• Damen i röd hatt

Barn på bröllop - REAL LIFE erfarenheter

Hej!
    Funderar på det här med barnfritt på bröllopet. Många säger att barnen skriker och far runt, andra att det funkar med barnen med.

Tänkte höra om ni som haft bröllop med barnen med, om hur det varit? Både bra erfarenheter och mindre lyckade. Ibland undrar jag om det här är ett konstruerat problem, så jag vet inte riktigt hur vi ska göra.

Tacksam för alla REAL LIFE erfarenheter från både brudpar och bröllopsgäster.

• Svar på tråden Barn på bröllop - REAL LIFE erfarenheter
  • Henrike

Detta har jag funderat över: en del skriver att det är så viktigt att barnen är med på bröllopsfesten eftersom det är en familjefest. Samtidigt ser de till att det finns en särskild lokal där barnen kan vara med barnvakter, särskild meny etc. Då är de ju inte med på bröllopsfesten, utan har möjligen en ?parallellfest?. Vad är då poängen?

(Ordnar man barnvakt etc för att folk annars inte kan komma är det en sak, men ofta ser jag folk som skriver ?självklart skall barnen vara med? och sen följer en lång uppräkning på vad man har ordnat för barnen, och ofta går det ut på att man skall se så lite av dem som möjligt.)

På vilket sätt är det bättre att ha barnen ?med, men ändå inte med? istället för att de får vara hemma?

• TezzAmore

Jag är en av de egoistiska här. jag som inte har barn vill inte att gästerna ska ta med sig sina. Jag vill inte att det ska bli stökigt som ett barnkalas och många jag känner med barn har inte riktig pli på sina ungar så jag vet att det kommer att hända. Däremot hade det varit anorlunda om jag hade haft egna barn. Det är ju trots att mitt bröllop och vi har rätt att få vara lite egoistiska! =)

• TheBride

Bra fråga Henrike!

Har undrat samma sak. Drömmen om bröllop som familjefest är totalt beroende av at barn uppför sig lite bättre. (Vilket är föräldrarnas ansvar!) Förr i tiden, när bröllop kanske mer var en familjefest, var barnen med, men det var inget barnkalas. barnen var med tills dom blev trötta, satt ofta med föräldrarna, åt samma mat, fick inte annat godis än kakan, och sprang runt och busade i lokalen med kusinerna och dansade med släkten.

Nu: Barnen uppför sig inte så de går att ha med dom på vuxna villkår längre, i alla fall inte i min vänkrets. De är inte vana vid att inte vara total mittpunkt hela tiden, och ställer till bråk om de inte får uppmärksamhet.

Sen är det ett problem att vi är mer generationsindelade idag. Många har vänner som studerat ihop, och vännerna tar upp en mycket större del av gästlistan än det var vanligt förr. Förr var det mest släkten .Då blev det barn i olika åldrar. nu är det ofta massor med barn år 1-3, eftersom de flesta i en vänkrets får barn och gifter sig rätt så tätt.

• Maria

Nja, även om man har ett sidorum så låser man väl inte in barnen där - vi hade ett sidorum men barnen fick ju komma och gå som de ville mellan rummen. Dessutom har ju arrangemanget fördelen att föräldrar med små barn inte behöver ha problem med att oroa sig över hur det går för barnen.

Vad det gäller vigseldelen så även om det blir lite långt för vissa barn så är det ju inte längre än en vanlig gudstjänst. Inte förbjuder ni väl barnen att komma med om ni går till kyrkan vid andra tillfällen ? Och att barnen får se hur det går till vid ett bröllop är väl bara en fördel, annars tror de att alla bröllop är typ princessbröllop som man ser på TV.

I mitt hemland brukar dessutom många barn vara engagerade i själva bröllopet också: vi har inte bara en eller ett par brudnäbbar utan många, en som skall bära ringarna, en som skall bära bibeln, flera flickor som strör ut rosenblad osv. Sammanlagt kan det vara kanske 6-8 barn med, plus äldre barn (tonåringar) som kan vara "junior bridesmaids" hur man nu översätter det till svenska, juniortärnor eller något sådant. Då känner sig barnen delaktiga i det hela och de barn som inte är med kan se på de som är med och lära sig hur det går till.

