• Isabeau

Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!

Jag har köpt ett halsbandset att göra själv och trodde i min enfald att jag skulle greja det själv.

I änden av en kedja ska det hänga en pärla. Som jag förstår av instruktionerna ska den träs på en metalltråd som böjs till en krok i ena sidan för att krokas fast på kedjan. Men HUR gör man i andra ändan? Alltså den delen som är på andra sidan pärlan och håller fast den. Nu har jag böjt till tråden dubbelt, men den sticker ut lite och blir vass. Men det kan väl inte vara rätt sätt? Det framgår inte av den kortfattade instruktionen. Hjälp mig snälla pärlpysslare!

• Svar på tråden Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!
  • Isabeau

Sibylla: jag köpte ett set från Panduro för att ha nåt att komma igång med. Tanken är inte att jag ska ha smycket till bröllopet utan lära mig på det för att sen kunna göra ett halsband att ha på den stora dagen. Förutom att det borde ha varit en hattnål med så har ju setet allt som behövs för att göra ett halsband eller armband. När man sen blir varm i kläderna ska jag nog också köpa pärlor i lösvikt som tjejerna ovan rekommenderat.

• Johanna = en lat kock

kolla inte bara i galleriet - för där har jag inte mina grejer längre

så kika in i forumet och klicka på hemsidesknappen så kommer ni vidare...

Isabeau
    det är ingen dum idé att mjukstarta med ett set
    om du bor i göteborg eller stockholm är du lyckligt lottad och kan gå till hääärliga pärlbutiker som Pärlhuset

• Kirsto

Isabeau: Du det var en strålande idé! Stretchtyg. Får gifta mig i grön velour istället för siden.

Johanna: Är fruktansvärt nyfiken på pärlhuset efter dina rekommendationer. Skulle gå dit igår men hann aldrig. Så nu dröjer det minst en vecka innan jag kommer iväg dit (ska på bröllop i helgen. ska bli urkul!).

• Ellte

Men skynda skynda Kirsto! Det är fantastiskt! :D

Jag har pysslat smycken länge och gjorde själv min tiara till bröllopet :) Nu gör jag smycken till mig själv, på spekulation och på beställning...för mitt eget höga nöjes skull :) Det är verkligen roligt!!

• Kirsto

Ellte: Eller hur?! Tur att BT finns så man får de riktigt goda ideerna!

Är så vansinnigt kul med själva skapandet. Mera pyssel till folket! (Håller på med min kusins inbjudningskort till 30-årskalas just nu, mina egna är nästan färdiga också. )

• Isabeau

Kirsto: tänk glittrigt grön spandex

Jag måste också försöka komma till Pärlhuset nu när alla rekommenderar det så. Var exakt finns de i Sthlm?

Jag såg en annons på BT på ett halsband som var gjort av en massa pärlor och skulle vilja göra nåt liknande men kanske lite enklare. Är det nån som har länktips till sidor där man kan få lite handfast instruktion som nybörjare?

Ellte: hur såg din tiara ut? *nyfiken*

• Isabeau

Johanna: herregud, vilka fina smycken du har gjort! *vill ha*

• Isabeau

Tack för tipset! Förresten, jag har för mig att jag såg en bok på Panduro om hur man gör halsband. Är det nån som har läst och kan rekommendera den eller finns det nån annan bra bok i ämnet? Jag blev så fixarsugen och tänkte att jag kanske skulle kunna göra två halsband till mina tärnor.

• Briderella

Isabeu, har sett boken men jag som är van föresdrar egna ideer...men boken är bra hjälp att visa olika tekniker och olika förslag på olika typer av halsband. men jag personligen tycker att det finaste man kan "skapa" är en "salig röra" på pärlor på band alltså utan någon direkt ordning. bara trä upp huller om buller, men man ska iof hålla sig till färgskala. sen ska man låta fantasin flöda, som sagt nästan allt kan man ha till smycken som pärlor, finns inga begränsningar.
    pärlhuset i sthlm ligger väl fortfarande i sturegallerian??? har skrivit det förr håll bara koll på priset, det drar lätt iväg och bllir inte alltid billigare....;) lägger upp länken här när min sida är klar så du får se mina ideér och alster...

• Johanna = en lat kock

pärlhuset i stockholm är alldeles nytt öppnade i början av maj tror jag

ligger på tegnergatan 14

men i sturegallerian ligger -hmm vad hete det....pärl nånting...
    pärlshopen!

• Kirsto

Johanna = en lat kock har alldeles rätt! Pärlshopen ligger i Sturegallerian, och numera även i Västermalmsgallerian.

• Isabeau

Nu har jag tokshoppat pärlor och diverse annat jox så nu ska jag sätta igång med tillverkningen när ork och lust finns!

• Briderella

Har precis fått hem ett paket från USA....*Ääääälskar E-bay* huga där rök skattepengarna....

• Isabeau

Briderella: hur funkar det när du beställer från USA? Betalar du nån tull? Vad har du köpt för nåt? (Jag är så obotligt nyfiken ) Skattepengar är väl till för att göra av med? *s*

• Briderella

Isabeu....har hittills "sluppit" skatt....beställer det jag vill ha eller lägger bud på det på e-bay och vinner jag så betalar jag via paypal och får hem varorna på ca 1 vecka...de flesta säljare har kryssat för "gift" på tulldeklarationen, och pärlorna kommer oftast i små vadderade kuvert eftersom de tar liten plats. Nu sist köpte jag lite handgjorda stora pärlor i glas föreställande ansikten och så beställde jag mer swarovski kristaller som kostar en hundradel av va de gör här i sverige.

• Isabeau

Briderella: låter bra! Är det nåt speciellt företag som du köper ifrån på e-bay eller är det privatpersoner? Har det funkat bra varje gång så att du har fått det du har beställt och ingen har försökt blåsa dig? Men det låter onekligen lockande att köpa nåt så billigt! Min senaste raid på hemmaplan blev inte precis så billig med tanke på hur lite man faktiskt får för pengarna....

Svar på tråden Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!