• Svar på tråden Fråga prästerna 2
  • Synthetic

    Kör alla präster samma gamla tal? Tycker vissa präster är mer moderna och öppna i vad de talar om. Märkte skillnaden på dotterns dop där vi hade en riktigt gudatokig gammal prälle medans en kompis son döptes med modern präst som inte bara rabblade om gud

  • Kjell Präst

    Synthetic: Jag hoppas innerligt att alla präster är tokiga i Gud och talar om Gud i alla vigslar och dop. Gör de inte det har de missförstått sin uppgift, som är att sprida evangeliet. Sedan kan man förstås formulera detta på olika sätt, och självklart gör vi präster olika eftersom vi är olika som människor. Det finns inga "standardtal" som vi ska hålla oss till.

  • Fröken förväntan

    ... "så länge livet oss förenar"


    marjoh skrev 2008-01-27 14:36:15 följande:
    Hej ja har en fråga kan man när man läser de vanliga löftena byta up tills döden skiljer oss åt till typ så länge vi lever för att betona livet man lever tillsammans istället för döden som ska skilja oss åt? Det betyder ju samma sak.
  • Burre Präst

    Fröken förväntan skrev 2008-01-28 16:06:30 följande:


    ... "så länge livet oss förenar"
    Nu kanske jag är en lite petig präst men jag skulle ha lite svårt med den formuleringen. I handboken (som alltså beskriver hur gudstjänster ska gå till) står det om löftena: "Löftena kan istället formuleras fritt av brudparet i samråd med prästen. De skall ge uttryck åt brudgummens och brudens vilja att älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer den åt."
  • marjoh

    vi vill gärna ha innebörden tills döden skiljer oss åt men betona livet tillsammans istället för tiden då det tar slut, men formulera detta på något bra sätt
    Har ni som präster några bra erfarenheter eller tips på det?

  • Caflisch

    Har inte (orkat) läst från första början så min fråga kanske har dykt upp förut, hoppas ni har överseende med det

    Måste man upprepa det hela "Jag XX tager dig YY att älska i nöd och lust..." eller kan man bara få svara "Ja"?

    Och en till fråga när jag ändå håller på: Om man ska ha en solist, när ska denne sjunga? Före, efter eller kanske mitt i vigselakten?

  • Lady o Lufsen

    Hahahaha.... nu blev jag påminnd om att vår präst hela tiden kallade mig för Heléne - visserligen mitt mellannamn men ändå.
    Så det kanske är bäst att det upprepas så att du verkligen vet vem du gifter dig med


    Caflisch skrev 2008-01-28 16:49:23 följande:
    Har inte (orkat) läst från första början så min fråga kanske har dykt upp förut, hoppas ni har överseende med det Måste man upprepa det hela "Jag XX tager dig YY att älska i nöd och lust..." eller kan man bara få svara "Ja"?Och en till fråga när jag ändå håller på: Om man ska ha en solist, när ska denne sjunga? Före, efter eller kanske mitt i vigselakten?
  • Duchess

    Jag är inte heller präst (bara en insnöad teolog med Svenskkyrliga intressen ), men "så länge livet oss förenar" skulle jag inte godkänna om jag var vigselpräst.

    Formuleringar som t ex "så länge jag lever" eller "i alla mina dagar" tycker jag däremot är helt okej.


    marjoh skrev 2008-01-28 16:34:15 följande:
    vi vill gärna ha innebörden tills döden skiljer oss åt men betona livet
    tillsammans istället för tiden då det tar slut, men formulera detta på
    något bra sättHar ni som präster några bra erfarenheter eller tips på det?
Svar på tråden Fråga prästerna 2