• NokGroda

Hur flyttar man ihop?

Jag kapade en annan tråd lite, men kände att jag kanske borde skaffa mig en egen bakgård att hojta på..

Jag och min pojkvän sedan 5 mån tillbaka pratar om att flytta ihop. Vi känner båda två att vi har ett underbart förhållande och trivs oerhört bra tillsammans. Vi bor båda två i ettor, så det går inte riktigt att prova på samboskapet i förväg, utan vi måste helt enkelt skaffa en egen, ny lägenhet.

Nu undrar jag dels om det är vanligt att flytta ihop när man varit tillsammans så här länge (kort). Det är ju iofs så lång tid att vi känner varandra väl och har hittat varandras styrkor och svagheter.. Men jag har aldrig känt så här så snabbt förut.

Jag undrar också HUR man gör.. Det är klart att man flyttar sina saker och bor på samma adress ja, men HUR.. Det måste ju finnas problem som alla par har när de flyttar ihop. Vilka är de? Hur undviker man dem? Finns det några bra tips och sätt så att det går så smidigt som möjligt?

För säkert blir det en del diskussioner både om tandborsten, köket, garderoben och var skåpet ska stå..

• Svar på tråden Hur flyttar man ihop?
  • glad tjej

Nokgroda:
    Jag tycker det går bra att bo i eb etta. Vi har båda olika intressen och är iväg och då får den andra partnern vara i ensamhet. Fast det är klart jag har en väldigt snäll och förstående pojkvän, eftersom jag pluggar och han jobbar så har vi olika dygnsrytmer, och får titta på tv tyst när han ska lägga sig. Han läser en bok när jag behöver plugga i tysthet osv..

• glad tjej

Jo jag glömde... Jag ser inga problem i att jag flyttat in i hans lägenhet. Båda anser att den är bådas nu och inga komplikationer om det. Men ni kan ju söka en tvåa!!!

• Mia-76

NokGroda: Ekonomin behöver inte alls bli ett problem, men min erfarenhet säger att det är bra att diskutera igenom det.

Har också levt som student med arbetande pojkvän och vi (på hans initiativ) gjorde så att vi delade alla utlägg utom hans bil samt all mat för att det skulle gå ihop på ett sätt som passade oss.

Det finns ju massor med olika fördelningsprinciper man kan tillämpa när man har så olika inkomst: Dela allt, dela efter procentsatser på inkomst, ta ansvar för olika delar etc etc.

Men det är ju nåt som säkert kommer!

• LillaLoppan

Jag och min sambo har bott i en etta på 25 m2 i 2 år och det gick hur fint som helst.
    Jag tycker att det var bra att börja bo ihop på det sättet och vi bråkade inte om utrymme hit och utrymme dit.
    Det enda som var jobbigt var vart man skulle göra av alla möbler och grejer med det problemet hade jag när jag bodde själv i ettan också.

Nu bor vi i en tvåa på futtiga 41 m2 och det har inte varit någon skillnad för vår relation att vi bor i en tvåa.
    Jag tycker att det är bra att ha honom på en armlängs avstånd så jag vet vart jag har honom.

Att bo i en sån liten etta under så lång tid tror jag bara har fört med sig fördelar. Och så är det ju det ultimata testet för att se om man funkar ihop.

• NokGroda

jag vet inte om jag gillar det här att "testa" förhållandet... som de gör på vissa dokusåpor på teve (temptation island), eller genom att pressa sig i en etta.. jag tror bara inte det funkar någon längre tid..

• Sandi99

Jag o min sambo flyttade ihop efter sex månader för att vi bodde ganska långt i från varandra (inom Sthlm men varsin ände...) så vi hyrde en 2a i 2a hand o jag hyrde ut min 1a hands lgh för att ha en "säkerhet" om det inte skulle funka eller om 2a handsvärden skulle ångra sig. Efter ½ år tillsammans med en hyra på 6000 kr bestämde vi oss för att köpa en lgh för 1.22 milj o jag gjorde mig av med min... Visst var det läskigt att flytta ihop efter så kort tid men det har funkat bra o det faktum att vi störde oss så mkt på 2a handshyran gjorde att vi köpte o har samma månadskostnas som förut! Vi lever på ngt sätt dag för dag o har känt att vi satsar o den dag det inte funkar så är det "bara" att sälja. Vi har skrivit alla papper väl o har 50-50 lån samt livförsäkringar som täcker upp den enes 50 del om ngn skulle gå bort... Vi är bara 22 o 23 men bor man i Sthlm så finns inte så jättemånga alternativ. Vi hade iofs chansen att få riktigt bra lån tack vare goda kontakter... Tuta o kör! Vad kan hända? Ambitionen för de flesta av oss är ändå att vi ngn gång ska bo ihop o funkar det inte nu kommer det antagligen aldrig att göra det... Så har vi tänkt iaf! O visst är det diskussioner om mycket (speciellt när jag är en pedant o han inte alls) men man lär sig att kompromissa o en del saker tror jag aldrig kommer ändras ;) (Help me God) :)

