Glamour, mon amour!
Skål och välkomna.
Skål och välkomna.
Gemma:Vilket år gick du på Berghs?
zea: 03 - 05
Kram!
Mmm, vår i Shanghai, fåglarna kvittrar på kinesiska, bilarna tutar ilsket medan de i hög hastighet kör mot förskrämda fotgängare, solen skimrar bakom sitt gulbruna täcke, de illfärgade syntetkläderna vajar på sina klädstreck, fästa mellan silvergrå trädstammar som kantar de slingrande gatorna i French Concession.
Kram, G
Akta er vilken våning vi KANSKE ska hyra!
Kram, G
Lapinette, hur var vinet, chokladen och det myckna umgänget? Låter som om dina vänner har en fin och DYR våning! Härligt, så kan du njuta av deras utsvävningar.
Umgänget har varit mycket bra. Börjar nu få längtan efter en hemmakväll för mig själv i soffan. Har inte varit hemma ett dugg denna vecka.
Väninnan med den mycket stora lägenheten på det centrala läget är mammaledig och snart arbetslös och hennes man jobbar på ett statligt företag. Inga direkta glamorösa människor. De har båda sålt sina lägenheter (hon en trea på Kungsholmen) för att få plats med alla barn. Hon har 3 tonåringar varav 2 har flyttat hemifrån och han har 2 barn i tonåren (något yngre) som bor där varannan vecka. Så är det i dagens moderna familjer och det kräver måååånga rum.
Den andra väninnan bor på promenad avstånd från mig i en mindre villa i Älvsjö. Där var det att inspektera deras badrumsrenovering som pågått i en evighet och äntligen är klar. De har slagit ihop 3 mindre rum till ett gigantiskt badrum med dusch, stor jacuzzi och en tvättstuga. Så himla fint!
Båda dessa väninnor älskar rödvin och choklad!
Annars så måste jag bara skriva lite bröllop! I förgår fick jag ett mail från vår präst. Han kan tyvärr inte viga oss då han måste på konfirmationsläger. Istället ska vi få den nya andreprästen, Ellinor. Jag blev jätteglad då vi helst önskade oss en kvinnlig präst samt då den tidigare verkade lite "mossig". Igår ringde Ellinor och hon visade sig vara en mycket trevlig och liberal kvinna. Dessutom så har hon bott i Bryssel i 1 år och pratar franska!! Så när vi träffas (senare i april) och vi ska diskutera upplägget av vigseln så blir det att bestämma vilka delar på vilket språk. Kan det bli bättre?!
Grattis till Ellinor!!! Sånt kommer betyda jättemycket för era franska vänner som bemödat sig om att ta sig ända hit. Vi hade ju en svensk - fransk kvinna i stadshuset som vigde oss, tillsammans med en annan dam. Det var super! Vi berättade inget för vännerna, det kom som en överraskning när Maria öppnade munnen och avdramatiserade det lite pompöst franska, med sin klingande stockholmska.
Kram, G
Jag är bara så obotligt dålig på att hålla tyst! Tror jag har skrikit över hela stan min lycka över vår präst. Men det är nog bara mina arbetskamrater och mamma som hört det hittills. Ska försöka hålla igen mun....fast det är svårt på en bredkäftad groda som mig.
Vad kul Lapinette att en avbokning resulterade i någonting bättre!
Äntligen helg snart! I morgon blir det till att göra stan och leta efter roliga påskgrejer tänkte jag. Har ni tips på lämpliga butiker?
Annars är jag mest sur nu eftersom syrran är dum. Hon tycker att det blir dyrt att komma til bröllopet eftersom de måste sova över åtminstone en natt (finns dock vandrarhem för några hundralappar på precis samma ställe som bröllopet äger rum). Har fått tel samtal och mejl (!) om detta så jag tröttnade och föreslog att hon skulle stanna hemma. Fick samtidigt höra av min svägerska att syrran visst har råd, men att hon inte tycker att bröllopet är någonting att prioritera! Inte för att jag känner att hennes frånvaro/närvaro spelar någon roll, utan är mest förbannad över att hon först ger mig dåligt samvete för att jag inte betalar hennes övernatting när det egentligen bara handlar om snålhet. Och jag som har skänkt henne både pengar och prylar när hon behövt det.
Syskon alltså...
Har ni några?
Roslagsbrud, japp, jag och min man har två syskon var men de är inte fullt så egoistiska och missunnsamma som din syster!
Att syskon och deras respektive är avundsjuka i samband med bröllop verkar f ö vara mer regel än undantag, själv höll jag på att få tokspel på min mellanbror som gjorde allt för att flytta strålkastarljuset till den egna familjen. Först bråkade han om att vi inte ville ha med barn på festen, då ändrade vi reglerna och sa att närmaste familjens barn var välkomna (plus ammande spädisar). Sen bråkade han om att man ev. skulle vara tvungen att dela rum med andra på slottet (så att alla skulle få plats), då ändrade vi reglerna till ett par per rum. I slutändan ångrade ändå HAN sig och sa att han inte ville ha med barnen, plus att de trots allt bokade eget rum i stan.
Han hade också synpunkter på fler saker, typ info på hemsidan, men då hade jag kapitullerat och bestämt mig för att inte bry mig.
Sens moral: Le ljuvt och säg: "Jag ska fundera på det", men försök strunta i vad din syster säger och gör som du själv vill. Ofta menar folk egentligen inget illa, de begriper bara inte bättre och blir JÄTTEförvånade när man påpekar hur illa de bär sig åt.
Vill också påpeka att - på själva dagen var allt gnabb som bortblåst och vi hade hur kul som helst, allihop.
Please, försök ignorera henne - den här dagen handlar om DIG, inte henne!
Lycka till!