Jag är tämligen säker på att vi inte alla här inne har samma barn i släkten, och därför så bode ju var och en vara expert på just de barn som finns i _deras_ släkt, eller hur?
de som vet att de bara ungås med familjer med väluppfostrade barn och vettiga föräldrar har ju inget problem med det här. Men det kan ni ju inte utgå ifrån när ni diskuterar _Våra_ bröllop?! Alla brudpar måste ju ta sig en funderare på hur det ser ut i just _deras_ släkt, och gå efter det! Det hjälper ju inte om någon annans släktingar bara har änglabarn om jag inte har det? Och på samma sätt, vet man att barnen i ens omgivning brukar uppföra sig så är det ju lugnt!
Mina "real-life-erfarenheter":
* Spädbarn skriker i högan sky under hela ceremonin. Föräldern gör inte en min av att gå ut.
* Barn börjar äta med händerna av bröllopstårtan innan brudparet ens hunnit fram till den.
* Barnet sitter och smäller med dörren till kyrkbänken och att det verkligen låter PANG om och om igen. I en halvtimme. Han satt bredvid sin mor, som ignorerade det.
* Barn som klär av sig alla kläderna, springer runt runt bordet och sriker AAAAAAAA. I en kvart. Sen tar de paus i några minuter och byter till IIIIIII till nästa runda. Föräldern sitter och säger lite lamt "Men sluta nu", men reser sig inte ens från bordet.
* Barn som börjat öppna brudparets presenter utan lov.
* Föräldrar som fått tillbringa hela middagen på huk bredvid barnbordet för att lyckas hålla koll på ungen. Vad trevligt hon måste haft det, och den som satt bredvid henne uppskattade säkert konversationen...
* Alla hål i bordsplaceringen för att föräldrar ständigt är på språng efter barnen (i bästa fall. I värsta fall sitter de kvar trots bråk.)
Ska tillägga att detta är erfarenheter av många olika barn, från olika familjer, med olika föräldrar, vis olika tillfällen. Barnen är fullständigt vanliga barn och har ingen diagnos som gör att de inte klarar av att fungera normal.
Sen vet jag också barn som klarar av att sitta stilla och tysta i kyrkan, äter allt på tallriken, uppför sig exemplarisk och inte har problem med att bara sitta och lyssna på tal i 3 timmar. Men de är väldigt få nu för tiden.
Ni vet själva hur ER omgivning ser ut!