan remissa dig till öppenpsyk om det skulle behövas... Varning dock för läkare som vill skriva ut medicin och tycker att det är bra med det. Mediciner är ingen lösning!

• pickolina

Ska din pojkvän bo hos dig??? I sådana fall kanske du kan skippa en eller några av de kurser du läser, så du får lite mindre press på dig...

• ladymarmelade

Jag skulle tex gärna lägga ner några kurser redan nu, men då är det genast det ekonomiska som spelar in. Jag klarar mig inte på ett deltidsstudiebidrag.
    Jag inser också att jag måste ta tag i detta nu, innan jag kraschar totalt, för det känns som att jag är alldeles för nära nu.

Jag älskar verkligen min pojkvän över allt annat, och särskilt eftersom han fortfarande finns kvar nu när jag mår så dåligt. Han säger alltid att han aldrig tänker ge upp och fega ur pga det.

• ladymarmelade

Det går upp och ner, men mest ner känns det som just för ögonblicket. Och även om det går upp så går det aldrig upp till toppen, utan bara till "OK" nivån, för att därifrån gå ner igen.

Det är VANSINNIGT tråkigt att aldrig kunna känna riktig glädje över nånting längre (förutom min dotter naturligtvis!)

• pickolina

Jag förstår dig mer än väl ska du veta... Jag insåg oxå att det hela höll på att gå åt skogen men kände att jag inte kunde göra något åt situationen...och fortsatte tills jag rasade, tills det inte gick längre...

Förstod att du inte klarar ekonomin, men jag tänkte om din pojkvän ska bo hos dig så kanske ekonomin blir annorlunda...

Hur som helst så tycker jag att du ska gå till vårdcentralen och be om att få prata med någon... En kurator/psykolog eller liknande kan ge mycket stöd, styrka och kraft att kämpa på..

Glöm inte att äta bra och röra på dig, det är viktigare än man tror. Motion kan likställas med att äta antidepressiva medel många gånger tom... Även rätt sorts man påverkar serotoninnivån precis som antidepressiva... Dessa saker ska man inte underskatta på något sätt. Yoga tex sägs vara bra om man lider av stress, ångest osv...

Det finns saker som man kan tänka på och som kan göra en enorm skillnad... Utöver den vanliga livssituationen.

• pickolina

Rätt sorts MAT och inte MAN... *s*

• ladymarmelade

pickolina

Hahaha, ja men tror du inte att även rätt sorts man spelar stor roll då? :D Men jag tror att jag har hittat min, så då kan jag bocka av den punkten :)

• ladymarmelade

Är det någon som vet vad det kostar att gå till en kurator/psykolog om man går via sin vårdcentral?

Svar på tråden Utbränd? Var tar man vägen då???