• lillan76

kulturkrockar

finns det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter vad gäller att ha en relation med någon som kommer från en helt annan kultur. både negativa o positiva sidor.

• Svar på tråden kulturkrockar
  • Love.it

Ja, syrianer har varit här längre än muslimer. Och syrian/assyrer tvingar ingen till äktenskap, man får festa & gå ut på krogen så mycket man vill det är ju mer man kan säga om muslimer där allt är planerat från det att man fötts till att man dör mer eller mindre.
    Sen blir såklart syrian /assyrerna besvikna om man gifter sig med någon annan än sin folkgrupp oavsett om det är med en svensk,norsk eller fransk. För att de är måna om att sin "ras" inte ska dö ut.Eftersom att de inte har något land så är deras identitet arvet.

• Love.it

Absolut så finns det toppmoderna muslimer som är mycket bättre än andra folkgrupper.
    Men sen finns det de som ser det som en erövring till islam att gifta sig med en kristen.Tråkigt med sant.

• Mandie

Mm jag har liknande erfarenheter Thereze.. Varifrån var den killen om jag får fråga?

• Thereze29

menar du han som var aktuell för tio år sen?

• Mandie

Love.it: Oh ja för vissa av de icke muslimer som gifter sig med muslimer konverterar. Fast alla gör det ju inte. Och de kan faktiskt bli helt accepterade ändå. Precis som svenskar är olika så är alla andra det också i allra högsta grad.

• Thereze29

Det är synd att det ska handla om vilken ras eller grupp man tillhör...

det borde naturligtvis handla om vem man är som person.

• Mandie

Thereze: Jo, det var det jag syftade på?

• Mandie

Ja, det är väldigt synd. Men fördomar har alltid funnits och kommer nog tyvärr alltid att finnas. Att människor oberoende av kultur kan ha vissa likheter och olikheter är väl naturligt. Men kulturen formar en ju ändå till stor del.

• Mandie

Okej. Mmm de flesta iranier är tydligen så. Men man måste minnas att iranier inte är en förtryckt folkgrupp.. Det spelar stor roll..

Huruvida någon är muslim eller inte skulle jag vilja säga er ovidkommande. Det är oftast en stor skillnad på en muslim som kommer från Iran och en som kommer ifrån Afghanistan. Och en helt enorm skillnad på en muslim ifrån Bosnien och en ifrån Irak. Om man nu ska generalisera på det sättet.

Jag var tidigare tillsammans med en muslim ifrån Afghanistan och hans familj kunde inte acceptera mig. Han var också ifrån en förtryckt minoritetsgrupp. Men senare var jag tillsammans med en kille som var från Irak och hans familj fick jag träffa nästan omedelbart och till slut tyckte jag nästan bättre om dem än om honom. Hemskt egentligen. Som du förstår så funkade det ju inte i längden och de blev väldigt besvikna.

Svar på tråden kulturkrockar