• Svar på tråden Fråga prästerna 2
  • 20080301

    Jag har en fråga, vi har medeltidstema på vårt bröllop, där våra kläder är svarta, min blivande man och våra barn kommer att ha mantel och strutluva precis som dom hade på medeltiden. Det finns ingen ickereligiös (satanism) i det hela utan enbart det faktum att jag älskar den stilen på kläder och att min sambo är adlig med rötter i "The Holy Roman Empire" dvs hans släkt var högt stående adel under den tiden. han hade velat ha rustning om det inte varit så jobbigt att gå i =)
    kan vår präst sätta stopp för vårt klädval?

  • Kjell Präst

    20080301:Som jag förstår din fråga så handlar det inte om att ändra något i vigselritualet, utan just bara vara klädda i lite udda kläder? Jag kan förstås inte svara för er vigselpräst (men vi präster brukar egentligen inte lägga oss i så mycket hur brudparet kär sig), men personligen hade jag absolut sagt ja till en sådan vigsel - det är väl kul med något annorlunda. Det får, menar jag, dock inte handla om att iscensätta en "teaterpjäs" där alla så att säga "spelar roller". Vigseln är en gudstjänst, och gudstjänster kan se väldigt olika ut så länge de är äkta och ärligt menade. Jag skulle ha mycket lättare att viga ett brudpar klätt i medeltidskläder än ett brudpar som försökte ändra på allt i ritualet för att få det så "ickereligiöst" som möjligt.

  • 20080301

    Nej nej vi vill inte ändra på något i ritualen, jag anser att man inte gör på et sättet utan respekterar kyrkan som den är.
    Jag har varit i kyrkan som ligger i vatikanen (står still just nu vad den heter) och jag har aldrig skämts så mycket över att vara svensk som jag gjorde då när våra kära medmänniskor vägrade att följa deras kyrkas regler med att täcka viss kroppsdelar. Man tar seden dit man kommer.
    allt vi vill är att få ha våra kläder, resten ska ske efter hur kyrkan lagt upp vigseln.

  • Holly Short

    Vet att frågan kommit upp tidgare men vill fråga ändå. Tycker ni inte att det är OK att betala körersättning till en präst som ställer upp på sin fritid? Han kommer att köra 17 mil totalt och även om han är en gammal skolkamrat tycker jag att det är helt rimligt att betala bensinpengar för så mycket körning. Han kommer ta ledigt från sin ordinarie tjänst och genomföra vår vigsel mitt i veckan. Lite nyfiken på synpunkter.

  • Österbotten

    Hej! Jag undrar om ni vet om båda måste vara konfirmerade för att få gifta sig i kyrkan i Finland? Jag kommer från finland och är konfirmerad i den kyrka som vi ska gifta oss i. Min sambo däremot är inte konfirmerad men han är medlem i svenska kyrkan.

  • Kjell Präst

    Holly Short: Det finns tyvärr inget enkelt svar på frågan. Det är de facto så att en präst inte har rätt att "sälja" kyrkliga handlingar såsom dop, vigsel och begravning. Samtidigt är det förstås så att man inte kan BEGÄRA av en präst att han/hon ska ta ledigt från sin ordinarie tjänst och köra 17 mil utan ersättning. Dock är det förstås förbjudet för präster, liksom för andra, att ta emot svarta pengar. Kan man lösa det med vit betalning är ju frågan ur världen, men det är lättare sagt än gjort eftersom vare sig prästens hemförsamling eller vigselförsamlingen lär stå för fiolerna. Prästen har ju alltid en möjlighet att tacka nej om han/hon inte vill viga/resa gratis. Som sagt, det är inte lätt. Själv skulle jag tacka nej till reseersättning, men tycker ändå inte att det är lika förkastligt att ta emot sådan som det är att vissa präster tar betalt bara för att ställa upp, dvs utan resa.

    Österbotten:

    Kan tyvärr ingenting om förhållandena i finska kyrkan. I Sverige är det ju som bekant medlemskap och inte dop eller konfirmation som räknas, men hur det är i Finland vet jag inte.

  • 2008-08-09

    Har en liten undran.
    P g a vissa omständigheter vill vi inte ha den kantor som spelar i vår kyrka, på vårt bröllop.
    Vi ska istället fråga en pensionerad kantor, som arbetat i den kyrkan förrut, om hon vill spela.
    Men ringer man till pastorsexpeditionen och säger det? Eller tar man det med prästen när denne kontaktar oss?

  • Kjell Präst

    2008-08-09: Ring expeditionen. Det funkar med prästen också men han/hon har ju egentligen ingenting med bokning av musiker att göra

  • 2008-08-09

    Kjell Präst skrev 2008-01-20 05:38:11 följande:


    2008-08-09: Ring expeditionen. Det funkar med prästen också men han/hon har ju egentligen ingenting med bokning av musiker att göra
    Tack för svaret!
Svar på tråden Fråga prästerna 2