Gemensam eller delad ekonomi??
Det är frågan som vi funderar över just nu.. Vad tycks?..Någon som vill dela erfarenheter?
Det är frågan som vi funderar över just nu.. Vad tycks?..Någon som vill dela erfarenheter?
vi har delad nu och har bott ihop i 1½år men vi håller på nu och öppnar gemensamma så vi har det efter bröllopet
Nån sorts mellanting, tror jag. Vi delar alla pengar - men rent strukturellt är det nog en mellanform. För det mesta så har vi lika stora inkomster - annars skulle vi nog dela insatserna i det gemensamma procentuellt efter våra inkomster - nu betalar vi 50/50.
Iallafall - vi lägger in lika mycket pengar var varje månad i olika gemensamma konton, både för löpande hushållsräkningar och för gemensamt sparande. Därifrån betalas alla räkningar som gäller det gemensamma, räntorna på lägenhetslånen, försäkringarna, telefon- och elräkningar, gemensamma nöjen, presenter till familj & vänner, etc etc. Likaså betalas gemensamma semestrar och investeringar i lägenheten (kylskåp, inredningsprylar etc) från gemensamma sparpengar.
Sen har var och en resten av pengarna för egna utgifter (jag har alltid löpande utlägg för resor i tjänsten som regleras utanför vår gemensamma ekonomi, mobilräkningar, kläder, enskilda nöjen och vad det nu kan vara man vill ha fickpengar till). Men ofta delar vi det också rakt av och den som först får fram plånboken betalar när vi gör saker tillsammans.
vi kör på samma sätt som HasseP. Eller har gjort fram till nu i alla fall. Nu när min sambo har pluggat klart och börjat jobba så tjänar han mycket mer än mig som pluggar. så nu kommer nog han få betala mer. men vi vill ändå ha egna pengar som vi får använda som vi vill, utan att behöva konsultera den andra. så, ett mellanting?
Vi har ett gemensamt hus, en gemensam bil, en gemensam dotter, ett gemensamt barn på väg, då är det klart att man har gemensam ekonomi åxå. Annars kunde vi ju lika gärna struntat i allt det andra vi har gemensamt
precis som anne på grönkulla har vi gjort! nu får nog bara sambon stoppa in lite mer pengar på det gemensamma konto.
gemensamma räkningar delar vi på rakt av sedan betalar var & en sina enskilda räkningar själv.. sedan delar vi på mat & bensin & sedan är pengarna i stort sett slut men har vi något kvar så behåller var & en sitt & gör vad den vill.. tack & lov för min sambo kan inte hålla i pengarna så jag vill allt behålla det lilla jag kan & göra nåt vettigt för det:)
M
Hej!
Vi har delad ekonomi, men separata konton. Alltså.... utifrån vad var och en tjänar så fördelas räkningarna lite olika. Vi har även valt att inte ha ett gemensamt konto där överskottet hamnar, utan vi ser till att var och en har en summa pengar kvar på respektive konto.
Vi delar dock alltid med oss till varandra om någon skulle få ebb i den egna kassan. Vi tycker att det är ganska skönt att ha en egen liten slant att få göra precis vad vi vill med. Skulle vi ha alla inkomster på ett gemensamt konto skulle det kännas som om vi måste be varandra om lov för att få köpa något utöver det vanliga. Ett gemensamt konto passar säkert många, men inte oss. Delad ekonomi har vi dock.
Nu var jag alldeles snurrig... Jag menar ju självklart att vi har GEMENSAM ekonomi men delade konton.
Delad men ändå gemensam. Jag ville ha koll på mina utgifter eftersom jag har så låg inkomst och jag har full koll på min ekonomi. Det har han också och när vi började diskutera gemensam kom vi överens om att vi har det bra som det är. Men han betalar naturligtvis mycket mer än jag eftersom han har mycket större inkomst. Och när mina pengar är slut betalar han :) Nu när man snart är gift är det ju inte längre någon skillnad på mitt och ditt :)
Vi har det alltså precis som nyckelpigan med man! :)