• 2006-06-10

Ni som gift er - vad hade ni gjort annorlunda, ge gärna tips och råd!

Hej!

Det finns en lång tråd här på BT om detta ämne som jag lusläste med antennerna ute. Nu tycker jag att det är hög tid att starta en ny, för att få fler goda råd och tänk-på från er nygifta, eller inte....

Stort tack på förhand,
    Bridezillan ;)

• Svar på tråden Ni som gift er - vad hade ni gjort annorlunda, ge gärna tips och råd!
  • Mma

Vi är sååå nöjda. Jag hade inte ändrat på något - möjligtvis vädret - om jag kunnat. Regn 28/1 i Östersund...

Vi hade 2 servitriser på 65 personer. Inga problem - det tog lite tid med förrätten, för det var soppa och de kunde endast ta två tallrikar åt gången. Men det störde absolut inte.
    Njut, och låt det bli som det blir - det är det enda tips jag kan ge er.

• NOT_still_A_Miss :-)

Jag hade påminnt min tärna och kyrkomarskalk (som är gifta med varandra) att åka i god tid till kyrkan för att undvika att komma försent, vilket dom höll på göra. Eller ja, dom hann komma strax innan vigseln,,,, men kyrkomarsalken stod inte och delade ut vigselbladen (vissa fick dom inte) som vi önskat att han skulle göra.

• NOT_still_A_Miss :-)

Annars är jag supernöjd

• malvis

Första gången som jag gifte mig så lånade vi varsin folkdräkt och gifte oss på en fäbodvall långt upp i skogen. Sedan bjöd vi gästerna på kaffe med tårta i församlingsgården endast föräldrarna var med på middagen som intogs på flott restaurang.Därefter åkte vi på mini bröllopsresa där bröllopsvals spelades för oss på hotellet.

• Zozo

Vad gäller servis sa brukar man räkna 1 servitris/-tör per 30 personer. Sedan beror det ju pa hur effektiva personerna i fraga är.. men det är vad vi räknar med när vi organiserar för grupper och det fungerar utmärkt.

• Ravial

Se till att ha allt ordnat lååångt innan bröllopsdagen, eftersom tidsplanen lätt kan spricka om det vill sig illa. Se gärna till att ha kvällen innan och hela dagen B fri för er själva.
    Det gäller både för stressfaktorn och att man ska slippa bli trött på kvällen (när man kommer till hotellrummet ).

Om ni har fotograf under kvällen, tex en vän el dyl, se då till att det finns en back-up till den personen. Vår fotograf till festen blev sjuk och fick lämna middagen och ingen annan tog hand om vår kamera.

Lycka till!

• JAS

- Sett till att "limousinen" hade aircondition!
    - Anlitat 2 som vodeofilmade bröllopet/vigseln. Släktingen som skulle ha videofilmat bröllopet hade glömt att ladda batteriet/köpa nytt!
    - Ordnat en fotograf som tagit bilder under bröllospfesten
    - Har inget "familjefoto", alltså på foto på min mans- och min familj

Annars är jag supernöjd för allt flöt verkligen på, mycket p g a bra planering! Bröllopet och festen blev så lyckat, gästerna kom fram till oss flera gånger och tackade för att vi hade en barnfrifest. Alla hade skitkul!! Ingen ville gå hem och det är väl ett bevis nog på att vårt bröllop blev en succé

• Snart ett år

Vi har inte heller en enda bild på oss och våra familjer.
    Skulle vilja haft ett riktigt traditionellt familjefoto där vi sitter på stolar och de andra står och sitter runt oss. Alternativt ett riktigt gammaldags svartvit foto,typ ateljé där vi båda bara står rakt upp och ner. Annars var allt bra med tanke på ganska snäv budget. Vi köpte de finaste ringarna vi någonsin kunnat tänka oss och på resten försökte vi pressa priserna.
    Jag skulle ha lyssnat på den inre rösten och skippat tärnan som verkade ovillig på något sätt från början. Det hade besparat oss senare bråk, som det faktiskt blev.

Varit mindre uppskruvad på att alla som gjorde minsta handtag skulle ha presenter, det tog oändligt mycket tid och kraft, om än inte så mycket pengar kanske.

• Ravial

Ja, just det. Jag kanske inte skulle fokuserat så mycket på "det lilla extra" som man tror förgyller dagen så mycket. Det är ofta inte lika uppskattat som det borde vara med tanke på tiden man lägger ner på att fixa det (eller pengarna).

Svar på tråden Ni som gift er - vad hade ni gjort annorlunda, ge gärna tips och råd!