• MamaJuice

    Vem leder er till Altaret?

    Spånar och funderar!


    Ska man bli ledd av sin far mot Altaret? Personligen tycker jag det är en supermysig grej att föreställa mig hur jag möter min blivandes blick när jag går mot altaret. Kan riktigt föreställa mig känslan av lycka och trygghet i att ha HONOM som mitt mål!


    Men samtitidgt har jag förstått att det mest vanliga ialla fall i Sverige är att man går in tillsammans?


     


    Hur ska ni göra?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 00:33
    www.calleochjosefins.brollopssajt.se
  • Svar på tråden Vem leder er till Altaret?
  • Aniara4
    Sebastiána skrev 2012-01-16 08:31:10 följande:
    Vad synd att inte dina svärföräldrar ger sin välsignelse till bröllopet genom att den blivande makes mor leder honom fram till altaret!
  • Aleta
    Söta Wiol skrev 2012-01-15 21:04:22 följande:

    Jag tycker det är fint vilket som, om man känner att man har en varm och väldigt nära relation med sin far och kanske inte har varit tillsammans så länge med killen kanske man kan vilja bli överlämnad. För min del skulle det kännas konstigt bara. Har inte haft så bra kontakt med honom men varit ihop med killen i 15 år, vi har barn också så att bli överlämnad skulle bli skumt. Däremot tror jag att jag kan gå ensam mot honom om han vill stå framme och vänta på mig, vi gifter oss på en strand. Tror det kan bli ganska fint. Ska nog låta barnen gå först, "blombladskastaren" och "ringbäraren" och sen brudnäbben och sen kommer jag. Vad tror ni om det? Skulle det kunna se fint ut?


     


    Om du vill ha åsikter så tycker jag att det är allra finast när man går in tillsammans av den anledningen att jag tycker att det är fint både på ytan och på djupet.

    Däremot så kan alla möjliga kombinationer vara vackra rent utseendemässigt så klart. Vad det betyder på djupet är ju upp till betraktaren. 
  • Fly by night

    För att citera fader Jonatan i en tidigare tråd:


     


    "I vigselgudstjänsten är mannen och kvinnan ”sakramentala aktörer”. Vid dop är det prästen som är Guds förlängda arm som utför den heliga handlingen, men vid vigsel är det brud och brudgum som utför den direkta ”prästtjänsten”. Mao: prästen är ett vittne med juridiska och kyrkorättsliga befogenheter, och prästen leder kyrkans bön och välsignelse för brudparet, men det är brudparet som utför vigandet. Brudöverlämnandet fördunklar detta liturgiskt – ”dramatiskt” om man så vill – genom att skjuta fokus bort från brudgummen och mot bruden, medan gemensamt intåg tydligt understryker brudparets sakramentala roll."


     


    "Tvärtom för överlämnandet in en konstig assymetri i gudstjänsten, där brudgummen av någon anledning inte ska "gå fram" och där brudens far får en framskjuten position som varken brudens mor eller brudgummens föräldrar får någon motsvarighet till."


     


    Ah, nu saknar jag Molson Canadian (tror det var hennes nick). Hon var en hejare på just den här delen och med passion (om än kanske något hetlevrat ) förmedlade sin tro.


     


     

  • Ayla
    Fly by night skrev 2012-01-17 14:28:00 följande:
    ...
     

    Ah, nu saknar jag Molson Canadian (tror det var hennes nick). Hon var en hejare på just den här delen och med passion (om än kanske något hetlevrat ) förmedlade sin tro.


     


    Du är inte dålig du heller...
  • Fly by night
    Ayla skrev 2012-01-17 15:12:19 följande:
    Du är inte dålig du heller...
    Tack . Mitt "problem" är att jag är ateist och det känns komiskt att lägga fram just de argumenten. Mitt behov av symmetri bottnar i annat och jag har stor förståelse för den präst som arbetar för likhet i vigselgudtjänsten.
  • Fly by night

    Glad



    Nu vet jag inte i vilken tråd det skrevs om starka kvinnor och att bröllopsgästerna kände bruden och att överlämningen därför inte kunde tolkas som en ”brudöverlämning” av någon närvarande. Det kan ha varit någon tidigare tråd också. Inte lätt att hålla reda på. J



    Då vill jag bara uppmärksamma er på att inte göra misstaget att med utgångspunkt från kvinnans rättsliga ställning under medeltiden tro att hon var en av mannen undertryckt varelse.



    Under ett visst utvecklingsskede har äktenskapet haft karaktär av kvinnoköp. Det var det primitiva samhällets enda möjlighet att i laga form reglera förhållandet mellan man och kvinna. Med dagens ögon förefaller det måhända stötande. Då begår man misstaget om man häri ser ett uttryck för ringaktning mot kvinnan. Avsikten med brudköpet har sannolikt varit att förekomma kvinnorov och köpet har ursprungligen säkerligen närmast varit ett skydd för kvinnan. Lagen anpassade sig efter det praktiska livets krav. Även om köp av brud förekommit är det därmed inte sagt att en sådan transaktion skulle vara att jämställa med boskapshandel eller köp av träl. Man ska alltså inte dra slutsatsen att de nordiska kvinnorna vid giftermålets ingående var liv- och själlösa objekt för mannens handlande. Tänk på kvinnorna i de isländska sagorna. De var inga veka våp och mähän direkt J.



    Mellan man och kvinna härskade också i forna dagar i regel det goda kamratskapet trots alla olikheter i kvinnans ställning då och nu. Att mannens husbondevälde inte bottnade i någon ringaktning för kvinnan framgår av att hustrun vid mannens frånfälle övertog hans makt som husbonde på gården. Änkan hade också för övrigt en med hänsyn till tiden förhållanden jämförelsevis självständig ställning. Under tidig medeltid var varken mannen eller kvinnan i främsta rummet individer de var framför allt medlemmar i ätten som förde med sig vittgående förpliktelser.


  • Sara 120707

    En liten ironi som kan läggas till här är att kvinnan räknades som omyndig tills hon gifte sig.


    I princip myndig om hon blev änka men åter omyndig om hon gifte om sig.

  • Fly by night

    Har man föreställningen att utvecklingen under medeltiden gick mot en allt större frihet för kvinnan och att kyrkan var den pådrivande kraften ska man komma ihåg att det var påverkan från kyrkan som berövade kvinnan rätten att vara giftoman.


    Sveriges äldre lagar, landskapslagarna, gav kvinnorna dessa befogenheter (giftoman var i första hand far eller mor). Till förmån för vigseln bekämpade kyrkans män den gammelgermanska giftomannainstitutionen. Ändringen kom redan i Magnus Erikssons landslag som samtida med stadslagen (ca 1350) stadgade att giftoman skulle vara ”man och ej kvinna, dock med moderns råd”. Möjligheten för modern att inneha giftomannens vidsträckta befogenheter berövades henne likväl som ättens övriga kvinnor. Kvinnans rättsliga ställning försämrades.


    Först 1908 kunde vi i Sverige vigas borgerligt överallt i Sverige igen efter 1734 års lag som var det slutliga beviset på sönderfallet av de äldre formerna inom äktenskapsrättens former. Rätta mig om jag har fel – från början (1908) kunde inte kvinnan vara borgerlig vigselförrättare. Vet någon vilket årtal kvinnan återigen kunde vara borgerlig vigselförrättare?

  • Sara 120707

    Jag tycker just det här med kvinnors myndighet är så otroligt skumt!


    Att hon är omyndig signalerar ju att samhället inte tycker att hon kan ta hand om sig själv men det här att hon kan bli myndig men sen återgå till att bli omyndig är ju bara konstigt!!


    Är du änka är du tillräckligt kompetent men om man gifter sig igen så blir man åter okompetent..


    Bara en massa ??

  • Fly by night

    En studie som bla framför åsikten att det var för att underlätta det praktiska livet som det såg ut då (s 102 tror jag). Ja, en del annat framförs också . Kanske några frågetecken får sin förklaring?


     


    https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:vCqkhXXpCLQJ:https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/27590/denmedel.pdf%3Fsequence%3D1+charlotte+vainio+den+medeltida+svenska+husfrun&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESh3lSnfPQOHJoVcYAb4qeYEf6BijgqPP0AXOffsHN20y5ZIi01U4HgHXi2WOLl4j6NyPywTotzWsVfnGvAA5f8q763RLVOQYXaJ_JiDIyS8iBAVSIS8FnBsrolzS-F-s6QBYd1u&sig=AHIEtbQ9KPD_eXLJNdVkxpMoLJHgpw1V4g


     


    Om inte länken funkar googla Charlotte Vainio - Den medeltida svenska husfrun och lagen. En studie i förmyndarskap, begränsningar och möjligheter.

  • Sara 120707

    Det måste ju grunda sig i att de tyckte att endast en person per hushåll kan vara den högsta bestämmande makten. el?

  • Aleta
    Sara 120707 skrev 2012-01-21 20:22:27 följande:

    Jag tycker just det här med kvinnors myndighet är så otroligt skumt!


    Att hon är omyndig signalerar ju att samhället inte tycker att hon kan ta hand om sig själv men det här att hon kan bli myndig men sen återgå till att bli omyndig är ju bara konstigt!!


    Är du änka är du tillräckligt kompetent men om man gifter sig igen så blir man åter okompetent..


    Bara en massa ??


    Mannen skulle bestämma. Så ser det fortfarande ut i större delen av världen idag.
    Ingen man - kvinnan fick bestämma själv. 
Svar på tråden Vem leder er till Altaret?