• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

    Hej på er och gott nytt år i efterskott!

    Har återkommande ångest över att mamma är sämre igen. Det går flera timmar utan att jag tänker på det men så plötsligt så kommer det över mig och lägger sig som en våt filt över axlarna. Jobbigt och kräver otroligt mycket energi.

    BS: härligt att du mår bättre nu!

    Piggelin: själv har jag haft lite småångest över att vardagen har börjat igen, med stress på morgonen inför dagislämning. Moa har ju inte direkt raketfart på morgonen... Hur skyndar man på en unge utan tjat - det skulle jag vilja veta! (Har inte hunnit kolla in dina länkar än...). Men jag har även lite ångest över att det bara är en månad kvar av min f-ledighet. Gah, ska man verkligen börja jobba sedan?! Vaffödådå???

    Nu ska jag läsa ikapp lite...

  • muggles

    Vår nyår var rätt lugn men kändes perfekt i år. Vi hade ett kompispar hemma som har en dotter i samma ålder som Moa och de lekte hela kvällen utan inblandning från oss. De kroknade redan vid 21 och då lade vi dem. Sedan åt vi efterrätt och spelade sällskapsspel till tolvslaget - himla kul!!! Var länge sedan jag spelade sällskapsspel, det borde man göra oftare! Vi lade oss vid halv två - sedan vaknade småtjejerna vid halv sex...

  • muggles
    Heloise skrev 2011-12-28 19:29:49 följande:
    Idag är det 1 år sen E fick sin diagnos. Ety år sen vörlden rämnade och våra liv för alltid förändrades. Jag trodde faktiskt inte att det gick att bli människa igen efter att ha sörjt så gränslöst, jag grät 24/7 i vad som Kändes, som år. Vad jag önskar att den jag är i dag hade kunnat resa bak i tiden till den jag var då och säga att allt blir bra. För ett år sen blev jag någon annan, på gott och ont. Så fanfarer och krulltrumpeter för mig och panzer som stretade oss igenom den värsta sorgen, för att vi tog oss helskinnade igenom vår näst värsta mardröm! Vi är kanske lite äldre, lite gråare, lite visare, lite mindre naiva men väldigt mkt starkare och lyckligare! Sorgeåret är över :)
    Härligt Heloise! Bra skrivet.

    Daa: grattis till parvlarna!
  • muggles

    Här har Beda börjat resa sig upp på alla fyra och står och gungar <3 Lilla Ada sjuvar (stavas det så?) sig bakåt sedan några dagar (det har Beda däremot gjort länge). Beda är ganska nöjd faktiskt, tror hon tycker det är spännande att märka att det nu börjar hända saker. Och hon kommer ju dessutom någonstans även om det mest varit bakåt el åt sidan. Så gnället borde minska...

  • BrudSommar2006

    Muggles, nej men vad tråkigt att din mamma är sämre igen, vilken berg- och dalbana det varit för er. Roligt däremot att tjejerna börjar röra på sig!

    Piggelin, vad trevligt ni verkar haft det på nyårsafton! Vi har de senaste åren börjar vara på Öland med mina föräldrar och i år kom min bror med familj hit också så att kusinerna fick leka. Tidigare år när vi varit hemma tycker jag har varit lite knepiga, något år har vi varit hemma själva och det har varit jätteskönt det med, men annars känns det som att samtliga i bekantskapskretsen redan har sina traditioner klara och alltid firar med samma personer så det är svårt att hitta några att fira med om man skulle vilja. Fast nu har det ju blivit jättebra för oss, så skönt att vara på samma ställe som barnen ska sova.

    Här läste vi kommunens regler och där stod att man inte fick skjuta fyrverkerier innan kl 20 så kvart över åtta på kvällen fyrade vi av dem så att barnen fick vara med också. Kändes jättebra faktiskt. Här finns inte en människa på långt avstånd och våra djur är inte skotträdda, men det klart, en och annan hare kan vi ju ha skrämt. Barnen var i alla fall nöjda. Sedan har vi haft sådana där lyktor legandes i flera år och det blåser ju alltid så här att det inte går att få upp dem men i år var det helt vindstilla, stjärnklart och ett par minusgrader, så himla vackert med alla stjärnor! Så i år fick vi upp dem, det är ju helt magiskt att se dem glida iväg. Tyvärr kom vi inte ihåg att vi hade dem förrän barnen somnat.

    God fortsättning alla!

