• Damen i röd hatt

Barn på bröllop - REAL LIFE erfarenheter

Hej!
    Funderar på det här med barnfritt på bröllopet. Många säger att barnen skriker och far runt, andra att det funkar med barnen med.

Tänkte höra om ni som haft bröllop med barnen med, om hur det varit? Både bra erfarenheter och mindre lyckade. Ibland undrar jag om det här är ett konstruerat problem, så jag vet inte riktigt hur vi ska göra.

Tacksam för alla REAL LIFE erfarenheter från både brudpar och bröllopsgäster.

• Svar på tråden Barn på bröllop - REAL LIFE erfarenheter
  • Lena+Mattias=sant

Det finns tre barn jag vill ha med på mitt bröllop och det är mina systerdöttrar. Om någon annan som reser långt har små barn får de oxå komma med. Tänkte ha en barnvakt.

• June20

Vi ska ej ha barnbröllop av en hel hög anledningar som Miss Cee redan räknat upp.

Tilläger även barn o alkohol mixar ej även om man vill påstå att en del håller hårt i drinken så kan de råkat gå på toa mm som singel förälder el att den andre inte kan kolla vad Fia gör när Kalle rammlat o störtgråter...o Fia hittar mammas cola som smakar lite konstigt men går ner ändå!(ja gjorde så när ja va 4år!!! inte för ja skulle lita på en 15årig kille heller direkt att hålla tassarna borta).

Nu råkar det vara så att vi inte ens har träffat min m2bs släktingar som kommer ha småbarn just då. Vi har ingen anning om hur dem är som föräldrar ens....alltså:
    VI TÄNKER INTE ENS CHANSA! på att dem sköter sig el föräldrarna heller.

• June20

* Barnet sitter och smäller med dörren till kyrkbänken och att det verkligen låter PANG om och om igen. I en halvtimme. Han satt bredvid sin mor, som ignorerade det.

DET var en av dem värsta saker ja hört ang vigselbiten...man har ju hör annars enbart om barn som kryper omkring på golvet el spädbarn som skricker-ala de e rädd för orgeln o oljudet el bara bajsat i bljöan då.
    Som brud hade ja blivit så förbannad att jag hade tagit hela mitt släp (även om det var 10m långt) o slöja o bara vridit mig om..trampat ner för hela långa gången till detta småglin o sagt att nu är du snäll! Med en bestämd röst eftersom mamman inte hade vett nog att göra detta...jag hade inte brytt mig om det ens var nån nära släkting el avlägsen. Hade han fortsatt när jag gått tillbaka så hade ja avbrutit vigseln o sagt att vi fortsätter ej vigseln förns nån av hans föräldrar gått ut med ungen. Ush ush ushhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh så arg ja hade varit!

• Saralisa

Jag håller med både TheBride och Miss Cee i deras inlägg. Jag har själv varit på bröllop med min dotter som är en av dessa exemplariska barn som alltid har varit lätt att "hålla i schack". Trots detta kunde jag inte njuta av festen då jag fick passa henne hela tiden.

Våra kompisar ser fram emot en kväll då de ska få ha barnvakt och ha en kul helkväll med oss och våra andra gäster.

Till en annan kompis sa jag att det kommer nog inte bli kul för barnen om du tar med dem då hon gärna ville ta med sig sina. Svaret blev då att "nej men då skaffar jag barnvakt, inga problem!".

En tredje kompis frågade om hon fick ta med sin yngsta som fortfarande ammas och visst får hon det! Själv sa hon att det är inte kutym att ta med barn på bröllop så hon ville fråga om det gick bra ändå.

Vår egen dotter och hennes kusin ska få vara med men de ska få saker att göra och förhoppningsvis kan vi skaffa fram en video åt dem så de inte blir alltför uttråkade och drar i sina föräldrar hela tiden!

• Marlean

Många inkompetenta FÖRÄLDRAR som går på bröllop med sina barn låter det som. Att barn tycker bröllop kan vara lite långtråkiga det kan jag förstå men att föräldrarna inte säger till dem när de spårar ur är oursäktligt.

• Fjällräv

Marlean: Där har Du väldigt rätt. Naturligtvis kan inte ett litet barn vara ansvarigt för att någras vigsel blir förstörd genom att hon/han smäller med en kyrkdörr, som Miss Cee berättar om. Barnet kanske inte ens är stort nog att fatta vad som händer omkring det och har hittat en rolig dörr att leka med. Ännu mindre kan en bebis ha något ansvar för när och var den skriker. Det är föräldern som tagit med sig barnet som har det ansvaret och bör ta det ansvaret.

Men alltför många gånger sker så inte och ett bröllop blir sönderskriket eller kaotiskt på annat sätt för att barn gör olika saker som tar över hela tillställningen medan deras föräldrar inte stoppar dem.

Jag misstänker att det är ett lokalt problem här i Norden. Någon som vet något om hur det fungerar med barn i samband med bröllop i utomnordiska länder med andra koder för uppfostran?

•  Miss Cee

Exakt så.

Vi som har negativa upplevelser av barn på bröllop är inga barnhatare, tvärtom. Vi förstår absolut att barn inte kan förväntas ha samma uppfattning, tålamod och uppförande som en vuxen. Just därför är det ju föräldrarnas ansvar att:

1. Avgöra om deras barn verkligen klarar av att följa med (har barnet verkligen roligt och uppskattar en 3 timmars sittning, eller är det bara jag som förälder som vill visa upp min lilla gullunge i en Madicken-klänning?)

2. Hålla ordning på sitt barn, underhålla det och om behövligt gå ut med det, om det har trist eller för liv.

Det är givetvis inte barnen det är fel på, utan föräldrarna. Det trista är ju att när barnet stör så är det ju barnet som får onda blickar på sig, och som de andra gästerna tycker illa om. Och det har ju knappast barnet bett om...

• Fjällräv

Miss Cee: Jag trodde ärligen att jag varit med om det värsta som kan hända när barn får löpa fritt, men Din lista var snäppet värre...

Min "värsta" var när ett litet barn använde kyrkans kor som scen för sina lustiga upptåg och bland annat klättrade på altarring och kom in innanför den också, samt klättrade i predikstolen, och dess förälder entusiastiskt FILMADE istället för att ta reda på barnet och unna brudparet sina 25 minuter...

•  Miss Cee

hahaha det är en vinst jag hade kunnat avvara iofs... Jo det kommer att bli livat på vårt bröllop (som för övrigt inte kommer att vara barnfritt, trots allt. Fråga mig inte om varför...)

• Gemma

Vi hade barnfritt, förutom 3 ammande spädbarn och 5 syskonbarn. Det funkade kalas! De barn som fick komma såg vi nämligen till att ta väl hand om. Spädisarna hade egen barnvakt (som föräldrarna betalade) och alla barnfamiljer fick fina rum på plats. Vi placerade också föräldrar-och-barnbordet nära utgången under middagen, så att små tröttisar (middagen varade i 6 timmar) kunde dra sig tillbaka till rummet.

Vill understryka vikten av att ha sov- eller vilorum för barn + föräldrar.

När det gäller föräldrar som låter barnen skrika i kyrkan kan jag bara beklaga att vissa av er har så korkade vänner.

Lycka till! G

Svar på tråden Barn på bröllop - REAL LIFE erfarenheter