• 2006-06-10

Ni som gift er - vad hade ni gjort annorlunda, ge gärna tips och råd!

Hej!

Det finns en lång tråd här på BT om detta ämne som jag lusläste med antennerna ute. Nu tycker jag att det är hög tid att starta en ny, för att få fler goda råd och tänk-på från er nygifta, eller inte....

Stort tack på förhand,
    Bridezillan ;)

• Svar på tråden Ni som gift er - vad hade ni gjort annorlunda, ge gärna tips och råd!
  • LeavesOfFortune

Vi är fantastiskt nöjda med vårt bröllop, det enda vi kan komma på (frågade nyss min man) är att vi hade köpt för många burkar oliver. Gick inte alls åt så mycket som vi hade trott. (Vi hade buffé)

Vår bröllopsfest var nog ganska så otraditionell, vi hade inget honnörsbord och heller ingen bordsplacering enligt modellen med bordsherre/dam. Inga visor men mycket sång/musik och tal av våra gäster under middagen. Jag är också väldigt glad över att vi hade bokat in en elddansös som en överraskning åt våra gäster. Var otroligt uppskattat!

Ett tips är att se till att toastmastern/madamen har ett bra upplägg för tal och annat under maten. Var gäst på ett bröllop för ett tag sedan när de flesta talen låg under tiden man skulle äta huvudrätten. Detta fick till följd att maten var fullständigt iskall innan man hade hunnit äta upp alltihop...

Lycka till alla ni som har er stora dag framför er!!!

• Victory

Jag har inte gift mig än men redan nu kan jag tipsa om att börja leta klänning i tid! Jag tyckte att jag hade gott om tid på mig men det visade sig att det tar 3-4 månader att beställa en brudklänning i rätt storlek, kanske ännu längre i vissa fall. Nu fick jag "stressa" fram ett beslut på kort tid, eller för att vara ärlig; jag har köpt två klänningar för att vara säker på att åtminstone EN hinner komma i tid och att den passar.

• Emmis 05

Tips från mig är:
    Är du en fixare....delegera tidigt..jag satt dagen innan det drog igång till 5 på morgonen med småfix...DELEGERA!!!:)
    (ska tilläggas att jag faktiskt sen kunde njuta helt ändå)

Om ni fotas efter vigseln: var inte rädda att ta tid på er. Det är lätt att stressa på lite för att man är rädd att gästerna har tråkigt. Det har de inte!:)
    Se till att de har något att göra. Våra gäster fick t.ex. måla en tavla tillsammans.

Finns säkert massor av tips men nu är jag lite trött så det blir allt från den kloka medborgare idag :)

• JAS

Ett tips är att när gästerna anländer till festlokalen så kan en kul idé vara att samla alla gäster på en bild eller per par osv. Inhandla fina och bra fotopapper där gästerna kan skriva en hälsning till brudparet. Så gjorde vi och det är så himla kul att ha. Våra gäster ställde upp sig två och två. Men det jag saknar är ett familjefoto på min- och min mans familj samlade bredvid oss (brudparet). Det hade varit roligt att ha!

• JAS

Ja jag kanske skulle tillägga också att man sätter in bilderna i ett fint bröllopsalbum. Jättefint minne att ha från bröllopet!

• loisa

Det jag är mest nöjd med med vårt bröllop är att vi lyckades pussla ihop de bitar som var viktigast för oss, JUST DÅ. Hade vi varit barnlösa hade vi nog velat ha en dunderskiva med massor av dans in på sena natten, men i och med att vårt barn då var så litet är jag väldigt nöjd med att vi valde bort det. Det hade stressat oss för mycket, med amning, sovning, barnvakteri osv. Och jag hade aldrig orkat planera ett stort bröllop då. En del kanske skulle ha väntat ett tag med bröllop av den anledningen, men jag är väldigt glad att vi valde att gifta oss JUST DÅ, för det betydde att en del personer kunde vara med, som inte längre kan det på grund av sjukdom och ålderdom. Jag är också mycket nöjd med att vi, när vi beslutade oss för att ha med barn, valde att anpassa ALLA tider efter barnen, så det blev ett tidigt förmiddagsbröllop, så att buffén kunde serveras deras bästa tid, vid tolv. Visserligen innebar det att jag fick gå upp klockan fem för att bli sminkad, och fick anlita en tjej som kom hem till oss istället för att gå på salong, men det var det värt framför att ha gnälliga, hungriga ungar med på bröllop och mottagning.

Jag var också glad över att sonen sov hos mina föräldrar natten INNAN bröllopet, så vi var ordentligt utvilade när det var dags. Jag lovar att annars hade sonens stressradar uppfattat min nervositetsnivå och tjutit hela natten.

Att vi har bra foton kommer på mammas konto, som envisades med att anlita en riktig fotograf. Det var bra.

