• Nompan

Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?

Hej,

Jag fick idag tyvärr beskedet att jag har fått bröstcancer. Trist och chockartat såklart men mitt i allt så oroar jag mig mest för sådana "ytliga" saker som vårt planerade bröllop i September, vår bokade bröllopskryssning i Karibien i oktober och mitt nya jobb som jag fick besked att jag fått häromveckan och som jag skall börja i Augisti. Suck varför kan inte allt få vara bara bra undrar jag? Nu vill sjukhuset börja med cytostatikabehandling i slutet på veckan och operation lite senare. Så alla våra planer vet jag inte vad som händer med just nu. Tänker bara på att jag inte vill vara skallig och må apdåligt när jag nu äntligen skall gifta mig. Sedan så måste vi också vänta med att skaffa vår lille 1½-årige son syskon. Kanske det till och med inte går på "normal" väg utan de rekommenderar att jag skall spara ägg för framtiden nu innan behandlingen börjar. Snälla har någon erfarenhet av detta? Är alldeles rådvill och kan inte sova just nu så jag måste bara skriva av mig lite.

• Svar på tråden Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?
  • Ninno - 79

Vill bara beklaga och be dig att inte ge upp hoppet om alla dina drömmar och planer! Med lite j*vlar anamma och en bra sjukvård går det mesta att fixa!! Berätta för din läkare om era planer så ska du se att ni kan komma fram till en bra lösning för er!
    Kämpa på!!

• Nompan

Jävlar anamma känns det som jag har tur nog, med tiden så fixar detta sig såklart men mina tankar kretsar mest kring om vi istället nu skall göra om hela bröllopsarrangemanget och flytta på bröllopet till nu i Juli här i Stockholm istället och låta de som kan vara med då om nu detta är genomförbart? Vi skulle nämligen ha ett 80-tal gäster och hålla till med ett tredagars höstbröllop i mina hemtrakter i norrland. En massa planering har det varit hittills med fotograf, frisör, liveband, hotellarrangemang och transportplanering för gästerna. Just nu vet jag inte om jag kommer att orka detta storbröllop som vi har sett fram emot vid den tidpunkten som det är tänkt..jag kommer troligen att ha tappat allt mitt sedan länge utsparade långa hår då samt kanske må illa och så av alla cellgifter..jaja..livet kan ändra sig snabbt...Skall kolla med olika kyrkor i morgon om de har nån tid i Juli för vigsel...kanske det är fullt sedan länge?

• jocelyn

*styrkekram*

finns inga ord

• Kär i en amerikan!

Nompan,jag har varit i din situation...
    Skriv gärna till mig om du känner att du behöver stöd via email....

sweedie1980@gmail.com

• Ninno - 79

Skulle ändå rekommendera att du pratar med din läkare om era bröllopsplaner. Kanske det passar in i behandlingsschemat att ha ert planerade bröllop! Just i dessa svåra situationer är det ju viktigt att också ha kvar nåt roligt och som är "som man tänkt sig".
    Men jag håller med att planeringen kanske kan bli tuff. Har du ingen att ta extra mycket hjälp av för att isåfall kunna genomföra bröllopet ändå?
    Alla tappar inte håret av att få cellgifter. Det beror mycket på hur kraftiga gifter det är och i hur stor mängd. Kanske inte du behöver så mycket om de istället kan operera bort tumören?

• tattar-Emma

Tråkigt att höra, förstår att du är rådvill.

Jag har ingen erfarenhet av cancer, men skriver lite spontana tankar ändå. Flytta på bröllopet låter som en bra idé. Även om allt förhoppningsvis kommer gå bra så kommer det kanske bli tufft stundtals och då kan det vara trevligt att ha bröllopet att tänka tillbaka på, att du träffade alla osv. Usch vad klyschigt det låter, hoppas du förstår hur jag menar. Nån kyrka finns det alltid, eller en borgerlig vigselförrättare om det kniper. Spontant är ofta bäst!

Lycka till med allting, klart det löser sig!

• Amazonas

Nej vad hemskt!! Vad livet är orättvist ibland!

Jag tycker du ska prata med din läkare om planerna!

Styrkekram till dig!!

• Blå rosor

Men fy...kramar-om dig hårt och hoppas för guds skull att det löser sig!
    Man kan planera bröllop snabbt och sen så tror jag att de gäster ni bjudigt förstår varför och ATT det blir kanske lite sporadiskt nu efter detta besked,tror du inte?

Svar på tråden Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?