Glamour, mon amour!
Skål och välkomna.
Skål och välkomna.
Herregud... Måndag och redan helt slut! Men det regnar i Stockholm idag och det är HÄRLIGT! Allt är bättre än snö...
Bästa gemensamma helgslappet för oss är att ligga med varsin bok, i varsitt hörn av soffan, dock med fotkontakt med varandra, och med en kopp fruktte till mig och en latte till honom + god choklad till oss båda. Finns ett ställe på Östermalmstorg där de har fantastiska praliner... Han har så sig sina otroligt fula mjukisbyxor med stort hål i grenen och jag mina bästa (och enda!) träningsbyxor.
I vardagsslappet ingår även denna gång soffan, men där lägger vi till TV:n. Ibland är vi duktiga och tittar på någonting meningsfullt, men bäst ändå är att titta på skräp à la "bachelore/ette" eller "skönheten och odjuret" (den amerikanska såpan ni vet där en snygg tjej ska falla för en "fuling" ). Då kan vi dissa programmet ordentligt och skratta gott åt det.
Hade en jätte trevlig släktmiddag på lördag kväll hemma hos oss, med mycket skratt, musik och vin. Vi gjorde årets första GT - ett säkert tecken på att våren är här, trots allt! Blev sedan en kycklinggryta (färska champinjoner, paprika i 3 färger, purjo, grädde, vatten, vitlök, kryddor) med ris (enkelt men blev SÅ gott!) och god sallad med fransk vinegrette och pinjenötter. Avslutade med hemmagjord chokladmousse. Mums! Gästerna kom alldeles för tidigt så plötsligt stod ALLA i köket, stojade och drack drinkar medan sambon och jag fixade maten. Vaknade dagen efter med en rejäl huvudvärk men det var det värt!
Lapinette: vad roligt att du träffade på en kille att snacka bröllop med! Fick du några bra tips?
Gemma: det kan väl ändå inte vara möjligt att du inte shoppat någonting ännu!
Brudjuni 2007: Bienvenue!
Jo, har ett gammalt svenskt guldarmband (armring) och två lösa ädelstenar köpta i ´Pakistan, en topas och en ametist. Skulle vilja smälta ner till ett nytt smycke. Har ni några tips på vad man skulle kunna göra?
Lapinette, jag gillar att titta på min dator, en liten Mac G4 med tillhörande persisk musmatta. Men avstressad är jag bara raklång i soffan. Som du är jag nog rätt integritetskrävande och slappar effektivast heeelt ensam. Sover gärna ensam också, till mannens stora förtret. Kan absolut inte tänka mig att somna i sked, eugh, klaustrofobi. Mannens stora dröm är att vi ska sova ihopslingrade men han har fått sukta förgäves i åtta år och det lär dessvärre inte bli nån ändring på situationen. Alla har vi våra begränsningar.
Hej Roslagsbrud! Nä, på riktigt, jag har inte shoppat NÅT! Jag har så jäkla mycket kläder. Och allihop ligger hemma i Stockholm och ropar efter mig. I gengäld har jag druckit en maaaassa champagne och tränat 3 ggr i veckan, à 200 spänn. Så fort jag flyttar hit ska jag skaffa gymkort men än så länge är jag fortfarande medlem i SATS i Sverige så det känns aningen frivolt att ha ytterligare ett medlemsskap för 700 i månaden. Men antagligen hade jag ändå sparat på det...
Idag var jag på IKEA och köpte madrasser till min man som har ont i ryggen. Sen gick jag runt på olika shoppingcentra och kollade in vårjackor åt min man, gjorde noteringar i ett block och kollade att hans storlek fanns. Lapinette, är du inte stolt över mig? Som är så organiserad ;)
till sist gick jag och handlade frukt som vi är storkonsumenter av. Ja, på det stora hela kände jag mig som en oerhört duktig hausfrau. Ämnar som vanligt ha middag, levande ljus och uppkorkad vinare samt soft music när min man kommer hem från en tvivelsutan vrålstressig dag på fabriken.
Kramar, G
Ja ni, måndag igen! Varför är helgerna så korta? Jag vaknade upp på helt fel sida och såg till min förargelse att våren fortfarande lyser min sin frånvaro. Ibland undrar jag verkligen varför vi valde att bo här??!! Mina svärföräldrar sitter säkert på sin altan i Nice och dricker kaffe i solskenet. Grr...
Angående avslappning hemma. Jag älskar att göra ingenting, antingen ligga i badkaret och läsa nån bröllopstidning eller slöa i soffan och kolla på Cityakuten, min absoluta favoritserie.
Jag och min kille spelar varje dag in de gamla Vänner-repriserna och tittar på dem efter middagen och äter vaniljglass med hallonsorbet till. Jag antar att det är svaret på varifrån vår lilla trivselvikt har kommit sedan vi flyttade ihop...
Just nu bara läääängtar jag till sommaren. Den första varma dagen tänker jag köpa mig ett par nya löparskor och ge mig ut på joggingtur. Jag önskar jag gillade träning, då skulle jag gladerligen köpa gymkort, men snåljåp som jag är...
Nu ska jag sätta igång med att laga lite mat. Grönsakslasagne får det bli.
Kram!
Men Gemma...närhet är ju det absolut bästa som finns! Att ligga i hög och gooosa är jag nog världsbäst på. Älskar att ligga introcklad eller på hög som sälarna.
Jag slappar bäst när jag är i Cannes. O är den enda som lärt mig att slappa. Mina vänner blir märkbart förvånade om jag någon dag inte har gjort någonting. Detta är ett arv från min moder som susar omkring i 190 på det ena och det andra.
