• Isabeau

Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!

Jag har köpt ett halsbandset att göra själv och trodde i min enfald att jag skulle greja det själv.

I änden av en kedja ska det hänga en pärla. Som jag förstår av instruktionerna ska den träs på en metalltråd som böjs till en krok i ena sidan för att krokas fast på kedjan. Men HUR gör man i andra ändan? Alltså den delen som är på andra sidan pärlan och håller fast den. Nu har jag böjt till tråden dubbelt, men den sticker ut lite och blir vass. Men det kan väl inte vara rätt sätt? Det framgår inte av den kortfattade instruktionen. Hjälp mig snälla pärlpysslare!

• Svar på tråden Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!
  • Briderella

och sen kan man faktiskt göra en minimini ögla som du sen virar ett par varv svårt att förklara men tänk dig hur en kanelbulle är virad fast av tunn ståltråd så såklart, när du virat den tillräckligt många varv så kan du med hjälp av en vanlig smyckettång böja den upp mot sista pärlan så slipper du ha en ögla nertill....svårt att förklara...;)

• Briderella

om du vill så tar du änden på metalltråden och böjder den länst ut alltså bara en mm eller så och viker in den helt och hållet så blir den knappt synlig

• Briderella

du kan göra ett avslut i andra änden (den som hänger neråt alltså och inte sitter fast i halsbandet) ta bara tråden som den är.trä på den pärla du vill ska hänga längst ner. och ta lite och jag menar LITE superlim och häll i pärlans hål undertill så fastnar pärlan längst ut, men lite varning: superlim är oftast så starkt att de kan förstöra färgen/lacket/ ytskiktet på pärlan.
    jag har en tub som har en synåls fin spets och kommer endast en microliten droppe precis där jag vill ha den så köp en tub med smal spets. alternativt kan du hälla ut lite lim på en pappersskiva eller så och ta lite på en synål och sätta i botten på pärlan, men du måste vara lite kvick, eftersom limmet torkar snabbt, fungerar även med vanligt kontaktlim typ karlssons...
    4 förslag nu....eller ska jag fortsätta....
    ;)
    "pärloholic"

• Isabeau

Tack så hemsk mycket alla snälla pärlfixare för era tips! BT är verkligen en superbra plats för att få svar på både små och stora frågor *kram*

Briderella: jag gjorde ursprungligen som du skrev i ditt första inlägg, men det blev inte så snyggt (jag är ju totalt novis på detta område). Jag har säkert också fel sorts tång (kombinationstång)och lite för lite erfarenhet så själva böjen blev inte vacker, hehe! Nu löste sig ju det hela (förhoppningsvis) när jag fick en sån hattnåt som tjejerna ovan rekommenderade, men alla tips är väldigt välkomna. Om detta armband blir bra så blir det förhoppningsvis fler!

Kirsto: jamen, du vet hur jag är, hundra olika projekt som påbörjas men aldrig riktigt avslutas Vi får se hur det går, hoho!

• Johanna = en lat kock

ja kanelbullar är snyggt
    eller om man är vääääldigt pysslig så kan man göra hjärtan, stjärnor mm

• Kirsto

Isabeau: Du visar väl resultatet sen?

• Isabeau

Johanna: får se om jag kommer dit nån gång, men det låter ju fint! Måste man ha en tång med långa och smala tänger för att få till kanelbullar och hjärtan m.m.? (alltså pinnarna man nyper ihop med, vad heter de?? Tänkte skriva näbb )

Kirsto: jodå, men vi får se när det blir av. Nu har jag ju materialet, men jag måste försöka ta det lugnt eftersom jag har gått in i väggen. Tänk om man ändå gifte sig nästa år! Jag har också köpt berlocker till ett halsband så det ligger också i pysselpipeline

• Kirsto

Isabeau: Ja, ta det lugnt för jösse namn! Pyssla när det känns roligt! Vilket datum smäller det egentligen? Vet inte om jag har frågat förut.

• Sibylla

Måste bara fråga er som gör smycken själva. Var beställer ni set? Jag har letat efter smycken men inte hittat några fina och jag älskar att pyssla. Panduro Hobby hade något men inte i min smak. Ge gärna tips om ni vet någon bra sida!

Svar på tråden Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!