• rocketqueen

Personliga julklappar

Någon som har tips på vad man kan ge sin käresta och familjen till jul? Något personligt, kanske hemmagjort? En ask med hemmalagad tryffel kan ju vara trevligt, fler tips? Känns som om att de har så mycket redan, och jag vill lägga ner mycket tid på att få det "rätt", tycker att det är roligt.

• Svar på tråden Personliga julklappar
  • L-N

Är det ingen som har fler recept på nåt man kan laga och ge bort i julklapp? Blev verkligen inspirerad av den här tråden! Snälla! Mer tips!

• here comes the bride

Jag gjorde en väldigt personlig julklapp till min älskling förra året som det talas om fortfarande.
    Jag läste in en hel bok på cd-skiva så att han varje kväll kunde lyssna till min röst (vi bodde på distans då). Jag kan garantera att detta är en väldigt uppskattad present och man kan ju dessutom göra kopior på skivorna och ge till flera. Vilken kanske kan löna sig för det tog VÄLDIGT lång tid.

• Kirsto

Är det någon som har bra senapsrecept? Tyckte det lät väldigt trevligt! Och gott!

• wedding2006

Rocketqueen,

Vet inte hur många det är som du funderar över att göra lite personligare presenter till.

Men mitt förslag är att göra en personlig bok till var och en, köp en vacker bok (med tomma vita blad el. gör egna böcker med pärmomslag), välj sedan ut bilder som visar stunder ni upplevt tillsammans och skriv personliga texter till var och en av dem.

Vet inte om det kan vara något, men jag skulle tycka de vore en rolig och personlig present att få.

Lycka till!

• L-N

Fudge
    5 dl mjölk
    50 gr smör
    1 tsk salt
    2 msk vaniljsocker
    1½ dl kakao
    8 dl socker

Blanda mjölk, socker, salt och kakao i en stor tjockbottnad kastrull. Koka upp och låt det koka kraftigt med omrörning till den håller för kulprovet. Ta bort kastrullen från värmen och tillsätt smör och vaniljsocker. Rör ordentligt, gärna vispa, till smeten har svalnat och även tjocknat en smula. Häll upp i en bakplåtspappersklädd form och låt det stelna. När den sedan är kall så skär Du upp lagom stora bitar som sedan ska förvaras kallt.

• L-N

Har hittat en del recept som man kan laga och ge bort åt nån...här kommer några till

Julkryddad snaps
    Portioner: 5-6 snapsar
    Tid: 10 minuter + dragning

Ingredienser:
    3 dl brännvin eller vodka
    1 liten kanelstång
    1 liten bit lättkrossad torkad ingefära
    10 kryddnejlikor
    10 kardemummakärnor
    2-3 stjärnanis
    1 msk socker
    1 sträng avskalat apelsinskal (inget vitt får komma med)
    Så god att man kan dubbla receptet. Till och med de som vanligtvis brukar grimasera i sig en halv snaps för sällskaps skull brukar tacka ja till påfyllning.

Blanda alla ingredienser utom apelsinskalet i en glasburk, sätt på lock och låt stå ett par dagar. Skaka lätt då och då. Tillsätt apelsinskalet och låt stå ytterligare ett par dagar. Sila och avnjut

Svartvinbärssnaps
    Portioner: 5-6 snapsar
    Tid: 10 minuter + dragning

Ingredienser:
    3-4 dl svara vinbär (frysta går bra)
    3 dl brännvin eller vodka
    2-3 msk socker
    Förmodligen den mest klassiska av julsnapsarna. Alla gör den på sitt sätt och det finns olika uppfattningar om hur mycket bär man skall ha och hur länge de skall dra. En del ser sockertillsatsen som helgerån, medan andra anser att det gott kunde vara ett par matskedar till.

Häll bären i en glasburk och tillsätt brännvinet, sätt på lock och låt stå en till två veckor. Smaka av efter en vecka. När du är nöjd med smaken, silar du av. Fyll på flaska, tillsätt sockret och skaka försiktigt då och då tills sockret löst sig.

• Clobberella

Ellte... det lät ju så gott med espressolikör... :)

• Clobberella

Lånar tråden lite: Någon som har fler goda likörrecept?

• Ellte

Clobberella: Sorry...jag har letat och letat men det är borta. Likaså senapsreceptet som jag nog sparat i samma fil då...för några år sen :(

Svar på tråden Personliga julklappar