• Isabeau

Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!

Jag har köpt ett halsbandset att göra själv och trodde i min enfald att jag skulle greja det själv.

I änden av en kedja ska det hänga en pärla. Som jag förstår av instruktionerna ska den träs på en metalltråd som böjs till en krok i ena sidan för att krokas fast på kedjan. Men HUR gör man i andra ändan? Alltså den delen som är på andra sidan pärlan och håller fast den. Nu har jag böjt till tråden dubbelt, men den sticker ut lite och blir vass. Men det kan väl inte vara rätt sätt? Det framgår inte av den kortfattade instruktionen. Hjälp mig snälla pärlpysslare!

• Svar på tråden Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!
  • E-tuna

Det brukar vara så att man sätter fast ensamhängande pärlor i en metalltråd som är avstansad och tillplattad i änden som gör att pärlan sitter fast...
    Förstår du hur jag menar??

• Ellte

Jag gör en del smycken... Om det inte ska vara något efter pärlan skulle jag använt en hattnål (alltså en metallnål med stopphuvud i änden) att trä pärlan på för att sedan göra en ögla... Vad har du för material att jobba med?

• Kär men inte galen

Det finns stavar som ser ut som en knappnål ungefär som man kan använda. Ibland i avslut på smycken använderman sig av en slags "nit". I detta fallet tycker jag en stav skulle vara bäst? Och att man gör öglan du pratar om av själva staven. Då syns det nog minst. Någon som är proffsigare än jag?

• Kär men inte galen

Det verkar som att vi svarat samma sak även om vi förklarar och kallar det annorlunda...

• Isabeau

Jag förstår var ni menar för nåt, men det som fanns utöver fiskelinan var en bit av en tråd som var 0,8 mm tjock, men den var inte tillplattad i någon ände utan bara helt rak. Kan man platta till den på nåt bra sätt?

• Kirsto

Ibbe: Men? Låter skumt. Om du inte vill kosta på att köpa en hattnål på tex pärlshopen (som är enklast) kan du antingen
    1. göra en liten knorr genom att böja till ståltråden. Knorren kommer att synas på undersidan.
    eller
    2. klippa ståltråden lite kortare än pärlans hål och försiktigt limma med superlim.

• Isabeau

Kirstis: ja, jag vet, men jag kommer ju aldrig iväg nånstans, förortsbo som jag är Ska dock kolla upp pärlshopen! Jag har ju kört metod 1, men det blev inte så bra (när jag gjorde det, hm hm..ska försöka böja till lite mer). Ska testa med superlimmetoden. Tycker att det är lite dumt att de inte skickar med en sån hattnål i setet så att vi dödliga kan fixa det hela

• Kirsto

Ibbe: Ja, man tycker ju sannerligen att alla delar ska ingå i ett set! Pärlshopen finns numera både i Sture- och västermalmsgallerian. har jag sagt det?

• Johanna = en lat kock

jag kan skicka hattpinnar till dej om du bara behöver några få

Svar på tråden Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!