  • Piggelin1

    Heeeej Mugglan!
    Nä, raketfart är det svårt att uppbringa på Amanda med. Ibland går det, försöker hitta ngt tävlingsmoment mellan varven - vem är snabbast typ. Fast det går långt ifrån alla ggr. Amanda har jullov denna veckan med, men eftersom jag bara jobbar idag & imorgon, så är det hyfsat lugnt ändå för maken. Nästa vecka är det vardagslunk igen... Om du vill att Moa ska leka med ngn imorgon, så tror jag inte att de har ngt bokat vad jag vet.

    Vad betyder sjuvar?! Gungar/Stå & väga?

    Kul med sällskapsspel, det gjorde vi med mannens familj på annandagen, dels Sybarit, dels M.I.G.. Skoj!

    Tråkigt med din stackars mamma, Mugglan, hoppas att det inte blir värre, utan snarare bättre snart. Det blir ju så himla tungt för dig med, när du är ensam om alltihopa.

    Lanovia förresten, maken var på Pappis första gången precis före jul! Tror att han fick mersmak även om lilleman mest kröp runt ute i korrridoren & trappan hela tiden...

  • Piggelin1

    Hej BS Skrattande

    Vi har inga bestämda nyårstraditioner egentligen, vilket jag tycker är rätt skönt.
    Så tar vi det lite som det passar just då & det året.
    Två av de tre familjerna bjöd vi in precis före jul respektive efter jul - skönt när man inte behöver ha ngn gigantisk framförhållning, men ändå får ihop det på ett bra sätt!

  • Norrskensflamman

    Hej alla och god fortsättning!!!

    Oj så kul att se er igen, Piggelin, BS, Mugglan, Fru Bygg, Fru Sy, hela högen!!!

    Trist Mugglan med din mamma. Min är också dåligt av o till (depressioner förutom alla andra krämpor)... men nu under jul har det varit ganska bra.
    Förutom att en familjemedlem dök upp full på julafton... hemma hos mina föräldrar som är helnykterister! Det var sorgligt...

    Ja, för oss blir det ju lite nu att skapa nya traditioner igen, men ändå behålla lite av det gamla. Julen har jag ju redan skrivit om. Det mesta var sig likt, förutom att flickornas pappa inte var där. Och att vi var en stund hos musikerns föräldrar. I övrigt var det mesta sig likt. Farfar o släkt "därbortifrån" ringde och önskade God jul till flickorna, precis som vanligt.

    Nyår har ju varit helt enl makens traditioner (det är deras stora helg därborta) i många år. Antingen har vi varit där i stora landet i öster eller så har vi firat stort hemma hos oss med massa av hans landsmän.
    I år kände jag att jag inte orkade ställa till med nåt, men att jag ändå ville fira med flickornas gudmor o gudfar tex som ju också är därifrån, se presidenten hålla tal osv.
    Ni slumpade det sig så att en gemensam väninna (av samma nationalitet9 med familj (deras barn är dessutom jättebra kompisar med våra) bjöd hem oss samt gudmor o gudfar till dem istället. De tyckte att vi alltid har varit hos oss att nu skulle vi byta ställe. Och så blev det inte så vansinnigt mycket folk heller. Men massor med god mat från deras land och hela baletten. Så flickorna fick sitt nyårsfirande som de är van vid, men i mindre, lugnare format. Och tillsammans med landsmän.

    I år övertalade jag flickorna att strunta i raketer. Vi hade stoooora tomtebloss, små tomtebloss och så svävande lyktor istället. Det var jättefint och stämningsfullt

    Annars så har helgen bestått av snöskottning och byggande av snögrottor
    Bio för barnen (Alvin o gänget 3). Slappa, slappa, slappa.

  • Norrskensflamman

    Jag fick telsamtal från FK om att jag inte kommer få underhållsstöd. Men det visste jag ju redan. Inte förrän ärkeaset är utskriven från min adresss.
    Måste höra av mig till både Skatteverket och FK med en ny adress i utlandet (vilket jag inte har, ej heller telefonnummer). Jag vet ju inte var människan bor!!! Men jag ska uppge adressen till hans lägenhet, även om jag vet att det bor andra där. Och så får de väl hans gamla tel.nr även om jag tvivlar på att det funkar.

    Nu är jag så less på hans fasoner att han vägrar prata med mig, jag o barnen är helt avskurna från honom, men han ska lik förbannat stå skriven hos mig. Nä vet ni vad?! Nån måtta får det väl ändå vara... UT!!! ska han, NU!!!

  • passionsblomman

    Hallå tråden!

    Har inte öppnat datorn alls på en hel massa dagar. Det ni!!!

