• rocketqueen

Personliga julklappar

Någon som har tips på vad man kan ge sin käresta och familjen till jul? Något personligt, kanske hemmagjort? En ask med hemmalagad tryffel kan ju vara trevligt, fler tips? Känns som om att de har så mycket redan, och jag vill lägga ner mycket tid på att få det "rätt", tycker att det är roligt.

• Svar på tråden Personliga julklappar
  • Clobberella
    Ellte vad du sårar mig
    Jag får väl leta recept på internet om det inte är någon annan så har ett liggande.
  • Kirsto

Clobberella: Jag har utöver kryddnejlika och ingefära gjort likör på kanel (går att använda nejlikreceptet och lägga i kanelstång istället), hallon, limeskal och chili, vanilj, blåbär och hallon, älgört och syrén.

Toppengoda enligt Kirsto:
    Nejlika
    Ingefära
    Kanel
    Hallon (gjorde två varianter, en på vodka och en på billig konjak. Båda goda men olika. Svårt att välja favorit.)
    Chili/lime

Ok:
    Hallon/blåbär

Inte så god:
    Älgört

Riktigt jäkla äcklig:
    Syrén

De fullständiga recepten är dock utlånade just nu. Har planer på att göra likör på rabarber också.

• L-N

hittade en del likör recept.. blev lite lång, ursäkta:)

Apelsinlikör
    5 droppar bittermandelolja

5 droppar cederolja

2 gm söt pomeransolja

2 gm fint riven koschenill

2 gm citronsyra

5 gm kumarinsocker

50 gm arrak

4 liter ren sprit

Detta blandas och man tillsätter en kokande het lösning bestående av

3 500 gm socker i

4 500 gm vatten och övertäcker kärlet.

När blandningen kallnat tillsätter man 10 droppar sockerfärg och hela blandningen filtreras.

Apelsinlikör
    Man använder tunt skal från 10 st apelsiner, lägger skalen i en kruka tillsammans med 840 gm socker, 7 nejlikor, 2 bitar kanel och en nypa anis, häller i 2 liter ren sprit och rör om varje dag under tre veckor med en träsked. Därefter får den självrinna och därefter tappas likören på flaskor.

Curacaulikör

500 gm curacaubark styckas i småbitar och urlakas under 8 dagar i 5 liter starksprit.

Därefter häller man detta i en skål och tillsätter

5 droppar bittermandelolja, 8 droppar cederolja, 50 gm arrak, Sedan löser man 3 500 gm socker i 3 000 gm vatten och häller den kokande lösningen i spriten. Efter att blandningen kallnat filtreras den.

Enbärslikör
    200 gm enbärsmos av stötta enbär

2 gm fint skurna malvablommor

0,5 enbärsolja

5 liter starksprit

Till detta tillsätter man en kokande varm lösning av 3 000 gm socker i 4 000 gm vatten. Kärlet täcks och får stå i 12 – 14 timmar varefter blandningen filtreras.

Kakaovaniljlikör
    250 gm kakaopulver

3 droppar bittermandelolja

2 gm fint riven koschenill

50 gm vaniljtinktur

100 gm arrak

4 liter starksprit

löses i under 8 dagar i en temperatur av 30-40 grader.

Därefter häller man på en kokande lösning bestående av 4 500 gm socker i 3 500 gm vatten. Efter att blandningen kallnat i ett täckt kärl låter man den stå i en vecka varefter den filtreras.

Körsbärslikör
    På 1 Kg körsbär slår man kallt vatten som täcker bären, och låter det stå en natt. Sedan silar man bort vattnet och slår 2 liter starksprit på bären, därefter lägger man i 840 gm socker och 12 körsbärskärnor. Efter cirka 3 veckor är det färdigt, då det skall silas och tappas på flaskor.

Likör av saftiga frukter
    Krusbär, vinbär, hallon med mera bereds enligt följande recept. Till en vinbutelj likör beräknar man ¼ liter bär som krossas till mos, vid körsbär krossa man även kärnorna, och blandar detta omsorgsfullt med ¼ liter sprit. Blandningen täcks noga och får stå i 24 timmar, varefter den silas genom en flanellduk. Därefter kokar man 100 gm socker i vatten till en sirapstjock vätska, som i halvkylt tillstånd blandas med fruktsaften. Detta slår man därefter på en vinflaska och tillsätter så mycket uppkokt vatten att flaskan blir full.

