• Svar på tråden Fråga prästerna 2
  • Fållan

    Okej, tackar för det! Men det finns möjlighet att ha solist som sjunger två sånger?

  • Fållan

    Har du själv några "favorit" psalmer som du kan rekommendera vid vigsel? Vi är "icke kyrkliga" som tycker det är fint med kyrkor därav valde vi att vigas i kyrka.

  • Kjell Präst

    Fållan: På sid 20 i den här tråden har jag, utöver någon allmän vigselpsalm, föreslagit några psalmer till ett försommarbröllop. Vet ju inte när ni ska gifta er, men det går ju alltid att använda sig av årstidens psalmer.

  • Fållan

    Vad tycker du om Mot skärgåden med S Nilsson som ingångsmarsch?

  • Kjell Präst

    Fållan: En härlig melodi som mycket väl fungerar i kyrkan. Har använt den själv, dock inte vid vigsel. Kanske lite långsam som ingångsmarsch? Men det är ju en smaksak.

  • aroma

    Hej!
    Nu har jag fått olika besked om en sak. Finns det eller finns det inte en psalm i psalmboken som heter "På bröllopsdagen ber vi"? Jag behöver numret på den för att kunna skriva in i programmet. Annars måste jag skriva in hela texten. Har för mig att jag fått numret en gång men är osäker.

    Tack för hjälpen!

  • Duchess

    Det finns inte en sådan psalm. Det är en nyskriven text till melodin "Den blomstertid nu kommer".

    Kolla gärna med er vigselpräst om h*n godkänner den som psalm. Vår vigselpräst gjorde inte det, så vi tog två andra psalmer och la till den som tredje psalm. Funkade jättebra för oss!


    aroma skrev 2008-01-24 18:13:21 följande:
    Hej!Nu har jag fått olika besked om en sak. Finns det eller finns det inte en psalm i psalmboken som heter "På bröllopsdagen ber vi"? Jag behöver numret på den för att kunna skriva in i programmet. Annars måste jag skriva in hela texten. Har för mig att jag fått numret en gång men är osäker.Tack för hjälpen!
  • matteve

    Har en liten fråga ang. psalmer. Hälfen av alla bjudna är amerikaner, så till min fråga - finns det någon som kan rekommendera några engelska psalmer? (får gärna finnas på svenska med) Har tänkt ha "Here is love"/"kärlek vid som oceaner"...

    vet inte om så många - kanske finns någon lovsång som även är psalm?

  • Kjell Präst

    aroma: Som Duchess säger, det finns ingen sådan officiell psalm och därför är det inte säkert att er präst/er organist låter den ersätta en riktig psalm i ritualet.

    matteve: Jag kan inga engelska psalmer, men psalm 231 "Oändlig nåd" är ju en svensk version av "Amazing grace" som säkert era amerikanska gäster känner till.

Svar på tråden Fråga prästerna 2