• Månsdotter

    Ej medlem i sv. kyrkan: Vad kostar kyrkvigsel då?

    Hej!

    Varken jag eller min blivande man är medlemmar i svenska kyrkan. Jag har surfat runt på nätet och läst att det ändå kan finnas möjlighet att få gifta sig i kyrkan.

    Är det någon som har erfarenheter kring detta? Vad kostar kyrka/präst då? Är det stor byråkrati för att få igenom det?

  • Svar på tråden Ej medlem i sv. kyrkan: Vad kostar kyrkvigsel då?
  • blåsippa

    jag tycker fortfarande att antingen är man med i kyrkan el inte !

    Vill man ta del av deras tjänster är mna med. Så tycker jag. Vi som är med betalar flera tusen per år o det gäör jag för jag vill stödja kyrkans verksamhet o kunna gifta mej där osv.
    Har man valt bort att vara med så tycker jag att då får man gifta sig borgerligt,

    Man gör själv ett val, även om ens föräldrar tagit ut en ur kyrkan el aldrig varit med är vi nu alla här vuxna att själva ta beslut om detta. man kan ju gå med igen!

    Man har ju rätt att tycka vad man vill men jag tycker det ofta-generellt är ett hyckleri bland många att man vill inte betala utan spara dessa tusenlappar(blir mkt på 10-20 år!) till annat men som sagt sen när det är dags för giftemål ja då tycker man att i kyrkan är det ju så fint där vill man vara.. Nä fy för sådana personer tyckerJAG.

  • Gable

    blåsippa - hur tycker du då att jag o min blivande ska göra? Han är med i kyrkan och tycker att det är viktigt med en kyrklig vigsel.

    Jag är inte medlem.

    Hur ska vi göra då?! Han har ju, enligt dig och JAJJ rätt att gifta sig i kyrkan medan jag INTE har det.

    Jag kan inte tänka mig att gå med i kyrkan igen av starka personliga orsaker.

  • glad tjej

    Det är skillnad på att tycka och personliga angrepp!

  • blåsippa

    jaha o glad tjej vem/vad syftar du på?!

    Gable! Ja jag antar/förstår att du absolut ej vill vara med i sv kyrkan o kan mkt väl förstå att du har dina orsaker till det.Men då antar jag att det inte heller är viktigt för dej att gifta sig i kyrkan men viktigt för din blivande, rätt?!

    Ja hade vi en sådan situation min blivande o jag så skulle jag nog försöka komma överens om en annan fin plats att gifta mej på. KOmpromissa får man ju göra hela livet till o från...
    Kanske en "kyrklig vigsel" alltså med en präst på en fin plats men alltså inte i kyrkan.

    Men visst ni har rätt att gifta er i kyrkan om han är med.

    Men ja jag tycker det är fel, men som sagt det är min åsikt.

  • Gable

    Han är inte villig att kompromissa om det. Därför blir det kyrklig vigsel. Till mitt försvar kan jag väl säga att jag har betalat en herrejösses massa pengar till kyrkan, så vår vigsel kommer att vara betald flera gånger om, i alla fall min del av kostnaden.

    Det jag ville få fram till dig blåsippa är att verkligheten är inte alltid svart eller vit, det finns massor av gråzoner.

    Ha en riktigt bra o trevlig lördag!

  • blåsippa

    Ja visst finns det grå zoner i verkligheten självklart.

    Men jag skulle inte kunna stå där i kyrkan o lova evig trohet osv i gudsnamn om jag inte är det minsta kyrklig el med i sv kyrkan.
    Det skulle för mej varit hyckleri. Jag skulle aldrig kunnat göra det.

    Men som sagt vi är alla olika o känns det bra för dej så ja då är det ju ok för din del.

    Ja ha en trevlig kväll o så får vi se var stenmarck placerar sig.......

  • Lillagumman

    Vad gäller begravningar har den avlidnes släktingar ingen möjlighet att hålla begravning i kyrkan om den döda inte är medlem. Släktingarna kan inte "köra över" den dödas önskan att inte vara medlem i Svenska Kyrkan. Det går alltså inte att köpa den tjänsten i efterhand.

    Min mor, som är präst, hade nyligen en änka som vägra acceptera att hennes make inte kunde få kyrklig begravning trots att han gått ur kyran. Änkan var medlem med det är den avlidnes "status" som räknas. Det krävs trots allt en aktiv handling för att gå ur, det kan inte ske av misstag.

    Kan vara värt en tanke innan man fattar beslutet om att lämna kyrkan eller ej.

  • blåsippa

    bra skrivet lilla gumman att du klar gör hur det är.

  • blåsippa

    precis så blev det när en arb kamrats bror dog. Han hade gått ur sv kyrkan o de fick ej ha begr i kyrkan utan fick ha en borgerlig begravning på en annan plats.

