• rocketqueen

Personliga julklappar

Någon som har tips på vad man kan ge sin käresta och familjen till jul? Något personligt, kanske hemmagjort? En ask med hemmalagad tryffel kan ju vara trevligt, fler tips? Känns som om att de har så mycket redan, och jag vill lägga ner mycket tid på att få det "rätt", tycker att det är roligt.

• Svar på tråden Personliga julklappar
  • ika (fd höst05)

Hemmakryddad snaps kanske? Andra inläggningar? Inkokta päron, chutney, sylt...

Eller ett par hemmastickade vantar? Det hade jag blivit glad för. En fin stickad mössa, pyntad med en brosch?

Smycken som man knåpar ihop själv...finns hur mycket roliga pärlor och grejor som helst...

Det var vad jag kom på på rak arm.

• Stjärna

Funderade förra julen (i mellandagarna när man slappnar av och tror att man har all tid i världen) på att göra personliga förkläden till mina närmsta denna jul. Kanske komplettera dem med hemmagjorda grytvantar och grytlappar.

En kompis gjorde hemmagjorda brickor med servettdeculptage(osäker på stavn). Det blev kanonfint.

Hemmagjorda tvålar, schampo, ansiktsmasker, badsalt mm. Finns ju hos panduro såna där startset.

Hemgjort papper.

Olika godis vackert inslagna i celofan eller gamla askar som man klär i nytt snyggt papper.

Inläggningar i vackra burkar. Jag älskar presentkorgar.

Har en idé på lager. IKEA har såna där fyrkantiga odlingsbyttor, tre stycken på en bricka. Den ena fylls med en julblomma och mossa, den andra med rött trassel upp på kanterna och sedan oika sorters julgodis i strutar, den tredje med vackert inslagna små paket med olika saker i. Kanske hemgjorda smycken? Tvålar?

• rocketqueen

Precis sådana här presenter jag är ute efter! TACK! Fler tips mottages tacksamt!

• Millicent

Jag har ett jättegott recept på vit glögg som vi gjorde förra julen. Vi hällde upp på en fin flaska, gjorde en fin etikett som vi knöt fast en kanelstång på... kan det vara nåt?

• rocketqueen

Jaaa, skulle jag kunna få receptet så vore det kanon! Men - vit glögg, vad är det? :)

• Överlycklig

Jag hör til dem som gärna vill men som aldrig hinner göra egna julklappar.
    Men jag gillar att ge bort klappar som "håller" lite längre...

ex min 13 årige systerson ÄLSKAR idrott och fotboll - prenumeration på en fotbollstidning under ett år...
    Det finns ju tidningar/magasin för ALLA numera.

En upplevelse; teaterbiljett, musikal, konsert, biobiljetter

Presentkort på en mysig resturange finns det barn så kan man ju även ge bort en barnvakt

Olika viner

Min blivande svärfar har förkärlek för öl från Tjekien, ett besök på systemet och sedan hitta en fin korg som ölen placeras i tillsammans med två fina ölglas...

• Millicent

Glögg gjord på vitt vin ist för rött! Smaskigt till tusen, tycker jag! :)
    Här kommer recept:
    Sockerlag: 2 dl socker och 2 dl vatten
    2 msk tunna skalstrimlor av apelsin
    1 hel flaska sött vitt vin
    2-3 dl Absolut vodka eller Brännvin special
    Glöggkryddor, 1 påse (finns i affären!)

Koka sockerlagen ca 2 min utan lock. Låt svalna. Strimla apelsinskal tunt. Blanda sockerlagen med vin, vodka, kryddor och apelsinskal. Låt stå och dra några timmar. Lägg gärna i några apelsinskalsstrimlor vid serveringen. Serveras het med russin och skållad mandel.

ps. Kommer inte ihåg vilket vin vi köpte, men fråga på systemet så kan de säkert tipsa om något lämpligt! :D

• Millicent

Förtydligande:
    Du silar alltså bort alla kryddor och apelsinskal innan du häller upp på flaska!!! ;)

• rocketqueen

Mmm, tack för receptet, det låter verkligen smarrigt! Blir smaken mycket annorlunda än "röd" glögg?

• Millicent

Hur ska jag förklara... tycker det är lite "snällare" smak än rödvinsglögg...

Svar på tråden Personliga julklappar