• jejja06

Gemensam eller delad ekonomi??

Det är frågan som vi funderar över just nu.. Vad tycks?..Någon som vill dela erfarenheter?

• Svar på tråden Gemensam eller delad ekonomi??
  • anne på grönkulla

Poängen med gemensam ekonomi är väl att man har hushållet tillsammans och ska dela lika (eller efter förmåga) på det - men ta lika ansvar för hushållets ekonomi. Sen behöver var och en lite "egna" pengar också, men det finns ju flera sätt att lösa det. Vi stoppar in det som behövs för de löpande räkningarna plus sparande från våra egna konton till gemensamma, men det finns ju andra som splittar lika på det som är över när allt gemensamt är betalt. Båda går lika bra, tror jag - hur man administrerar det är nog mest en smaksak.

Tror man kan googla på gemensam ekonomi eller hushållsekonomi och hitta typ konsumentartiklar som både beräknar fördelarna för hushållet (om man behöver övetalningshjälp) och berättar om oliak varianter för att sköta det.

• Smurfina

Delad! Vi avsätter en pott varje månad (lika stor) som går till de gemensamma kostnaderna och till viss del även till semester osv.

resten gör vi själva vad vi vill med.

Vi skulle inte trivas med gemensam ekonomi då vi vill använda våra pengar till helt olika saker. Sen är det ju så att jag är myyycket mer ekonomisk och skulle inte må bra om jag inte fick möjlighet att "bestämma" över i alla fall en del av min lön.

Sen hjälper vi alltid varandra och kan betala för den andra vid olika tillfällen om det skulle behövas. Vi kör inte med millimeterrättvisa vid alla tillfällen

• Yllo

Vi har blandad.. Alla räkningar hamnar i en pott och den betalar vi 50/50 av var (ok, min m2b betalar 52% då han har mycket högre lön än jag) sedan sätter vi in lika mycket var på vårt gemensamma konto och resten, det lilla som blir kvar, förfogar vi fritt över själva.. bortsett från underhållet till hans barn som han själv får betala från "sina" fickpengar då jag inte "vill/har skyldighet" att bidra till det.

Det känns skönt att ha det på det här viset. Då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag använder "våra" pengar till mina cig och han behöver inte ha dåligt samvete för att han köper en gammal bil eller bildelar
    Julklappar och dyl betalar vi dock gemensamt.. eller rättare sagt.. den som får upp plånboken först och råkar ha pengar just då att spendera

• Liebdjuret

Jag och maken lägger ihop våra löner, betalar alla räkningar gemensamt förutom sådant vi själva inhandlar tex om jag skickar efter från postorder. Sedan lägger vi undan pengar som går till en gemensam pott på avgifter som rör hus och hem. Det som blir kvar delar vi på.

• Inda

Vi har också gemensam ekonomi och har haft det sedan vi flyttade ihop. Vi har alltid haft olika inkomster men vi lägger pengarna i en pott för räkningar och det som blir över används till mat, kläder och nöjen till hela familjen (vi har två barn).

• Blivande Fru Johansson

Vi har helt gemensam ekonomi. Vi har lån tillsammans på bilarna, lägenheten, m.m. Vi vill leva me varann o skaffa barn snart, skulle då kännas konstigt om man skulle dela upp pengarna mellan oss. När ja e på stan o shoppar så handlar ju även till m2b.

• Gladiolusen

Vi har delad ekonomi. Betalar alla lån och räkningar gemensamt, sparar gemensamt, köper julklappar och presenter gemensamt. Det som blir över får man använda efter eget förstånd. Jag handlar massor av kläder och han nästan ingenting, han köper masor av datorprylar och jag ingenting. Aldrig några sura miner för vad man spenderar för de egna pengarna.

• mitt-lilla-smultron

Vi har gemensam ekonomi, men egna konton där lönen kommre in...
    vi betalar alltid räkningar via min m2b´s konton, det blir lättare att hålla koll, + att har hand om den biten i vårt hushåll, jag e bättre på matlagning..:)))) å städning..hi hi..men han hjälper förstårs mig med det me..:)

• Nasse7

Har samma upplägg som anne på grönkulla.
    Vi har helt gemensam ekonomi men det sköts från egna konton.

Vi tänker på alla pengar som våra pengar, men om jag ska köpa en present till min m2b vill jag ju ändå rent tekniskt betala den själv så jag tar de pengarna från "mitt" konto. Men om mina pengar på mitt konto tar slut sätter han över pengar till mig eller tvärtom.

Jag tror faktiskt att vi aldrig har grälat eller ens varit oense om just pengar.

• Sayurii

Har delad ekonomi.
    Alla räkningar (el, tele, mat) dras hälften ett viss datum i månaden. Presenter till släktingar delar vi lika på också.
    Annars har jag mina pengar och han har sina. Jag förstår tanken med att ha gemensam, men som några sagt innan så skulle jag inte trivas med att köpa kläder till mig osv för "hans" pengar då om mina egentligen är slut. Sen är det givetvis så att om mina pengar är slut inan lön/lån så betalar sambon om det är något som behövs.
    Räknar med att när vi blir vuxna (fast jobb, hus, familj osv) kommer vi ha gemensamt för att dte är enklare. T.ex om vi har barn och den behöver nya kläder så ska man väl inte bhöva krångla med separat konto för bebisgrejer eller föra över och hålla på?
    Så tycker jag.

Svar på tråden Gemensam eller delad ekonomi??