    Sedan sist har det hunnit vara jul och bli nytt år alltså.
    Vi har haft en stilla och god, skön och fin jul, bara vi tre och djuren.Lagom med matallra sista skinkskivan gck åt idag. Lagom med godis, jag hade tänkt baka oc laga så många fler sorter, men tur att jag lät bli-jag har faktiskt hållit min vikt över helgerna DET ni! Igen.

    I mellandagarna dök sambons bror med familj upp här så långbordet blev fullt, kusiner överallt och ett par härliga dagar där det rymdes kravlös gemenskap och mat som chilicon carne och faktiskt grillat som god omväxling till all julmat.

    Jag har struntat i telefon, sms, mail och allt annat som går ut på att prata med andra, och ägnat mig åt dem jag faktiskt varit på plats med. det har varit skönt. Ibland är det rätt splittrat med alla olika familjemedlemmar och folk man gärna vill hälsa till mitt i storhelgerna.

    Men, en hel del samtal på telefon. Syrran har en tuff tid med sin oerhört strulande son (numera 18 och därmed packad och ivägdragen och mer obstinat och barnslig än någonsin i vad han tar sig till). Min mamma är skitdeppig inför morfars begravning och det har tyvärr mer med hennes syskonrelationer att göra än med själva sorgen efter henes pappa. Jag blir så trött av all energi som sprutar iväg åt det hållet att jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Nu på torsdag är begravningen. Jag antar att man har lite som sin förbaskade skyldighet att backa upp sin mamma en sådan gång, men jag känner att det inte är min värme och omsorg som saknas, utan brorsornas. oOch dessutom har jag ju själv ett farväl att ta, och  just nu kommer det verkligen vid sidan av och faktistk tror jag inte min mamma alls fattar att hon sätter mig i en rätt svår sits med att göra mig till de hon anförtror sin enrma sorg över hur hon känner sig behandlad av de andra. Jag skulle vilja möta släkten mer fri ifrån allt det där, och bara som den jag själv är, mend min egen relation till alla de där människorna.
    Men, sådär är de väl i släkter överlag. Man sitter och vet en massa som ingen säger något om, men som påverkar allt och präglar stämningen.

    Jag har skaffat mig en schysst förkylning lagom till detta också. Det blir intressant att se om jag kan kraxa fram visan jag hade bestämt att jag skulle sjunga i kyrkan.

    Min andra syster går imorgon in i v. 36 av en mycket kritiskt graviditet. Hon har en allvarlig sjukdom och det va rinte meningen att de skulle ha fler barn, men detta blev trots p-piller. Hon har legat på sjukhus delar av grav och det är mycket runt hennes hälsa som är frågetecken. förlossningen kommer efter mycket dividerande att bli vaginal men igångsatt nu snart, eftersom man tror att det blir minst påfrestande för kroppen med vaginal födsel men litet barn. Det har varit ett jädra stridande om att hon skkulle få beviljat en sterilisering också. För "egentligen så får man minsann inte det betalt i det här landstinget när man är så ung". Nu har hon visst fått fatt i en läkare som intygar att "men i det här fallet så vore en ny graviditet i stort sett lika med en dödsdom för nämnda unga kvinna, så sterilisering ska beviljas på landstingets bekostnad" (min syster har pga sin sjukdom ingen egen inkomst, så de lever mycket knapert, på enbart makens lön)

    Ja, så det är ju lite som händer runtikring, även om vi själva haft det oerhört lugnt.
    Vad nyår beträffar, så säger jag som Piggelin-det har sett oerhört olika ut under åren. det är inte en helg jag har stora förväntningar inför och inga fasta traditioner eller bestämda människor heller. Jag skulle gärna fira med några av er ett år likaväl som med släkt eller andra vänner. Men i år var det bara vi härhemma och HUR skönt och laid back som helst. Vi kutade ut och tjöt gott nytt år under stjärnorna, som precis som BS sa, var sgolika i år. Rimfrost på träden för en enda kväll och fyrverkerier över hela byn. Vi käkade gott och tittade på TV. För övrigt spelar jag och sonen "Angry Birds" på hans julklappstelefon, och jag kan inte begripa hur han så ofta får bättre poäng än jag??? FörvånadRynkar på näsan

    Jag försökte skicka ett jättestort gruppmeddelande tille r allihop på nyårsafton, men det gick inte. Jag tror det blev för många mottagare....

    Men som sagt, GOTT NYTT 2012 allihop! Jag tycker vi bestämmer ett bra ett. Men nya jobb, god energi, mycket kärlekoch några nya fina barn i tråden. Hjärta

    Nu vill hunden kissa. Bäst att gå ut....


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård