• Isabeau

Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!

Jag har köpt ett halsbandset att göra själv och trodde i min enfald att jag skulle greja det själv.

I änden av en kedja ska det hänga en pärla. Som jag förstår av instruktionerna ska den träs på en metalltråd som böjs till en krok i ena sidan för att krokas fast på kedjan. Men HUR gör man i andra ändan? Alltså den delen som är på andra sidan pärlan och håller fast den. Nu har jag böjt till tråden dubbelt, men den sticker ut lite och blir vass. Men det kan väl inte vara rätt sätt? Det framgår inte av den kortfattade instruktionen. Hjälp mig snälla pärlpysslare!

• Svar på tråden Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!
  • Isabeau

Kirran: njet, men dit får jag väl försöka ta mig till nästa projekt!

Johanna= en lat kock: jag lyckades fixa det genom en kompis som håller på med halsbandspyssling, men det var jättegulligt av dig!

• Isabeau

Förresten: en annan fråga till er smyckesproffs: är det tänkt att man ska trycka ihop wireklämmorna med en vanlig tång eller ska man ha nåt specialverktyg för att få det snyggt? Jag köpte en kombinationstång men den är ju lite räfflad, så om man kniper ihop klämman med den blir den ju så platt och randig. (Känner mig som värsta ufo när jag skriver detta, men bättre att fråga i alla fall och verka dum än att förbli okunnig..Det är ju det första smycket jag gjort )

• Kirsto

Johanna: Jag blir så glad när jag läser sånt! Vilket snällt erbjudande! Det finns hopp för mänskligheten!

Ibbe: Jag har en vanlig tång fast utan räfflor, finns billiga på Claes O (den gamle hedersknyffeln) att köpa om man inte har nån sån hemma. Annars, lev med ränderna eller försök ha kartong eller nåt emellan tång och wireklämma.

• Johanna = en lat kock

Kirsto

man blir påverkad av alla andra underbart goa tjejer på pyssel.net de RAKar grejer till höger och vänster

isabeau
    jag använder en slät vanlig plattång när jag klämmer mina klämpärlor (och den är från classe)
    men det kankse blir så att jag inhandlar en klämpärletång då att jag får snygga runda klämmisar

• Isabeau

Aha, det är en plattång som gäller. Ska se vad sambon har i verktygslådan, annars blir det ett besök till herr Classe!

Johanna: vad bra att du skrev ned den länken! Jag letade som en galning förut efter den bland mina favoriter när jag skulle sätta fast öljetter, men jag kom inte på vilken sida det var. Nu löste det sig i alla fall, men det finns så mycket bra tips och inspiration där!

Kirsto: nu ska jag snart ge mig in i "tiarabranschen" jag med. Har köpt en enkel bas på H&M och ska försöka få till nåt av det. Med tanke på mina problem som jag nämnt ovan så kan man ju undra om jag har tagit mig vatten över huvud! Men jag är en obotlig optimist Skulle det skita sig big time så får ni nog dras med fler dumma frågor från mig

• Kirsto

Isabeau: Så det blir tiara och inte krona? Nyfikeeeen!

Johanna: Vilken bra site!

• Briderella

Det finns olika tänger till wireklämmor...en som "bara" plattar ihop klämman och en variant som viker den ytterligare en gång på mitten så den blir liten och helt rund igen.

köper man en "sats" med smycken så ska den satsen vara komplett utan att man behöver köpa till ytterligare mer saker. ( i vissa fall ingår inte verktyg) men alla tillbehör ska finnas med.

Du har i din trådstart skrivit svaret själv...
    du tar metalltråden. gör en ögla i ena änden. trär på prälorna eller vad den nu ska vara på, och sen i andra änden klipper du först av tråden med en avbitartång i lämplig längd, ca 8 mm ovanför den sista pärlan och böjer till resterande stump till ytterligare en ögla med en sk rundtång, nu kan du försiktigt öppna upp en av öglorna och hänga den i halsbandet och sen försöktigt klämma ihop öglan igen.

• Johanna = en lat kock

men det är ju såååå fult med en ögla i änden på smyckena

även om den del proffs använder det på sina så känns det ofärdigt lixom

• Kirsto

Johanna = en lat kock: Amen!

• Briderella

Du kan hänga ytterligare en liten pärla i den nedersta öglan..... eller ta en längre bit på tråden över sista pärlan och gör först en ögla och vira resterande tråden en bit ner på pärlan och över öglan så syns den inte lika mycket...

men vill du inte ha ögla nertill så får du allt lov att köpa stavar utan ögla

Svar på tråden Någon som brukar göra egna smycken? Hjälp!!