• Månsdotter

Ej medlem i sv. kyrkan: Vad kostar kyrkvigsel då?

Hej!

Varken jag eller min blivande man är medlemmar i svenska kyrkan. Jag har surfat runt på nätet och läst att det ändå kan finnas möjlighet att få gifta sig i kyrkan.

Är det någon som har erfarenheter kring detta? Vad kostar kyrka/präst då? Är det stor byråkrati för att få igenom det?

• Svar på tråden Ej medlem i sv. kyrkan: Vad kostar kyrkvigsel då?
  • blivande fru J

men om ni går med nu och sedan stannar som medlemmar resten av livet hinner ni nog gottgöra det. Just bevarandet av gamla kyrkor får även atest-jag att stanna som medlem.

• yrvädret

Det finns även andra som inte är medlemmar som faktiskt vill gifta sig i svenska kyrkans regi utan att ens överhuvudtaget varit med någon gång. Tycker att det är lite dumt att dra alla över en kam och utgå från att man en gång gjort valet att gå ur. Det finns till exempel många som är uppväxta i frireligiösa familjer som ändå vill gifta sig genom Svenska kyrkan, för att det är vackert och som då faktiskt är troende. Tycker då att det är än värre stil att gifta sig i kyrkan och vara icke-troende, det om något tycker jag är, ja, eh, falskt.

• JAJJ

Ok Månsdotter då är jag med, tack för din kommentar och svar.
    Yrvädret: Det är även märkligt tycker jag att vilja gifta sig i kyrkan om man inte är troende men då är man ju trots allt en medlem, eller hur? Jag drog inte heller alla över en kam som du säger. Om du läser inlägget så ser du att jag hänvisar till de som gått ur Svenska kyrkan efter det att de nu sett på sin deklaration vad det kostar och inte är villiga att betala dessa pengar men ändå vill utnyttja kyrkan så fort det passar deras ändamål.

• Nikita14

Månsdotter

Är bara nyfiken...Vart ligger den kyrkoruinen?? Vi gifter oss i en kyrkoruin om 33 dagar... :D

• JAJJ

Vilken ska ni gifta er i Nikita 14? Låter verkligen fantastiskt vackert som Månsdotter beskriver det!

• Hilde

Claus jag trodde att staten står för det mesta av underhållet av äldre kyrkor. Det är så det var tänkt åtminstone. Som jag förstått det så har kyrkorna haft svårt att upprätta underhållsplaner och har de ingen sådan, så får de inte tillgång till några pengar. Sedan så hörde jag att de där anslagen kommer att förlängas ytterligare, just för att församlingarna inte upprättat vårdplaner. mmm...

Jag är lite nyfiken... hur mycket av kyrkoskatten tror du idag går till sådana syften?

• anne på grönkulla

Räknas en kyrkoruin som en "aktiv" kyrka - dvs hör den till en församling som håller med präst till em vigsel där? Har för mig att jag hört om folk som vigts borgerligt i ruinkyrkor, just för att de är "avkyrkade" eller vad det heter.

Jag vet inte riktigt, men är det inte en kyrka som används för gudstjänster så kan det vara värt att kolla upp. Annars kanske ni ändå får betala en präst för att komma dit oc viga er?

• Ave Maria

Enklast är att ni tar kontakt med den församlimg det gäller.

Det är nämligen så att det är resp. Kyrkoherde i varje församling som avgör huruvida det är OK.
    Likaså är det respeketive kyrkoråd som i så fall beslutar hur mycvket det i så fall kommer att kosta.

Så jag kan tyvärr inte ge dig ett direkt svar här.

Församlingarnas adresser hittar du på svenskakyrkan.se

Sen måste jag bara säga så här: Jag som präst skulle väl kunna tänka mig att ställa upp och viga er i mån av tid och efter tillåtelse från min KH, men jag skulle definitivt fråga varför ni ville gifta er i kyrkan... :)

• f.d. Svart brud

Både jag och min man gifte oss kyrkligt fast vi ett par år tidigare trätt ur kyrkan. Så här gjorde vi och detta är orsaken för alla nyfikna.

När vi väl skulle gifta oss, var det ett rent h-e att få tag på en borgerlig vigselförrättare i vår stad. Förutom att man kunde gifta sig vardagar mellan 8-16 i domstolen fanns ingen möjlighet. Den enda kommunala vigselförrättaren gick inte att få tag på. Vi ville gifta oss på ett ställe som betyder mycket för oss. När vi ringde runt till närliggande kommuner, gick det inte att få dit en kommunal vigselförrättare, eftersom det låg utanför kommungränsen (hela 5 minuter med bil). Då skulle vi behöva gifta oss i en annan stad...
    Eftersom jag och min man faktiskt träffades i kyrkan (trots att ingen av oss är troende) - vi var musiker och spelade Jesus Christ Superstar i Hässelby församling när vi träffades - så klamrade vi efter det sista halmstrået att ha bröllopet där vi ville. Vi ringde en jättego präst (dåvarande pastorsadjunkt, nuvarande kyrkoherde), som även han spelade i musikalen när maken och jag träffades. Han ville gärna hjälpa oss, kollade upp saken och sa att vi "hade pastorala skäl" att få gifta oss kyrkligt. Han åkte ända från Stockholm till Karlskoga för att viga oss!

Officiellt var vår vigsel gratis. Nu i efterhand har jag fått veta, att min far gav en fet donation till kyrkan, förutom kost, logi, reseersättning.

Sedan hade jag och maken betalat kyrkoskatt fram till nåt år innan vi gifte oss, utan att tidigare ha nyttjat någon av kyrkans tjänster.

Visst, döm oss gärna för att vi gifte oss kyrkligt utan att vara troende. Jag tycker ändå att vi gjorde rätt. Det var medningen att det skulle bli så här. Det kändes som om vi slöt cirkeln med denna präst och det blev en jättefin vigsel ute i det fria.

Det finns hur många brudpar som helst som fortfarande är medlemmar i kyrkan men inte är troende, och som gifter sig i kyrkan bara "för att det är fint". Det är väl också hyckleri eller är det inte det för att de betalar "medlemsavgift"?

• snart fru!

Håller med f.d svart brud om att det finns många som absolut inte är troende och ändå gifter sig i kyrkan "för att det är så fint".

Sen känner jag ett lesbiskt par som är kristna men inte FÅR gifta sig i kyrkan! Helt sjukt, tycker jag!

Svar på tråden Ej medlem i sv. kyrkan: Vad kostar kyrkvigsel då?