Likör av saftlösa frukter
    Som ananas, nötter med mera bereds på följande vis. Till en vinflaska (750ml) likör tar man ¼ liter sprit och ¼ liter vatten, som tillsammans slås på den i små bitar sönderskurna frukten, nötter cirka 100 gm och ananas 25 till 50 gm. Blandningen hälls på en flaska som korkas väl och får stå i 8 dagar på varmt ställe, omskakas varje dag. Vätskan pressas därefter genom en silduk, varefter man tillsätter en avkyld sirapstjock lag, kokad på 100 gm socker i lite vatten. Detta slås därefter på en vinflaska som fylls upp med uppkokt vatten

Likör av torkade ingredienser
    Som ingefära, pepparmynta, vanilj, kummin, slånbär mm görs på samma sätt som likör av saftlösa frukter. Av de torkade ingredienserna som även i detta fall skall vara fint sönderhackade, tar man från 2 till 25 gm, beroende på hur aromatisk denna är. Ju mer aromatiska, dess mindre kvantitet erfordras.

Mockalikör

Man gör essens av 2 centiliter bränt malet mockakaffe med 2 cl sprit, detta silas väl och förvaras i flaska. 420 gm socker och ½ liter vatten kokas till en lag, skummas väl och hälls upp för att kalna. I detta blandar man 10 cl sprit och en tesked essens. Omskakas väl och tappas på flaskor. Äldre likören får bli bättre blir den.

Munklikör
    3 gm cederolja

4 gm bitter pomeransolja

2 gm fransk vermutolja

2 gm galangaolja

1 gm ingefärsolja

15 droppar anisolja

15 droppar kaskarillolja

12 droppar bittermandelolja

7 droppar saffranolja

6 droppar angelikarotolja

4 droppar isopolja

2 droppar kardemumolja

2 droppar humleolja

1 droppe enbärsolja

1 droppe rosmarinolja

Man filtrerar efter några dagar och tillsätter starksprit tills det hela blir 500 gm.

Därefter tar man 75 gm av denna essens till 1 700 gm starksprit och blandar detta i ett kärl som rymmer minst 10 liter. Man häller därefter under omröring långsamt en kokande het lösning av 1 700 gm socker i 1 600 gm destillerat vatten och låter detta kallan varefter man filtrerar blandning. Denna essens skall lagras i två år för att likören skall få bra kvalité. Ammoniak ersätter något men inte fullständigt den långa lagringstiden.

Muskatlikör

5 droppar majoranolja

5 droppar nejlikoolja

3,5 gm macisolja

0,5 gm finriven koschenill

20,0 gm söt salpetersprit

4 liter starksprit

500 gm honung

detta blandas och i denna blandning häller man en kokande lösning bestående av

3 000 gm socker i 4 000 gm vatten i vilket man tillsätter

25 gm pulveriserad galangarot

25 gm pulveriserad ingefära

25 gm kanel

5 gm garvsyra

Efter 24 timmars förvaring i täckt kärl filtrerar man och färgar med karamell eller sockerfärg till mederagul nyans.

Pepparmyntslikör
    Upplös 6 gm pepparmyntsolja i ¼ liter vinsprit och tillsätt 3 ½ liter starksprit. Koka 3 ¼ Kg socker i 2 liter vatten, tills en sirapstjock vätska erhålles. Under kokningen skall vätskan skummas hela tiden. Sockerlagen slås därefter i spriten, och i blandningen tillsätter man ytterligare 2 ½ liter vatten. När drycken fått kallna har man en förträfflig likör.

Roselikör
    1 Kg och 50 gm socker kokas i 1 liter vatten till en lag och hälls upp för att kallna. Därefter slår man i 1/3 liter starksprit och 5 droppar rosenolja.

Rönnbärslikör
    Rönnbär fylls i rengjorda flaskor ända upp till halsen, över detta häller man starksprit, varefter man tillsluter flaskorna väl. Efter två månader silas saften genom ett fint filterpapper. Därefter kokas en tjock sockerlag som tillsätts efter smak. Likören slås på flaskor, vilka skall vara väl tillslutna. Likören är färdig efter cirka 3 till 6 månader.