Barnfria bröllop är sällsynta hos oss och förekommer nästan bara bland de riktigt rika, där föräldrarna oftast inte har hand om barnen ändå utan har anställda barnflickor som sköter den delen och som barnen är vana vid.

• tryswe

Jag har varit på ett antal bröllop som gäst, både barnfria och bröllop med barn. Själv har jag inga barn, men släkt och vänner har, som vi umgås mycket med.

Inte på något av de bröllop då barn var inkluderade hände något drastiskt. Under ceremonin var det från och till mer eller mindre störande skrik/prat/joller från barnen. På middagen efter sådana fester har jag däremot inte märkt av barnen alls, förutom en gågn då jag blev placerad på en bordsända bredvid mammor med små bebisar. Dessa personer satt på sin plats kanske 50% av tiden av middagen, resten var de i omgångar ute med sina barn. Jag har varit på roligare fester kan jag ju lätt säga.

Vårat bröllop kommer att bli barnfritt. Inte för att barn är ett "problem" som någon skrev här, utan för att vi vill vara utan störande ljud och vi vill att de vuxna som är där är fokuserade på festen, på oss och på varandra - inte på sina barn.

• Felia

Vi kommer också att ha barnfritt, främst för att vi själva inte har barn och på vår 120-personersfest kommer barnen inte ha kul!

Men jag vill skriva samma poäng här som jag skrev i en annan tråd som handlade om folk som bjuder in sig själv till bröllop:

Om någon blir sur eller stött för att de inte får ta med sina barn så är de inga riktiga vänner. Jag tycker ALDRIg att man kan kräva något när någon bjuder på hela kalaset.

• moan

Vi hade barnfri bröllopsfest men till kyrkan var alla (både barn o vuxna) välkomna.
    Vi vill precis som tryswe skriver att de vuxna som var där skulle vara fokuserade på oss och på varandra.
    Ingen hade något att invända kring det. Jag tror de tyckte att det var roligt att gå på fest utan att behöva fokusera på sina barn.
    Till och med min mans syskonbarn (han har fyra) fick stanna hemma. Ja, inte alla för äldsta tjejen som är 13 fick vara med då jag också har tonårsbarn som självklart var med på vårt bröllop.
    Jag tror att det bästa är att göra som man själv känner att man vill göra. Vill man inte ha barn på festen så bjuder man inte in barn och tvärtom.

• Skivbaren.nu

Vi hade barnen med på vårt bröllop.
    De var våra egna 2, samt 2barn till under 6år, sedan var de 7ungdommar i ålder 10-16år.
    39vuxna och 11barn. de funkade jätte bra, förutom min egen lilla flicka som är 1år.
    Hon vaknade på morgonen med hög feber och var så mammig och lessen.
    De var tänkt att våra egna barn skulle vara med i kyrkan och sedan under middagen för att sedan vara hemma med barnvakt på kvällen.
    men inte kan man lämna ifrån sig en liten med hög feber... i alla fall kan inte jag de. Men man kan gifta sig med ett barn på höften med.
    Min stora tjej 2½år var så snäll och gullig, stod framme i kyrkan och var tyst vilket jag inte trodde hon skulle vara.
    Men de skulle heller inte störa mig om hon tjoade lite, Men hon gick sedan hem med barnvakt på kvällen, medan min sjuka 1åring var kvar hos oss.
    De andra barnen hade skoj, de åt sedan var de ute och lekte. De var bara en tjej på 11år som stälde till med en liten scen för att hon råkat bli placerad hos sina storebröder och inte bredvid sin mamma, (mamman hade sagt att de var ok att hon satt hos de andra ungdommar, bröder kusiner mfl).

De blev en mysig och minnsesvärd dag. och idag kom dvdfilmen från bröllopet så ikväll ska vi se på den.

• Maria

Felia, nej inte skall man bli stött för om barnen inte är inbjudna men då skall ju inte heller brudparet bli stötta om man av det skälet tackar nej. En del brudpar blir det, jag vat folk som blivit kallade svikare osv. pga, detta.

• Felia

Maria: Självklart, jag håller med dig. det gäller ju båda hållen. Om man som förälder känner att man av en eller annan anledning inte kan närvara ifall barnen inte får det måste brudparet acceptera detta lika väl. Trist att detta ska ställa till med så mycket huvudbry och osämjor.

Svar på tråden Barn på bröllop - REAL LIFE erfarenheter