• Örebroare

14 juli 2007

Idag är det exakt ett år kvar tills jag gifter mej!!! Det känns så himla häftigt!

Det kanske finns fler här som gifter sej det datumet? Eller iaf i juli nästa år?

Isf kan vi väl utbyta erfarenheter om allt, hur långt har ni kommit i planeringen, hur mycket får klänningen kosta, vilken fotograf har ni valt,hur många ska ni bjuda o.s.v.

• Svar på tråden 14 juli 2007
  • Örebroare

Hur mycket ingår när ni hyr era lokaler? I den här nya lokalen som vi har hittat (www.dyltabruk.se klicka på "festmagasinet") så får man stå för nästan allt själv! Kock, personal, dekoration, ljudanläggning, dukar, ljus, lampor till viss del osv

Det är ju kul, då får man det som man vill ha det, men jag gissar att det kan dra iväg rent ekonomiskt... Hur ska ni göra allihop?

• Elisabet hjärta Christian

Detta ingår i vår lokal:

Utrustning:
    Porslin:

Flata tallrikar
    Djupa tallrikar
    Dessertskålar
    Assietter
    Kaffegods
    Små dricksglas
    Vitvinsglas
    Rödvinsglas
    Ölglas
    Champagneglas
    Drinkglas
    Likörglas
    Snapsglas
    Konjakskupor
    Dubbla matbestick
    Matskedar
    Teskedar
    Vinkaraffer, vattenkaraffer

Köks- och toaletthanddukar, hushålls- och toalettpapper, Melittafilter ingår. Inte sopsäckar.

Blomvaser och värmeljushållare (inte ljusstakar).

Så det vi behöver köpa/hyra är dukar och ljusstakar om vi inte klarar oss med värmeljusstakarna.

Jag vet att många här på BT har köpt dukar när det är billigt på IKEA. ibland har de ju supererbjudanden.

• Örebroare

Ja, det är ju smart förstås, men jag vill nog ha riktiga dukar, tycker det är finare och så vill jag att de ska vara långa, kanske nästan ner till golvet!

Dessutom skulle jag vilja klä alla stolarna i vitt tyg, det är jättefint!

Örebroare: ja det hade varit jättefint med stolsöverdrag, men det är ju en kostnad i det med.

Jag vill också ha riktigta linnedukar och servetter, men det måste man kunna hyra någonstans,

Nu har jag börjat titta på hotell sviter. VI har tagit beslutet hr hemma att ha sviten från lördag till måndag. för på lördagen kommer man ju antagligen vara lite trött när man väl kommer till hotellet (vill inte lämna festen bara för att komma till sviten). så då passar det att vara kavar i två nätter

• Duchess

Vi har tidigare pratat om att ha vigseln 15.00, men nu lutar det åt 16.00. Det beror dels på att den tilltänkta kyrkan ligger rätt nära festlokalen (=kort transporttid), och dels på att vi vill fota oss innan vigseln. Vi har inte heller någon deadline för när festen ska ta slut, så vi kan festa hela natten om folk är på det humöret :)

Det här med frisör, smink mm känns knepigt när man gifter sig på en ort där man inte bor. Jag har ju själv aldrig bott i Linköping heller, så jag har ingen aning om vad man ska välja...

Duchess: du får går in och leta i Linköpingstrådar för tips om bra ställen.

Vi har inte heller någon deadline för när festen ska vara slut. Men att hinna med håruppsättning och fotografering innan så tar det tid.

• Duchess

Jag har ingen aning om hur lång tid det tar med smink och frisör och hela den biten. Någon av er andra som kollat upp det?

Duchess: det tar några timmar, minst tre kommer jag att räkna med, vet att det tog evigheter när jag var och satte upp håret inför min studentbal

Svar på tråden 14 juli 2007