• Irmelie

När det gäller ekomin så är 50/50 bara rättvist om man har lika mycket i inkomst. Annars så får den som tjänar mer betala mer. Bra också om bägge har en egen summa pengar att röra sig med.

(Tycker den här tråden är rar, vårt första gemensamma boende var huset vi köpte, ok, han bodde i nästan hos mig några månader innan).

• lij

Men Irmelie, vad som är rättvist måste väl varje par få bestämma själva!? Men det är alltid bra att ha många fakta att bestämma det utifrån.

Mina tips för att flytta ihop på ett bra sätt:

* Prata igenom hur ekonomi, städdning etc. ska skötas.
    * Hyr eventuellt ut nuvarande bostäder i andra hand så att ni har en utväg.
    * Se till att ni vet vad som förändras juridiskt etc. när ni blir sambos.
    * Ha roligt och njut av att flytta ihop och inreda!

• Nightingale

Nu måste jag lägga mig i!

Jag och min sambo flyttade ihop efter fyra månader i hans ungkarlsetta på 25m2. Vi har nu bott där ett år och tänker fortsätta med det ett bra tag till!! Vi har aldrig bråkat om yta, har aldrig bråkat överhuvudtaget. Fungerar förhållandet så fungerar det på vilken yta som helst, tror jag!

När jag flyttade in, så pluggade jag och han jobbade, nu jobbar vi båda och om ett par månader så börjar han plugga och kommer förhoppningsvis att fortsätta med det i fyra år till. Inga problem för oss, det är rena drömmen att ha en hyra på 1500.- Vilket innebär att både han och jag är/kommer att vara universitetsutbildade utan lån. HÄRLIGT! Vi har nu kunnat spara mellan 7-9000 i månaden till framtida handpenning i lägenhet eller bil, dessutom har vi råd att åka på semester till usa en månad i höst och lyxa rejält. Det är värt mkt att kunna göra sånt nu innan vi utökar familjen.

Det vi gjort som förbättrat tillvaron var att köpa loftsäng, 140cm på ikea. När han vill spela xbox hela nätterna så ligger jag där uppe och sover gott, det är mörkt där uppe ändå, och hörlurar till tv:n löser faktiskt det mesta!

Vid själva ihopflyttandet (jag hade en trea på 80m2 mitt i stan) så valde jag för enkelhetens skull att köra hem alla mina möbler till mina föräldrar av den anledningen att han/vi bor på tredje våningen utan hiss och att det inte fick plats så mkt. Tog bara med mig det som han inte hade. Nu har vi dock renoverat lgh och köpt mer gemensamma "compact living möbler".

Vi har inte diskuterat så mkt hur hushåll och ekonomi ska skötas, vi delar rakt av helt enkelt. Den som är hemma lagar mat och den som inte lagar mat diskar efter maten. Likaså gör vi med tvättiderna. Vi jobbar båda väldigt oregelbundna tider, dag, kväll och nätter. Städar gör vi varannan vecka tillsammans. Fungerar väldigt bra!!

Lycka till! Jag kan ibland sakna större lägenhet, men mest för att jag känner mer och mer att jag är redo för ett stort projekt i mitt liv! HUS!!!!!

• halstabletten

Att aldrig gå och lägga sig när man är osams är ett bra tips!! Då tvingas man liksom ta problemen direkt istället för att ge något chansen att gro och bli jättestort helt i onödan!

Sedan kan man med fördel se till att man behåller ungefär hälften/hälften av bådas tidigare grejer så att en person inte känner sig bortvald eller inneboende.

Svar på tråden Hur flyttar man ihop?