  • NokGroda

    stackars dem?! men om det nu var den avlidnas önskan att gå ur svenska kyrkan så är väl allting som det ska?!

    ska man stanna i kyrkan för att någon ANNAN vill gå i kyrkan när man är död? men hallå?

  • Jonnes brud

    Det som Lillgumman och Blåsippa skriver stämmer inte, kanske är det olika i olika församlingar. Min f.d. man gick ur kyrkan pga av kyrkoavgiften, han var inte ateist. När han dog hade vi begravning i kyrkan med en präst som tyckte att det var OK att jordfästa honom. Det fanns dock präster som "vägrade" göra det.

  • blåsippa

    Ja det är så att man inte ska få ha begravning i kyrkan så då gjorde prästen ett undantag.Fel kan jag tycka har man gått ur så har man tagit ställning till hur man vill ha det tycker jag.

    Det gäller att tänka till hur man vill ha sin begravning, i kyrkan?! ja isåfall var kvar o betala kyrkoskatt.

    Ska man få ha begravning i kyrkan, gifta sig där osv fast man tagit ställning att man gått ur sv kyrkan så vad är då vitsen att vara med skulle nog många tänka...

    Och istället spara in pengarna vi andra betalar o sedan räkna med att någon snäll präst ställer upp ändå!!

    Nej tänk till innan man går ur, det är faktiskt ett stort beslut!

    Angående min arb kamrat så var det ok för dem att ha en borgerlig begravning eftersom han gått ur så hade han ju tagit ställning till hur han ville ha det, medvetet el omedvetet!Då kan man ju inte börja "bråka" om att få ha en kyrklig begravning.....

  • Jonnes brud

    Vår son bodde hos min f.d. man när han dog. I ett försök att få ytterligare några kronor över varja månad gick mitt ex ur kyrkan. Är man inte ens fyllda 50 tänker man inte på vad det blir för konsekvenser om man skulle dö. han blev hastigt sjuk och dog på bara några dagar. Vi var gifta så länge och kände varandra så väl, så jag visste att det här var vad han ville. Vi hade pratat om det så många gånger.

    Jag är inte heller medlem i Svenska kyrkan, eftersom jag tillhör en frikyrka. Jag har inte dåligt samvete för att jag vigs i kyrkan (min blivande är medlem) och ville helst gifta mig i den, men min M2B och jag kompromissade och då fick det bli så.

    Allt tjat om att man inte är med och betalar kyrkoavgiften (som i mitt fall går till "min" frikyrka") tar jag med en nypa salt. Jag går ofta till kyrkan, bidrar med kollekt (och det handlar inte om några enkronor eller någon tjuga) och bidrar på annat sätt till kyrkans arbete. Det är lika mycket hyckleri att vara med i kyrkan och aldrig sätta sin fot i den. MEN till kyrkan och Gud är alla välkomna, det ska ingen människa döma över.

  • Blivande präst

    Naturligtvis är det så att INGEN ska behöva gå ur kyrkan för att man inte har RÅD!
    Församlingen kan gå in och betala hela, eller en del av, kyrkoavgiften (om man ber om det).

    Vad gäller begravning är det så att generellt sett så anser man att människor som har gått ur Svenska kyrkan har gjort ett aktivt val, och därmed inte önskar kyrkan i sitt liv. Då får man inte heller någon kyrklig begravning.
    Dock _kan_ det finnas pastorala skäl att ändå ha en kyrklig begravning, men det är i så fall kyrkoherden som avgör.

    Vad gäller gravplats, så betalas den via skatten, den s.k. begravningsavgiften. *r man med i Svenska kyrkan är den inbakad i kyrkoavgiften, annars betalas denna separat.

  • gladhannapanna

    När det gäller homosexuella par som vill gifta sig så är det ju så att det inte KAN gifta sig enligt svensk lag, de kan registrera partnerskap. I den församling jag är aktiv har man haft ett flertal välsignelsegudstjänster för homosexuella par. Det finns många inom kyrkan som skulle vilja att kyrkan har rätt att teckna partnerskap på samma sätt som man har vigselrätt. Det finns förslag på riksnivå om att Svenska kyrkan ska avsäga sig vigselrätten så att det blir lika för alla par, oavsett sexualitet. I så fall blir det som i många andra länder, man vigs borgeligt först och har sedan en kyrkligceremoni.

  • clarke

    Man kan få ha begravning i kyrkan för en icke medlem om kh går med på det. Dock detta kostar en del pengar. Man får betala för präst, kantor, vaktmästare, hyra av byggnad m.m SEn heter det inte kyrkoskatt utan avgift,

Svar på tråden Ej medlem i sv. kyrkan: Vad kostar kyrkvigsel då?