Nej, nu ska jag ut i det häääärliga vädret för att ta ett step up pass för Lina. Är inte på humör då jag har det månatliga och till min förskräckelse upptäckte röda prickar på kroppen imorse. Har nog fått samma virus som min pojkvän. Skoj! Han hade prickar i 2 månader....vi gifter oss om 1,5!!! Iiiii!!! Ingen panik utan 10 djupa andetag. KRAM
Lapinette! Vad är pricksjukan för nåt? Typ vattenkoppor eller? Själv har jag vaknat två nätter i rad av att det kliar på hela kroppen och i hårbotten - tänk om jag har typ OHYRA! Sååå läskigt! Men antagligen är det bara inbillning eller torrhet, för det som kliar flyttar inte runt.
Idag är himlen som en gul gröt. Sommaren börjar närma sig med andra ord. Ska på ett steppass om cirka en timme, sen ska jag köpa en hysteriskt kitschig golvlampa, plus diskutera med vår mäklare kring förhandlingen. Vi har ju nämligen hittat en lägenhet som vi vill ha! Den har visserligen varken trädgård, terrass eller balkong (som var ett krav från vår sida), men den ligger urbra i en liten gränd i de gamla, franska kvarteren, två minuter från tunnelbanan i absoluta centrum. Inte jättestor, kanske 90 kvadrat i ett gammalt hus med trägolv och fina färger. Ägaren har hela huset och det är bara tre lägenheter, en per våningsplan. Vi har hela det övre våningsplanet (om vi får den). Stort, öppet kök med gasspis, tvättmaskin och matbord. Två badrum som båda har jacuzzi. Och får vi inte den så hittar vi säkert nåt annat. Men den låg bra i pris, vilket är intressant, för i de gamla husen finns nästan undantagslöst enkelglas och då blir uppvärmningskostnaderna horribla. I synnerhet om lägenheten är väldigt stor. Märkligt nog vill ändå de flesta som kommer hit från Europa ha våningar på 2 - 300 kvadrat, mäklaren kunde inte begripa att vi insisterade på 60 - 100 kvadrat MEN med balkong eller trädgård. Och att vi ville ha trägolv istället för marmor. Framför allt tyckte de vi var heeeelt snurriga som ville ha en gammal lägenhet. I synnerhet när de förstod att vi med "gammal" menade minst sextio år gammal och inte FEM år gammal. För när kinesiska mäklare visar en "old" appartment, menar de oftast att den inte hyrs ut för första gången, i ett splitternytt hus. Märkligt va?
Nu ska jag fixa till mig inför gympasset för det ligger inne i ett shoppingcenter som heter Plaza 66, med levande klassisk musik samt idel butiker som Hermes, Louis Vuitton, Fendi, Trussardi, Prada... Med andra ord kan det vara läge att dra en kam genom håret. Skulle jag vara kines och gå klädd som jag gör, i slöffsiga träningskläder, skulle vakterna ALDRIG släppa in mig. Men nu är jag västerlänning och då är det en annan sak. Det är lustigt att se vissa amerikaner, damer på 150 kg i kläder från KMart, och vakter och annan personal bugar och har sig.
Ikväll ska vi äta middag med mannens VD på Barbarossa, det där marockanska templet. Jag har bokat bord på terrassen så jag hoppas att det inte regnar. Min franska lär sättas på prov.
Kram, G.
Gemma, hoppas det gick strålande med franskan! Själv vågar jag bara prata franska med svärmor. Hon får utstå alla möjliga slags grammatiska fel och konstiga ord.
Pricksjukan...eller prickigkorv som jag kallat min blivande är ett slags virus som man kan få och som håller i sig i 1-2 månader. Man får röda prickar på kroppen (ej armar och ben) och de kan klia. O's kliade inte och han hade dem i två månader. Läkaren sa att det fanns 1 % chans att jag kunde få det...och nu verkar det så. Men jag är inte helt säker (kanske var det värme utslag eller en reaktion på något annat). Vi får se...idag har jag ännu inte vågat kolla närmare. Sprang dock och köpte vitaminer igår...precis som det skulle hjälpa?!
Annars regn, regn, regn idag. Stockholm i ett total mörker. Fördelen med regnet är dock att snön försvinner snabbare men det vore härligt om solen kunde skina i några dagar (det smälter ju också snön!!!). Ser fram emot Påsken och 4 dagar ledigt nere i Cannes. Hoppas solen och värmen håller i sig där (20 grader och sol just nu).
Shanghai = REGN, REGN, REGN. Och massa Piper Heidseck.
Kram, G.
Lapinette, hur mår prickigkorven idag då? Själv har jag fjärilar i magen på grund av lägenhetsjakt. Varför händer det ALLTID?
Kramar, G
Hej Gemma!
Jag är inte så säker på om jag har fått pricksjukan. Då jag är rätt mörk i huden är det svårt att se sen så syns de tydligast efter dusch och de sista mornarna har jag varit så trött att jag inte sett något. Ska kolla och be O titta noggrannt i nästa vecka.
Har haft två otroligt sociala dagar. I tisdags lunch med storebror och på kvällen Pilates och sen middag med väninna. Satt och drack vin och åt nyttig sallad med henne och hennes otroligt trevliga sambo i deras femma på Tegnérlunden. Alltid lika trevligt och välkommnande att vara där.
Igår blev det lunch med en fd mycket nära väninna (min första sambo under studietiden i Frankrike) och henne senaste tillskott till familjen, Linus 3 månader. På kvällen träffade jag vår solist i kyrkan och sen blev det middag hos en annan väninna från gymnasietiden. Åter igen rödvin och choklad.
Känner mig trött och ser fram emot en kväll med aerobic (hur jag nu ska orka) för Frederico. Sen ska jag direkt hem och dööööö på soffan! Längtar!