• Örebroare

14 juli 2007

Idag är det exakt ett år kvar tills jag gifter mej!!! Det känns så himla häftigt!

Det kanske finns fler här som gifter sej det datumet? Eller iaf i juli nästa år?

Isf kan vi väl utbyta erfarenheter om allt, hur långt har ni kommit i planeringen, hur mycket får klänningen kosta, vilken fotograf har ni valt,hur många ska ni bjuda o.s.v.

• Svar på tråden 14 juli 2007
  • Örebroare

lightfish:
    Vad kul att du har hittat din drömklänning! Grattis kanske man kan säga? Och skorna också, vad skönt! För mej räcker det nog inte med ballerinaskor, även om det skulle vara det skönaste! Jag är så himla kort, M2b är nästan 3 dec längre än mej, så det lär bli mycket klackar när jag gifter mej!!!

• lightfish

Örebroare

Här är det jag som är ett par cm längre än den blivande och jag har ryggproblem så jag ska helst inte ha högre klackar ;)

• pruppa

örebroare
    som listan ser ut nu så blir det ca 90 gäster, var av 20 barn,
    vi kommer betala 6000:- för mat
    3000:- för dryck
    o 1000:- för lokal.

men vi är ute efter ett bröllop som inte ska kosta så vi har värkligen letat upp det som är billigast.
    maten är i så stora portioner så vi behöver inte beställa till så många som vi kommer va, o tårtan gör vi själva så den kostnaden blir minimal.
    o det kommer inte serveras mer än vin o öl, ingen starksprit överhuvudtaget.

• Örebroare

Men 6000 kr för mat för 90 personer låter ju helt otroligt billigt! Vi tänkte att vi kom billigt undan med 300 kr /person för maten!!!

• pruppa

maten kostar 85:- perperson men då svägerskan hade denna buffe på sitt bröllop nyligen så vet vi att portionerna är så stora så vi behöver bara beställa ca till max 2/3 av gästerna.
    men det billigaste vi hitta annars va också 300:- per person, då va det tre rätters från en lokal krog.

• Gabbies

våran mat kostar ca 140 kr/pers och då är det 2 rätters som det ingår mineralvatten och kaffe efter maten till..

• pruppa

gabbies - det är ju jätte bra pris!!!

• Elisabet hjärta Christian

Förberedelser: ca 20000 (kläder, ring etc.)
    Festen: 35000 (lokalhyra 6000, resten mat & dryck)
    Övrigt: 10000

ca 65000 totalt. för 80 personer

Det är ju också en viktig del i hur mycket det blir. Hur många ska ni bjuda?

Vi kan dra ner på vissa saker:

trycksaker: jobbar med framtagning av olika grejer i sånna program. så det gör jag själv och fixar på jobbet. Har t o m fått "tillstånd" att göra det.

Fotografering, båda (blivande) svågrarna är superduktiga, har dock inte frågat dem ännu, så det kanske blir något annat.

Kläder: klänning känner inte jag ska vara så dyr. 3500 kommer min gå för. Sambon ska ha kostym, så den räknar jag inte in, han ska ju använda den mer sen

Blommor: där mina svärföräldrar bor finns det en rosenträdgård, med helt underbara rosor (de står i tre veckor). hon har kanonbra priser. så jag tror inte att buketten kommer bli så dyr. max 700:-. Kommer också köpa blommor för dekoration där ca 1000:-, det blir 350 rosor. så det bör räcka.

maten: min pappa känner en superduktig kock som inte kostar skjortan. antagligen blir det buffé vilket innebär färre serveringspersonal.

Det som kostar mer för oss är att vi ska vara utomhus under vigseln, antagligen måste vi hyra stolar, mittmatta etc.

• Elisabet hjärta Christian

oj, vad långt jag skriver. jag som började jobba för 4 minuter sen. kasnke det är dags att åka dit , tur att jag har flex...

• Örebroare

65 000 kr för 80 personer är verkligen inte så farligt, man skulle ha haft alla dina kontakter!!!

Svar på tråden 14 juli 2007