Miss? Att småsnåla på bröllopsresan, och ta ett billigt rum. Ett par tusenlappar till hade fixat ett betydligt bekvämare boende. Och det kan vara bra att bestämma sig lite mer än en månad i förväg, skiftjobbare kan ha svårt att byta bort sina arbetspass.

• 76Brud

Skulle ha ändrat på:
    - Inte haft min underbara bukett callor (1800 kr...)ute i minus 10 grader innan vigseln under fotograferingen. Den var totalt död i kyrkan! Jag band upp buketten med band och det såg inte klokt ut men ni kan lite på att tackkorten kommer att bli fina!
    - Kanske inte glömt EN AV mina bröllopsskor kvar på slottet . Gifte mig i boots . Fast å andra sidan var de hur sköna som helst och det var ingen som såg dem! Så egentligen är jag supernöjd över att ha glömt dem.
    - Kanske skulle vi haft live-band! Det hade verkligen varit pricken över i:et. Men budgeten satte stop. Vi hade superbra DJ:s med lampor och rökmaskin och gästerna festade till 05.00 så det var nog lyckat ändå.

Annars skulle jag inte ändra något! Men från MIN SYNVINKEL sett kan jag lämna följande rekommendationer:

Jag ångrar inte att vi:
    -fotograferade oss innan vigseln = mer tid med gästerna

- hade två dagarsbröllop! Vilken FEST fredag och lördag!

- lade ner en sådan enorm tid på detaljer! Hade gjort personliga kort till allas rum. Hade en liten chokladkartong till alla med choklad i. Hade en lista med info på rummen med i ABC-stil. Hade mineralvatten på rummen. Hade namnskyltar utanför rummen och hade en stora "skylt" utanför varje hus med alla som bodde i huset (+ husets namn) på.

- Hade ett festprogram på ca 20-30 sidor (minns inte) i färg. Vi satte inte ihop det själva utan bad toastmadame att göra det. Vi bad även tärnor, marskalkar och syskon att lämna "bidrag" till festprogrammet. Det var 4 festprogram kvar efter bröllopet av 84 och de fyra hade respektive (vilket nästan alla i och för sig hade) Sååå uppskattat! En person letade länge efter sitt då varje festprogram hade namnet på framsidan

- Bad tre vänner om att ansvara för dukningen. Det var en överraskning för oss hur det blev och resultatet blev över förväntan!!!! (+ vi slapp oroa oss över ytterligare ett moment)

- Hade hyrt ett ställe där vi kunde ha egen alkohol. (Fast frågan är om det blev billigare? Det gick åt så många tusen ändå...)

- Var på Rockelstad www.rockelstad.se. Lite problem med vissa saker kring det men gästerna märkte inget!

- Hade Sussi Petersson som fotograf! Världens gulliga och HELT FANTASTISKA kort. www.fotografsussi.com

- Anlitade Emma Nors. Var såååååå nöjd med frisyr och make up på mig och mina tränor. www.fotografsussi.com

- Lade så mycket pengar på bröllopet och satsade mycket på att gästerna skulle trivas! ALLA gäster har fullkomligt överöst oss med beröm för ett fantastiskt bröllop och jag vet att det inte bara för oss är ett minne för livet.

- Hade riktig champagne och riktigt goda snittar. (Vi är champagneälskare) Gästerna uppskattade det verkligen.

- Hade riktigt god italiensk buffé och superbra bruncher lördag och söndag.

- Hade 10 fruktkorgar och en massa chokladaskar utställda runt omkring i alla olika hus på Rockelstad.

- Satsade från början riktigt hårt med egen hemsida med typ dagbok. Presentation av alla gäster. Massor av kort (borta nu) och en massa annat. Det gjorde att gästerna kunde följa vår planering och det belv liksom som en "uppladdning" inför. Vi har fått ofattbart mycket beröm för den. (Inte för att den är bäst eller snyggast utan för att det funnits så mycket kort och text på den som gästerna kunnat följa.) www.carinthomas.brollopshemsida.com

- Hade vinterbröllop! Endast 4 gäster tackade nej (4 til äldre p.g.a hälsa)! Ett ljus i mörkret!!!!

Men till sist: Vi hade hjälp utav helt fantastiska vänner och familj under helgen så utan dem hade det inte blivit så bra.

Njut under dagen! Skratta åt missöden!! Något måste man ha att minnas! Ingen minns ett exakt perfekt bröllop! Bjud på dig själv! Slappna av! Se till att ha deligerat! Satsa på detaljer och få gästerna att känna sig uppskattade - det kommer igen, jag lovar!

• Hilde

Jag skulle beställt bröllopstårta. Den vi hade var ok (svägerskan och grannen bakade) men allt himla meck runtomkring och körande för att hämta tårtställning m.m. var inte värt de fåtal kronor vi sparade.

Svar på tråden Ni som gift er - vad hade ni gjort annorlunda, ge gärna tips och råd!