• rocketqueen

Personliga julklappar

Någon som har tips på vad man kan ge sin käresta och familjen till jul? Något personligt, kanske hemmagjort? En ask med hemmalagad tryffel kan ju vara trevligt, fler tips? Känns som om att de har så mycket redan, och jag vill lägga ner mycket tid på att få det "rätt", tycker att det är roligt.

• Svar på tråden Personliga julklappar
  • Kirsto

Sandgren: Naturligtvis har jag just IDAG lånat ut min bok med likörrecept och sa "det gör inget om du lånar den över jul"... Men grunden är att du har tre ingredienser: Vodka (så smaklös och billig som möjligt), vit sirap och en smaksättare ex. hallon. Frukt och bär ska i regel dra ca 3 veckor i spriten, sedan silar man av frukten och tillsätter sirap i vätskan tills man tycker att det är lagom sött. Det är det där med lagom som recepten är bra till... Har iaf 2 recept kvar här hemma:

INGEFÄRSLIKÖR
    Skala och riv en bit färsk ingefära (ca 75 g).

Lägg i en burk och häll på 3,5 dl vodka.

Låt stå 1-2 dygn. Skaka lätt då och då. Sila av spriten.

(Filtrera med melittafilter om du tycker att det behövs för att den ska bli helt klar.)

Blanda med 2 dl vit sirap.

Häll upp på flaska.

KRYDDNEJLIKELIKÖR

Lägg 5 g (ca 1 msk) kryddnejlika i en glasburk. (Jag använde hela nejlikor).

Häll på 3,5 dl vodka och låt stå 3-4 dagar.

Sila av spriten, filtrera och blanda med 1,5 dl sirap. Häll upp på flaska.

Självklart behöver glasburken ha ett tättslutande lock så att inte alkoholen avdunstar. Jag har sparat små nubbeflaskor, blir bra till julklappar om man vill ge bort flera olika smaker. Självklart kan man göra större satser på en gång om man vill, bara att dubbla recepten.

• Sandgren

Kirsto: Tack! Det där ska jag pröva! Jag tänkte även att sen när det är dags för pressenter till alla som hjälpt oss med bröllopet så ska jag göra lite olika saker, typ: sylt, marmelad, gele, likör, saft osv... som man gör själv o har i korg.

• Kirsto

Sandgren: Det är ju skitbra!! Har ni egna bär och sånt är det ju perfekt!

• Sandgren

Kirsto: Men visst är det! Billigt o mer personligt oxå. Vi har massa olika buskar o så, det passar bra. (Det börjar kännas lite sjukt nu, det här är tredje tråden jag skriver till dig på mindre än 1 min tror jag )

• Kirsto

Sandgren: Ja, vi pratar visst överallt. I en sån korg passar det väl perfekt med inlagda vitlöksklyftor som rocketqueen skrev om också? Och kanske inlagda soltorkade tomater? Jättegott att köpa torkade och lägga i olivolja, svartpeppar, vitlök och kanske lite salt.

• Clobberella

Kiwimarmelad med citrus:

1 kg, ca 12-15 st fruktkött av kiwi (utan skal)
    1 limefrukt + saft av en lime ELLER 1/2 citron + saft av 1/2 citron
    1 kg syltsocker

Dela kiwin i mindre bitar. Dela limen/citronen i klyftor, och skiva dessa tunnt. Pressa den anddra limen/halva citronen. Blanda allt med syltsocker i en gryta och koka 2-3 min. TILLSÄTT INTE VATTEN, DET VATTNAR SIG ÄNDÅ! Kiwin bleknar under kokningen, och blir inte lika grön och fin som den är från början.
    Ta av grytan från plattan och rör i ca 5 min för att hindra att frukten flyter upp. Häll i varma burkar, förvara svalt och mörkt.

Jag tror att jag brukar (länge sen jag gjorde detta) ha lite mindre socker än i receptet, men det beror ju på hur söt man vill ha marmeladen.

Smaken blir ungefär som sura godisar, jättegott!

/Clobberellabruden!

• MarikaS

En personlig kokbok, minnesbok, eller annan bok. Man kan ganska enkelt få sin egen bok tryckt.

Ett fotografi omgjort till pop-art

• Ellte

Ett år gjorde jag själv alla mina julklappar... Det var ett ruggans meck men det var skoj :D

Gjorde bl.a geléljus med snygga saker i
    Senap (mycket uppskattat!!!)
    Espressolikör
    Glögg (med snygga dekorerade flaskor såklart;))

och säkert en hel del till som jag inte minns nu :?

• Clobberella

Ellte: finns det något recept på den där espressolikören som du ka dela med dig av?
    Har aldrig gjort likör men det låter ju lite kul!

• Ellte

Hmm...var rädd för den frågan *Garv* Jag vet inte var jag har det men jag ska leta lite. Tyvärr har jag för mig att den skulle ligga ganska så länge så jag är osäker på om det hinner bli klart innan jul..

Svar på tråden Personliga julklappar