• 2006-06-10

Ni som gift er - vad hade ni gjort annorlunda, ge gärna tips och råd!

Hej!

Det finns en lång tråd här på BT om detta ämne som jag lusläste med antennerna ute. Nu tycker jag att det är hög tid att starta en ny, för att få fler goda råd och tänk-på från er nygifta, eller inte....

Stort tack på förhand,
    Bridezillan ;)

• Svar på tråden Ni som gift er - vad hade ni gjort annorlunda, ge gärna tips och råd!
  • Bröllopstokiig

Vi gifte oss i januari och är supernöjda!
    Några tips tänkte jag ändå bidra med:

Filma vigseln! Egentligen mest för ljudets skull. Inte ens i mina drömmar hade jag kunnat hoppas på en så fin vigselakt. Vår präst var underbar och hans fru som stod för sången var jätteduktig. Nu skulle jag vilja uppleva den igen och igen och igen!

Be någon ta stödanteckningar under talen. Det är svårt att komma ihåg allt!

Det där med smekmånad är visst ingen dum idé... Det är mycket att smälta och många minnen att glädjas åt. Dessutom är det en hel del press som släpper vilket tydligen kan ta på krafterna... Hänger det på ekonomin - STANNA HEMMA, men unna er några dagar ledigt efter den stora dagen!!!

Har ni fotograf - tänk efter vad ni vill ha för bilder och våga ha egna önskemål, även under själva fotograferingen. Vi litade tyvärr lite väl mycket på att våra fotografer visste vad de gjorde...

Det jag är mest nöjd med är att vi hade ett låångt bröllopsfirande - en vecka för en del, en långweekend för de flesta. Det kändes därför som vi fick väldigt mycket tillbaka för alla timmar som gått åt till planering!

När det gäller gästlistan valde vi bort alla "måsten" och bjöd helt enkelt dem vi har kul med och umgås med i vanliga fall. Festen blev därför precis så avslappnad och kul som vi hoppats på och vad vi vet har ingen tagit illa upp!

Lycka till alla ni som planerar bröllop - njut och ha kul hela vägen för själva bröllopsdagen går fort!

• Nett@n

Kul att läsa alla tips. TACKAR!

• jocelyn

Tack alla ni som skriver i den här tråden. Det är guld värt!

• Emeliez

76Brud;

Åhh vilken fin sida ni hade, det var jätte kul att titta på.

Jag tänkte bara fråga vad ni på ungefär la på erat bröllop och hur många gäster ni hade?

Och sen tänkte jag fråga, vad det kostade att ha me en fotograf under hela dagen+?

Grattis och lycka till i framtiden.

//Emelie

• Bröllopstokiig

jag skulle ha delegerat både mer & mindre! och sett till att alla som skulle "hjälpa till" faktiskt visste exakt vad de skulle göra. tex min far som skulle köra plutten till studiofotografen, men åkte till fel ställe & blev 30 min sen, vilket orsakade småkaos i två timmar...
    jag skulle ha avsatt ännu mer tid till fotograferingen - som tog extra tid då jag hela tiden blev tårögd (vissa kvinnor kan gråta offentligt. inte jag) jag skulle också ha haft en backup-plats för utomhusfotograferingen, närmare kyrkan - som det var åkte vi tvärs över stan, och fotografen bröt nog mot alla möjliga trafikregler.
    jag skulle ha varit tydligare mot gästerna varför det var viktigt för oss att veta om de inte kunde närvara - slarv på den punkten kostade oss 2000 kr (hade blivit mer om vi inte haft så bra festlokal)
    jag skulle ha lagt ut på någon att ordna "allergidessert" när konditorit inte kände sig kapabla (nu blev vi stressade och glömde ordna det, pinsamt värre)
    jag skulle ha ordnat något dagen efter så att vi fick mer tid att umgås med våra långväga gäster, och kanske även grannar et c.
    jag skulle också ha varit lite mer självisk med inbjudningarna, dvs tänkt mindre på vad icke inbjudna släktingar skulle säga och mer på vilka vi skulle sakna (fast detta är det vi misslyckats minst med känns det som)
    det jag absolut INTE skulle ändra på var följande:
    fotograferingen. här satsade vi ordentligt, först i studio och sedan genom en medföljande fotograf hela dagen (9:15 till ca 21) - det är underbart att se alla bilderna nu efteråt...
    maten. vi valde en lite speciell meny, som funkade suveränt. bland annat var det mkt uppskattat med varm soppa till förrätt iom att det var minusgrader ute.
    festlokalen. en dyrare variant, men där vare sig vi eller släkt & vänner behövde göra något annat än att roa oss.
    ringarna. vi letade länge tills vi hittade ringar som kändes klockrena, och inte "standard"...
    vi valde att bjuda även vänner vi inte känt så länge, eller inte träffar så ofta, vilket förhöjde dagen rejält.

• Tinastårta

Tack alla som delar med sig! Jättebra för oss som har allt framför oss!

• Lucia05

*Puffar*....som det så fint heter ;)

• Thindris

Vilken bra tråd!! Glad påsk på er allihop

Svar på tråden Ni som gift er - vad hade ni gjort annorlunda, ge gärna tips och råd!