• NokGroda

Hur flyttar man ihop?

Jag kapade en annan tråd lite, men kände att jag kanske borde skaffa mig en egen bakgård att hojta på..

Jag och min pojkvän sedan 5 mån tillbaka pratar om att flytta ihop. Vi känner båda två att vi har ett underbart förhållande och trivs oerhört bra tillsammans. Vi bor båda två i ettor, så det går inte riktigt att prova på samboskapet i förväg, utan vi måste helt enkelt skaffa en egen, ny lägenhet.

Nu undrar jag dels om det är vanligt att flytta ihop när man varit tillsammans så här länge (kort). Det är ju iofs så lång tid att vi känner varandra väl och har hittat varandras styrkor och svagheter.. Men jag har aldrig känt så här så snabbt förut.

Jag undrar också HUR man gör.. Det är klart att man flyttar sina saker och bor på samma adress ja, men HUR.. Det måste ju finnas problem som alla par har när de flyttar ihop. Vilka är de? Hur undviker man dem? Finns det några bra tips och sätt så att det går så smidigt som möjligt?

För säkert blir det en del diskussioner både om tandborsten, köket, garderoben och var skåpet ska stå..

• Svar på tråden Hur flyttar man ihop?
  • vilma

jag och min kille bor sedan 1½ år tillbaka tillsammans med vår katt i en etta på 50 kvadrat. det funkar hur bra som helst, trots att han jobbar natt och jag pluggar dagtid. men vi vet ju inte om något annat i och för sig.. kanske blir värsta uppsvinget för oss när vi byter till nåt större ;)

• solståle

NokGroda,
    jag flyttade in i min killes lägenhet efter bara 3 månader.. jag tror att det är väldigt individuellt om man kännar att man är redo efter 3 månader eller 3 år.. vi var iallfall redo..dessutom kändes det löjligt att betala för ett rum som jag aldrig använde (studentrum)
    det som lij tipsar om är bra, nämligen att hyra ut lägenheten i andra hand en period. tyvärr funkar det inte alltid (nu säger jag inte att det INTE kommer att göra det!) och det kan vara skönt att ha en plan b, just in case.
    jag gjorde dessa och hyrde ut mitt rum i ett år, och efter detta år insåg jag att det verkligen funkade bra med sambolivet och sa då upp mitt studentrum.

rent praktiska problem, bråk om disk, var grejerna ska stå..hmm tja alla förhållande har ju sina problem.. personligen tror jag att jag o min kille har ett sunt förhållande för vi har en två.dvs. jag har mitt space, för det är viktigt för mig, för jag VET att jag skulle börja reta mig på honom om vi bara bodde i en liten, liten etta. sedan har jag en ytterst snäll pojke för han bryr sig inte om jag börjar möblera om och stöka runt i lägenheten..jag har nog haft tur ;)

så, ta och hyr ut din lägenhet i några månader, packa dina väskor och flytta in till killen..eller tvärtom förstås haha
    jag önskar dig all lycka!

• solståle

..kan bara nämna att vi bott ihop i snart tre år också.. :)

• NokGroda

ojoj nu blev det fart! =)

Jätteskönt att höra att det är fler som behöver umgås med sig själva ibland utan
    att andra stör. ;)

Ja 5 månader är både ganska länge och väldigt kort beroende på hur man ser det. Jag kände ju min pojkvän i ungefär ett halvår innan vi blev tillsammans.. Och sedan vi blev ett par har vi umgåtts väldigt mycket och tillbringar de flesta nätterna i veckan hos varandra.. så på sätt och vis bor vi ju ihop redan.. men ändå inte alls.

Jag VET att jag kan bo med honom. Jag vet att jag vill. Sen kan det alltid gå åt helvete. Men det kan det ju faktiskt göra när som helst. Ikväll, imorgon, nästa vecka eller nästa år eller om fem år.. Det kan man aldrig sluta akta sig för. Så jag tycker nog att oavsett hur lång tid det gått så ska det KÄNNAS rätt.. just NU.. Och på en ännu större skala gäller ju det för allt i livet! Man ska leva i nuet, vara glad för varje dag man får och varje kyss, varje ömsint ord osv..

