• Honung2

Hur friade han/du?

Nyfiken! hur friade han eller du!? var det romantiskt eller bara en fråga sådär "i luften"?

• Svar på tråden Hur friade han/du?
  • mrsEvans

Min blivande gick ner på knä vid vattenbrynet på stranden i West Palm Beach, Florida förra året den 12 maj & frågade. Hade frågat min pappa "om lov" innan vi åkte på semester så han & mamma visste om det innan mig.
    Otroligt romantiskt var det! Sen blev det god mat & en massa drinkar på kvällen för att fira, hihi...

Gifter oss 12 augsuti i år!

• Midsommarbrud2006

Min man friade på Spanska trappan i Rom i maj 2004. Han gick ner på knä och sade att han vill vakna bredvid mig resten av livet...Sen tog han fram ringasken och frågade om jag ville gifta mig med honom. I augusti förra året föddes vår dotter. Vi gifte oss på midsommarafton i år. Bröllopet blev fantastiskt lyckat.

• Wunja

Min blivande friade till mig samma kväll som jag kom hem från en halvårsvistelse i London. Det var traditionellt romantiskt med levande ljus, gratinerad hummer och champagne :)

Lite gulligt, han hade köpt en söt "låtsasring" så att jag skulle få någonting att ha på fingret tills vi gemensamt gick och tittade på ringar.

• aug.brud 06

Min blivande friade till mig på 10000 meters höjd ovanför Berlin, påväg till Thailnad i mars. Han gick ner på knä i flygplansgången och tog fram ringarna han själv köpt. Det var inte så jag hade tänkt mig att bli friad till men så romantiskt och fint då det var hans sätt att göra det eget på (ville inte göra som många andra och fria i solnedgången på någon strand). Kan säga att det inte blev något sova för mig på den flygplansresan då jag var alldeles för glad, lycklig och sprallig över att berätta för min familj som vi skulle möta därnere och för allt planerande som komma skulle. Han däremot somnade ganska snart då han var helt slut av all nervositet han gått igenom eftersom det här inte var något vi planerat tillsammans. Om en månad idag blir vi man och hustru! Längtar.....

• fruWiklund

Min blivande ordnade en utekväll på krogen och bjöd med alla våra nära och kära och friade sedan med knäböj och ring innför deras åsyn. inte ett öga var torrt.

• guldklimp

Min blivande man friade till mig i julstrumpan... Min strumpa har hängt uppe de tre jularna vi bott tillsammans och han har aldrig tidigare gett mig något i den. I år var det ett paket redan flera dagar i förväg och jag var mycket nyfiken... Trodde knappast att det skulle vara ett frieri i!! Men det var det!! I strumpan låg ett kort på min blivande som han skrivit ut med frågan, vill du gifta dig med mig? I strumpan låg också ett halsband med ett hjärta! Detta kommer jag aldrig glömma och jag tycker det var ett ovanligt och gulligt sätt att fria!!

• Rosenhaga

En gång per år går min man upp före mig och lagar frukost. Det är på min födelsedag. Jag trodde inte han skulle orka att göra det eftersom vi hade legat och pratat natten innan i flera timmar. (Det är något som aldrig händer egentligen eftersom vi har så olika dygnsrytm.)

Det var jag som började prata om när vi träffades, hur jag kände, frågade hur han hade tänkt och planerat och så. Vi pratade i ett par timmar. Jag var jättetrött på morgonen, tur att vi var lediga. Vaknade till doften av kaffe och av att han säger att frukosten är klar.

Jag stapplade upp och satte mig vid frukostbordet, fumlade med kaffekoppen och håret stod åt alla håll och kanter. Sömndrucken gnuggade jag ögonen när han skjöt fram ett litet paket. Jag tackade snällt och drack lite kaffe, var bara tvungen att ha en slurk.

Paketet såg ut att vara ett smycke. Jag tyckte det var gulligt av honom eftersom jag har en tendens att få mina smycken att försvinna. (Har tappat många ringar, halsband och så genom åren.) Blev lite rörd att han inte hade gett upp och köpt ett smycke till åt mig. :)

När jag öppnade paketet såg jag världens finaste ring, blev glad och sa: -Tack snälla, tänk att du vågade köpa en ring till åt mig! Jag som bara slarvar bort dem.

Sedan la jag ned paketet igen och fortsatte dricka kaffe, gnugga ögonen och gäspa. När jag tittar upp på honom igen så ser jag hur han ler och säger: -Nja, det var nog lite mer än bara en ring. Vill du gifta dig med mig?

Oj, jag blir ju tårögd bara jag tänker på det!

Vi reste bort tillsammans med en hel drös släktingar dagarna efter förlovningen och han hade egentligen tänkt att fria ute på savannen. Han kände att det var bättre när det var bara vi två så därför blev det på min födelsedag till frukost. Bra val!

I somras gifte vi oss efter att ha bott ihop i åtta år och varit förlovade mindre än ett halvår.

• september_2006

Min blivande friade till mig när vi var på Nya Zeeland, i en nationalpark i Nelson. Han hade köpt en ring av grönsten. När vi hade ätit våran lunch på stranden "Apple Tree Bay" ville jag snabbt iväg för att fortsätta vandringen. Då ropar han efter mig och säger; vänta spring inte iväg än, jag som tänkte fria till dig. Så tog han fram ringen och frågade; vill du gifta dig med mig. Jag var helt ställd, självklart vill jag det, men jag höll på att glömma säga ja. På kvällen firade vi med champagne och god mat på en restaurang i Nelson. Veckan efter åkte vi hem och oj vad familj och vänner blev glada. Efter nästan sex år tillsammans så friar han, äntligen! Vi gifter oss den 2 september 2006.

• *Lilla M*

Vår historia började på allvar när jag flyttade ner till min m2b västkusten, från Stockholm. Jag hade galen hemlängtan till och från,och eftersom jag tycker om att måla, så började jag efter ett tag att måla en tavla av min absoluta favoritplats i Stockholm. Min m2b lyckades lista ut var denna platsen låg, och hur mycket jag älskade det stället. En gång när vi var i Stockholm, var han oerhört bestämd på att vi skulle åka just dit.

Jag såg fram emot det, men var så trögfattad, att jag till och med frågade min mamma om hon ville följa med. M2B höll på att få panik...

När vi väl kommit dit, ensamma, så promenerar vi lite, kramas och njuter av allt det vackra runt omkring. Sedan drar han fram en liten papperslapp och håller ett tal...faller nej på knä, och friar. Jag blev så rörd av talet, att jag gråter- Hänger knappast med på vad som faktiskt händer. Tillslut blir han tvungen att fråga mig, om jag inte ska svara... när jag väl kunnat haspla ur mig ett ja! så trär han på mig ringen.

Och jag tappar bort mig igen, står bara och stirrar. Tillslut får han fråga, ähum... min ring då? Och jag får sätta på hans ring på hans vackra finger...

Svar på tråden Hur friade han/du?