Gemensam eller delad ekonomi??
Det är frågan som vi funderar över just nu.. Vad tycks?..Någon som vill dela erfarenheter?
Det är frågan som vi funderar över just nu.. Vad tycks?..Någon som vill dela erfarenheter?
Vi behåller 5 000 kr var på våra respektive konton. Resten sätter vi in på ett gemensamt konto, från vilket alla räkningar dras. Även allt som vi hittar på gemensamt, eller som går till gemensamma saker - resor, gemensamma krogbesök, grejer till hemmet till hemmet osv dras därifrån. Även läkarbesök, optiker, tandläkare osv dras därifrån. Kan tillägga att vi tjänar ungefär lika mycket.
Jag har haft två långa förhållanden tidigare och inte haft gemensam ekonomi. Men nu har jag det och det är toppen även om han har tre småbarn sen tidigare som kostar en del. Så blir det ändå jämt i slutändan.
Vi har gemensam ekonomi och upplägget ser ut precis som hos Inda!
Huvudsaken är väl att man delar rättvist på alla utgifter och att båda två har lika mycket pengar att röra sig med.
Just nu är det bara min man som jobbar så jag drar inte in några pengar till oss alls. Antingen så handlar jag på hans kort eller så för jag över pengar till mitt konto.
Känns mer privat att ha eget kort. Inte för att han sitter och lusläser kontoutdragen Han har aldrig några problem med vad jag lägger pengar på.
Sen är det ju inte kul att köpa presenter och överaskningar till varandra som eventuellt kan dyka upp på ett kontoutdrag i förväg och bli avslöjat
Vi har delad ekonomi. Har ett gemensamt konto dit vi sätter in pengar för räkningar, mat och bensin. Dit sätter vi lika mycket.
Sen har var och en 'sina' pengar. Han bjuder oftare på krogen och kompenserar därför lite att han tjänar 10.000 kr mer/månad än jag. Men jag har också tillräckligt med pengar, så jag behöver inte hans.
Vi kanske ändrar lite på upplägget om/när vi skaffar barn och den ena är föräldraledig/jobbar deltid. Men just nu trivs jag bra med 'mina' pengar. Jag gillar dessutom att shoppa, då vill jag inte att han ska behöva betala.
Hur gör ni andra med förmögenhet? Hur gör ni som har olika mycket kapital? Är det nån som kör med äktenskapsförord för att skydda arv osv?
Vi kör som ni, Freddans Fröken, dvs delar rakt av på gemensamma utgifter och har sedan våra egna pengar som vi använder efter eget huvud. Även jag älskar att shoppa och skulle inte vilja behöva tänka på vad sambon tycker om de utgifterna. Troligtvis kommer vi köra mer gemensamt om vi i framtiden får barn och någon bara har förädrapenning, det känns som detta upplägg funkar bäst när man har relativt lika inkomster.
Vi kommer nog ha äktenskapsförord för att skydda våra respektive tillgångar. Visserligen kommer vi aldrig att skilja oss...men better safe than sorry!
vi delar allt
VI har så lite pengar som studenter så allt går ju åt till att betala räkningarna.. och eftersom vi får precis lika mkt från CSN så gemmensamt...
Fast vi brukar gemensamt gå igenom vad var och en "behöver" göra varje månad.. typ klippa sig, eller sånna saker.. Och då får den det i sin egen pott, sedan får vi lika mkt i "månadspeng".. och om det skulle finnas ngt över så åker det in på sparkontot inför sommarmånaderna/bröllopet eller vad annat som nu sparas till.
Hmm kapital.. Han äger lägenheten om man ser till att han har betalat den (efter att sålt sin gammla lägenhet).... Vi ser dock båda på det som att det är vår lägenhet eftersom det är vi som gemensamt införskaffat den....
Dock skulle jag inte om vi beslutade oss för att bryta som sambos kräva pengar från halva, oavsett vad lagen ger mig för rätt till det... Skulle han sälja med vinst skulle jag dock börja och fundera på att kräva ut halva vinsten.. (eftersom vi gemensamt gjort ev förbättringar)
Inget äktenskapsförord är tänkt... Vi resonerar som så att i "slutänden" så är vi ungefär lika fattiga/rika iaf... Om man räknar med "kommande arv" och sånt... (morbid tanke dock)
Har mestadels delad ekonomi, fast han betalar ca 2/3 av hyran, maten och räkningarna eftersom jag studerar och han arbetar. Försöker dock fasa ihop ekonomin så smått, vet inte riktigt hur vi kommer att lösa det hela. Känns lite löjligt med dina och mina pengar när vi varit tilsammans så länge och ska gifta oss, samtidigt som jag har lite svårt för att ta emot "hans" pengar. Blir nog lättare sen när vi båda arbetar.
Har man väldigt olika stor inkomst av olika anledningar så kanske det är mer självklart att ha mer gemensam ekonomi, men man kan ju fortfarande få ha en liten personlig kassa tycker jag.