Nu blev jag visst poet igen..

Tack alla för era svar iaf! Jag är jätteglad att så många velat dela med sig..

Blivande fru J: Ja, jag ville dels höra om hur andra gjort och det har jag definitivt fått höra.. Dels ville jag få tips och tricks som underlättar sammanflyttningen. Det har jag också fått ganska många. Eftersom alla säkert har sina problem vid ihopflyttning tänkte jag att jag skulle kunna undvika några om jag får höra om dem i förväg. Mest sånt.. Men visst.. det har varit kul att höra om allt som skrivits här. För mig är det inget litet steg att flytta ihop, så jag lyssnar lika gärna på kritik som på medhåll =)

• Alcar

Jag och min kille flyttade ihop efter ca 8 månader, men vi bestämde oss redan efter 2 månader (tog tid att hitta en lgh). Vi flyttade båda direkt från våra föräldrar (19 år gamla) så vi hade väl inte direkt utvecklat några ovanor som vi störde oss på och överhuvudtaget så har vi nog levt ganska likt genom åren verkar det som.

Vi har inte bråkat om ekonomin någon gång utan vi delar allt rakt av eftersom båda lever på studielån.

Det som har varit lite kämpigt för oss har varit hur vi ska dela upp hushållsuppgifterna och få det någorlunda rättvist. Min kille vet med sig att han är lat och sällan tar egna initiativ, så han försöker ju tänka på det, även fast jag måste påminna honom om saker hela tiden.

Vi bodde i en etta nu fram tills förra veckan. Den var på 47 kvm och hade ett separat kök. Vi bodde där i tre år och det var inga problem utöver att lägenheten var överfull med prylar! Ingen av oss har varit i särskilt stort behov av egen tid, utan man har gjort det man velat, om det så varit att titta på TV, läsa, sitta vid datorn osv. (allt i samma rum). Hörlurar och respekt har varit bra att ha. :) Nu bor vi i en trea på 72 kvm och största skillnaden är ju att vi har mer plats för alla våra tusen prylar. :)

Men om man har behov av egen tid och tror sig gå på nerverna om man lever alldeles för tätt in på någon, då är det nog bättre att ha nåt större än en etta.

Hoppas att ni kommer på någon bra lösning! Lycka till!

• doris34

Det viktigaste tror jag är att man pratar med varandra och berättar hur man vill ha saker och ting.

• Mama

Vi flyttade ihop efter 2 veckor. Jag sa upp min lägenhet och efter 1 månad var jag skriven hos honom också.

När vi varit ihop i ett år köpte vi villa och när vi varit ihop i nästan precis 2 ½ år föddes vår dotter.

Fort går det och vi är skuskigt kära fortfarande och på vår 3 ½-årsdag så gifter vi oss.

Aldrig tvekat om nånting. Är det rätt så är det. Och är det inte det så är det inte hela världen att ni flyttar ifrån varann. Eller hur? *peppar peppar*

Lycka till!

• NokGroda

Ja nu bor vi i min etta! Sista pinalerna flyttades över i helgen..

Och det kommer nog gå bra.. det känns iaf väldigt väldigt bra.

Tanken är att vi ska skaffa en trea när rätt lägenhet dyker upp, men tills dess ska vi mysa här i ettan. Och riktigt mysig är den nu med både hans och mina grejer och alldeles för många gröna växter, kuddar och prylar. =)

Tack för alla svar!!

• H2O

Jag och min nuvarande fästman "tvingades" att snabbt bestämma om att flytta ihop.

Två månader efter att vi träffades (i Sydney, fästmannen är Australiensare) bestämde vi oss att han skulle flytta med mig till Sverige ett år. (Blev tre i slutändan...)

Vi var tillsammans en månad till efter det, sedan 6 veckor isär (jag var tvungen att åka till Sverige tidigare). Så totalt efter 4.5 månader (varav 1.5 isär) dök pojkvännen upp i Sverige och flyttade in i min etta på 38 kvm.

