• Isabeau

Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!

Jag har köpt ett halsbandset att göra själv och trodde i min enfald att jag skulle greja det själv.

I änden av en kedja ska det hänga en pärla. Som jag förstår av instruktionerna ska den träs på en metalltråd som böjs till en krok i ena sidan för att krokas fast på kedjan. Men HUR gör man i andra ändan? Alltså den delen som är på andra sidan pärlan och håller fast den. Nu har jag böjt till tråden dubbelt, men den sticker ut lite och blir vass. Men det kan väl inte vara rätt sätt? Det framgår inte av den kortfattade instruktionen. Hjälp mig snälla pärlpysslare!

• Svar på tråden Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!
  • Sibylla

Super! Ska genast in och kolla smycken! Tack för snabbt svar!

• Johanna = en lat kock

förresten
    köper aldrig set så jag vet inte om de har några

men det är roligare att plocka ihop själv

och bor du i närheten av stockholm eller göteborg så finns pärlhuset som är heeeelt underbart

• Briderella

bästa stället för pärlor eller bästa priserna är E-bay.....tycker iaf jag.
    beställer mycket från USA och även när det tillkommer frakt så blir det mycket billigare än att köpa här hemma.
    sen kan man göra egna pärlor av det mesta. cernit-fimo lera som du bränner i ign, du kan använda prismor, nyckeringar, leksaker, godis, papper, plast, keramik, gips, träkulor, ja i stort sett allt smått kan man på ett eller annat sätt göra till pärlor...

Isabeau....(och alla andra)

här är lite "basic" öglor osv till smycketillbehör:
    www.beadandbutton.com/bnb/default.aspx&id=34

www.beadandbutton.com/bnb/default.aspx&id=35

• Sibylla

Men jag måste fråga igen. Gör ni era egna smycken nu till bröllopet eller är det andra smycken ni tillverkar?
    Vad har ni då köpt för smyckeset el.l.?

• Johanna = en lat kock

hade jag pysslat med smycken när jag gifte mej hade jag garanterat gjort själv

det brukar vara bättre att plocka ihop precis det som man vill ha

de saker jag har gjort kan ni se i smyckeforumet på pyssel.net (har nästan samma nick där)

• Kirsto

Johanna: Vilka fina saker du har gjort! Både smyckena och korten! Jag är imponerad!

• Isabeau

Johanna: jag är också väldigt impad! Speciellt det halsband som du kallade Grönt var ett sånt jag är sugen på att göra nångång framöver. Superbra med länktipsen också

Briderella: tack för tipsen! Nu känns det som om jag har fått lite mer kött på benen (fast det skulle jag nog inte behöva när det gäller mina ben, måste dra ner nåt kilo inför bröllopet hehe )

• Kirsto

Isabeau: Jag hade ju tänkt gå ner lite innan Thailand, em nu åker vi om några veckor och inte ett kilo är borta. Så nu får jag inte gå ner nåt mer på ett år (ska ju sy upp kläder till bröllopet där).

• Isabeau

Kirsto: jamen, är det inte konstigt? När man väl har bröllopet i sikte borde man väl försöka gå ner om man nu behöver det. Men då blir det som en låsning: man går istället upp! Men du får väl sy upp en klänning i strech, hihi!

Svar på tråden Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!