Vaniljlikör
    50 gm vaniljtinktur

50 gm arrak

20 gm söt salpetersprit

2 droppar bittermandelolja

2 droppar rosenolja

2 gm kamarinsocker

0,2 gm finriven koschenill

4 liter starksprit blandas och över detta häller man en kokande het lösning av

4 000 gm socker i

4 000 gm vatten

därefter filtrerar man omedelbart.

• L-N

läste igenom mitt förra inlägg (läste inte recepten innan jag skickade i väg dem)
    Såg att det var lite invecklade recept (enligt mej)

• rocketqueen

Tack så mycket, allihopa! Kan vi inte försöka komma på verser (rim) till presenterna nu? :)

• vixen not a tramp

Välkomna till det nyöppnade rimslottet!

Vi hade så kul förra året, så jag hoppas det blir lika trevligt i år igen!

Kom och rimma!

• The Ring

rocketqueen Hittade din tråd! Men den börjar ju likna en recepttråd hihi! :D

• ThereseV

ja det var än jäkla massa recept här. =)

Personliga julklappar kan ju vara så mycket mera än mat.. Det känns som om alla är ganska mätta å belåtna efter jul.. Å då kankse man inte uppskattar å få hembakta godsaker lika mycket som om man får det någon annan gång under året. Vi brukar äta massvis me godsaker före julafton, så efter är vi leds på det...

• f.d. Svart brud

Vi kommer att göra egna personliga skivor till folk, vackra och personliga foton i ramar (det blir väl mest på sonen till den närmaste släkten), kalender på sonen (också bara till den närmaste släkten). Vi gjorde kalendrar förra året och de blev en hit. Alla har bett om att få en till i år...

Andra saker som vi kommer att göra till julen är gransirap (används som honung), den blir som flytande honung i konsistensen, riktigt bärnstensröd och doftar/smakar underbart av skog.

Syltade kantareller. Har styckfryst små kantareller och till vintern kokar jag in dem i lag, ungefär som smörgåsgurka. Otroligt gott att ha på t ex ostmackor och leverpastejmackor eller som tillbehör till mat.

• ThereseV

Syltade kantareller lät ju som en jätte bra idee. recept? =) Vad menar du då ni ska göra skivor? Vanliga cd-skivor eller?

• Clobberella

Gransirap låter jättehäftigt! Hur gör man det?

• Clobberella

Min julklappskorg som det ser ut nu:

mandelskorpor
    anisskorpor (recept på bägge i Vår Kokbok)
    Vinglögg (köper glögggryddor och modifierar lite.)
    2-3 sorters praliner
    Kiwimarmelad
    Bayonneskinka (har ingen koll på stavningen, inte hemmagjort iofs men jag har möjlighet att köpa billigt.)
    Ev. någon snaps

Någon som kommer på något mer bra som man kan lägga i?

• vixen not a tramp

Denna tråd behöver en puff!

• sussu

Du kan lägga i ett nybakat bröd, med en handuk runt där du broderar en text?

• Clobberella

Inte bra på att baka bröd tyvärr. men fick en bra recept på saffransskorpor i jultråden, så de ska jag nog göra. Så det blir väl mandelskorpor och saffransskorpor..... eller mandel/anis och saffran. Vi får se.
    Hmmm.. vad handlade den här tråden om innan jag började tigga recept....? :D
    Personliga julklappar var det ja. Det är ju inte jättesvårt att bygga ihop sin egen julblomma om man är lite teknisk. En liten en, en hyacint, något fint pynt... Kan ju bli mycket roligare och personligare än de man köper.

• vixen not a tramp

Min mamma fick en "hemmagjord" julgrupp nåt år, den var väldigt fin. Bestod bla av murgröna, vit hyacint och små silverfärgade julgranskulor. Annars är ju amaryllis en himla ståtlig blomma, gillar de vita bäst!

• bröllop?

Tänkte bara tillägga att det finns många roliga tips på presenter som man kan göra själv hos panduro hobby! Finns ju katalog och här på webben!

• vixen not a tramp

Ja, man vill ha massor därifrån! Tyvärr blir det ofta bara liggande opysslat här hemma....

• rocketqueen

Ja, precis! Jag har hur många julkort som helst här hemma som bara ligger. Well, bra till i år, då behöver jag inte göra alla fullt ut eftersom de redan är halvt färdiga...

Jag tyckte grejen med tre "krukor" på ett fat var bra - en med en julgrupp, två med hembakta grejer eller annat fint. Den ska jag börja på snart. :D

Svar på tråden Personliga julklappar