• NokGroda

Hur flyttar man ihop?

Jag kapade en annan tråd lite, men kände att jag kanske borde skaffa mig en egen bakgård att hojta på..

Jag och min pojkvän sedan 5 mån tillbaka pratar om att flytta ihop. Vi känner båda två att vi har ett underbart förhållande och trivs oerhört bra tillsammans. Vi bor båda två i ettor, så det går inte riktigt att prova på samboskapet i förväg, utan vi måste helt enkelt skaffa en egen, ny lägenhet.

Nu undrar jag dels om det är vanligt att flytta ihop när man varit tillsammans så här länge (kort). Det är ju iofs så lång tid att vi känner varandra väl och har hittat varandras styrkor och svagheter.. Men jag har aldrig känt så här så snabbt förut.

Jag undrar också HUR man gör.. Det är klart att man flyttar sina saker och bor på samma adress ja, men HUR.. Det måste ju finnas problem som alla par har när de flyttar ihop. Vilka är de? Hur undviker man dem? Finns det några bra tips och sätt så att det går så smidigt som möjligt?

För säkert blir det en del diskussioner både om tandborsten, köket, garderoben och var skåpet ska stå..

• Svar på tråden Hur flyttar man ihop?
  • Pöjk

Mia-76, det undrar jag med. Då kanske man slipper få trycksvärtsvarta fingeravtryck på osten?

Kan poängtera att våra brittiska vänner skakade på huvet när de insåg att vårt gemensamma hushåll innehöll 4 osthyvlar, dvs vi hade 2 var från början. men vad vet dom om mat?`

NokGroda, Ojojoj? Menar du at vi flyttade ihop så fort, ja det är väl ett långt ONS, så att säga. Upp och ner har det gått, men här är vi med hus och två barn. Vem som fick ge sig, ja vad tror du? Å andra sidan rynkar hon på näsan när jag gör smörgås med leverpastej, kokt kall potatis och majonnäs, medan hon själv gillar ost och marmelad på samma macka (vidrigt). Så nu har vi tävling om att få barnen att säga kex med mjuk eller hårt 'k', och hur kalops och kaviar skall uttalas.

Delad ekonomi verkar jobbigt, men vi har aldrig haft ont om pengar, ens när jag pluggade.

• Mia-76

Aha, nu fattar jag. Trodde att du lyckades med ett enhandsgrepp och det verkade så svårt

Mina närmaste vänner i en etta verkar det funka bra för. När hon pluggade satt hon i köket och han var i rummet i stället. Sen är man ju inte alltid hemma samtidigt, pga träning, träffa kompisar och andra aktiviteter. De har även så högt i tak så att hon kan säga till honom att "nä, nu behöver jag lite egentid, kan inte du hitta på nåt i kväll".

Men om du känner oro för att flytta in i en etta så ska ni väl satsa på att skaffa nåt större på en gång om det är möjligt i den stad ni bor i. Då blir det ju som du skriver mer erat också, i stället för att en av er (även om det inte är meningen så är det ju en risk) blir inneboende hos den andre.

• Pöjk

NokGroda. Måste man ha spejs i lägenheten? Äsch vi var så kära så det löste sig, men vi hängde ute en hel del. Hon jobbade, jag pluggade. Vi är rätt slappa och har ung. samma smak (dvs bra smak), så några stora kontroverser blir det inte. Man måste inte ha det perfekta hemmet.

Vi bråkar om andra saker, tex vem som surfar hela nätterna och vem som inte plockar upp håret från golvbrunnen i duschen, och som måste spara alla gamla tidningar för att läsa dem... ja, sånt viktigt alltså.

• NokGroda

Pöjk: ungefär sånt som alla par i världshistorien bråkar om alltså.

• K.C

det beror nog på vem man är och hur man passar ihop - en del ka nog gå varann på nerverna i ett slott med flyglar, men en del kan komma överens på 30kvm.

• NokGroda

K.C: ja hittills har vi kommit bra överens i våra ettor. men jag tror inte det kommer vara kul på längre sikt. jag vill gärna kunna gå ut ur rummet och sitta ensam och pyssla med något om jag vill. inte kanske nödvändigtvis för att jag behöver, utan för att jag VILL. =)

• Rainred

Vi gjorde så att jag flyttade in i hans etta under den tiden vi väntade på att vår nya lägenhet skulle bli ledig och inflyttbar, en månad var det då och det var gränsen för mig eftersom nästan allt i hans lgh var hans och jag hade en liten del som var mitt... sen flyttade vi in. Den största problemet med att flytta ihop är den ekonomiska, vi hade vår sätt att sköta våra egna ekonomi och dessa fick vi kasta för att skapa nåt plattform som vi använder ännu idag efter 4 år (snart) som sambos och nu i lördags gifte vi oss...

• K.C

NOKGRODA: håller med. är man lagd så så är det nog superviktigt att man kan komma ifrån ibland.

• The guy

det här är faktiskt en jäkligt bra fråga...

Själv har jag nog lite problem med just den här grejen.

Innan jag flyttade ihop med min brutta så var ju allt frid och fröjd. Dröjde ett år innan vi flyttade ihop. Jag brukar skynda långsamt och hon med för den delen... Jag är ganska ordningsam och hon är pedantisk.

Vi är från två skilda värdar kan jag säga... Tyvärr är det svårt för henne att jag inte kommer att bli som henne så vi får se vad som händer.

Tillbaka till frågan!

Optimala lösningar:

-Flyttar till nytt gemensamt boende
    -Flyttar ihop gör man när man lessnat på att alltid ha 2 grejer av allting
    -Kompromissar i hur hushållet ska skötas (mat,disk,tvätt,städ)
    -Delar upp kostn så att man betalar lika el åtminstone så att ingen känner sig ledsen. O viktigt att inte ex bruttan betalar maten,hyran och snubben köper bilen --> gör man slut så kan ju killen ta bilen o dra o hur kul är det med kvitton på maten?

• NokGroda

Rainred: låter som jag trodde, det..

The guy: verkar som att många säger att ekonomin är svårast. vi har ju dessutom ännu ett problem där eftersom han jobbar och jag pluggar, dvs han har oerhört mycket större resurser än jag har..

Svar på tråden Hur flyttar man ihop?