Har gått hur bra som helst, visst var det tidigt, men vi kände direkt att "this is it!". Efter ett år i lilla lägenheten flyttade vi till 63 kvm istället. Skönt med lite mer utrymme kan jag säga!

Iaf, nu knappa 5.5 år senare är vi förlovade och bor i Australien. Men snart drar det hemåt igen!

Kul att ni tog steget och det låter bra att ni siktar på en större lägenhet om ett tag! Lycka till!

• *Veronica*

Så länge du känner att förhållandet går bra och att ni kan prata med varandra och ta/ge kritik utan större problem ska det inte vara svårt att flytta ihop.

Jag och pojken flyttade ihop efter cirka 4 månader, då eftersom jag tänkt flytta utomlands för att plugga och sagt upp min lägenhet (tänkt att bo hos föräldrarna över sommaren) men sedan fick jobb över sommaren i vår gemensamma hemstad. Vi tänkte då att det blir en skön grej att göra innan jag flyttar utomlands i drygt 4 månader. Vi flyttade ihop till hans 2a då. Hur som helst föll det sig så att jag inte skall utomlands längre, jag kom in på utbildning på Mälardalens Högskola och vill hellre gå där av flera anledningar (bättre kursutbud, nära kompis och uppsatspartner läser där, pojkvän skall plugga där). Så därför skall vi flytta vidare och bli sambos "på riktigt" om ett par veckor. Då i en 3a eftersom utrymmet inte räckt för bådas möbler och behov, särskilt när vi börjar plugga och behöver ha ett extra rum att läsa i.

Så till "problemen" med att bli sambos: Som tur är har jag och pojken rätt lika syn på hur man skall bo och leva. Det vill säga att vi är inte pedantiska så till den graden att disk måste fixas varje dag eller att allt skall ligga på sin plats till punkt o pricka. Den som har tid tar tag i det helt enkelt. Jag har inte märkt av att detta ställt till några problem, hittills, jag lagar mat rätt ofta för det tycker jag om och han tar större delen av tvätten rätt ofta. Disk tar vi tag i båda två och när det är dags för städning delar vi upp det som behöver göras.

Som jag skrev innan så tror jag dock att det är viktigt att ni båda kan ta/ge kritik utan större problem. Det kommer att dyka upp saker, vanor, som den andra irriterar sig på och då är det viktigt att ta upp och prata om direkt. Är det något som är väldigt viktigt för honom och inte så viktigt för dig (o vice versa) kan du ju bara lägga om vanan så slipper fler konflikter dyka upp om den saken. För oss har det varit vilken handduk man använder och hur man väljer att organisera "viktiga" papper. Småsaker, helt enkelt som går att lösa lika snabbt som de uppkommer.

Ekonomin löste vi snabbt, har ganska lika uppfattning om det också. Vi delar upp alla gemensamma räkningar (hyra, tv-licens, telefon, bredband, el osv) på hälften, han lägger lite mer till mat men vi har gemensamt matkonto och det som blir över av våra enskilda inkomster är våra enskilda pengar. Det vill säga, han tjänar mer just nu och har därför lite mer pengar över men snart är vi båda studenter och kommer ha cirka lika mycket över. Jag tror dock inte att han skulle uppskatta det om vi delade båda inkomster 50/50 och jag shoppade upp allt på väskor o smink, lika lite som jag vill shoppa upp det på hemmabiosystem =)

Suck, långt inlägg det här. Sist, men absolut inte minst, NJUT!!! Att bli sambo är något av det bästa som hänt mig. Så underbart att komma hem till någon som frågar en om dagen, krypa ihop på soffan i hans famn när som helst och att somna och vakna bredvid den jag älskar.

• viccy

Min sambo ( sedan sex år ) knackade på min dörr och frågade om han kunde få komma in en stund. Han stannade sedan bara, nu är vi snart gifta. Häftigt va!?

Svar på tråden Hur flyttar man ihop?