• MamaJuice

Vem leder er till Altaret?

Spånar och funderar!

Ska man bli ledd av sin far mot Altaret? Personligen tycker jag det är en supermysig grej att föreställa mig hur jag möter min blivandes blick när jag går mot altaret. Kan riktigt föreställa mig känslan av lycka och trygghet i att ha HONOM som mitt mål!

Men samtitidgt har jag förstått att det mest vanliga ialla fall i Sverige är att man går in tillsammans?

Hur ska ni göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 00:33
    www.calleochjosefins.brollopssajt.se
  • Svar på tråden Vem leder er till Altaret?
  • sollan

Jag å min blivande ska gå in tillsammans. 

Tänk på att det finns präster/församlingar som inte tillåter annat än att man går in tillsammans.

Blivande vårbrud
  • MamaJuice
    sollan skrev 2012-01-11 00:36:53 följande:
    Jag å min blivande ska gå in tillsammans.

Tänk på att det finns präster/församlingar som inte tillåter annat än att man går in tillsammans.
    Blivande vårbrud
    Varför tillåter dom inte det?
  • TheD

Vi gick in tillsammans eftersom det var jag och min fästman som skulle vigas :) Finns en rätt ny tråd om detta....

• sollan

För att vissa anser att man som brudpar tillsammans valt att vigas så då går man ochså in tillsammans som ett  par. Typ så har jag fått det förklarat av våran församlings präst.

Blivande vårbrud
  • gbg2012

Du kan googla på brudöverlämning så förstår du varför vissa präster är mot detta.

Vi ska gå in tillsammans. =)

• MamaJuice

Men om jag går in själv då? Och möter min blivande vid altaret? Blir ju lite symboliskt tycker jag om hur två liv möts och blir ett!

• sollan

Är bäst du hör med prästen vad som är tillåtet.  Tyvärr hjälper det inte att du går in ensam istället för att bli överlämnad av din fader ifall prästen inte tillåter det.

Många tillåter endast att man går in tillsammans.

Själv tycker jag att det kommer bli så mysigt att gå där sidan om min älskade förbi alla våra släkt å vänner.
     Kan inte tänka mig att inte gå in med honom.

Blivande vårbrud
  • Strawberry

Vi kommer gå in tillsammans. Älskar min far enormt mycket, men älskar ju min mamma också ochingen av dem behöver "ge bort mig" då jag själv valt att gifta mig med min blivande.. Har svårt att förstå grejen med brudöverlämning, då borde någon "ge bort mannen" också. Och varför pappan och inte mamman? MEN det är din och din blivandes dag och ni ska göra det som känns rätt för er..

• MamaJuice

Ja, man tycker ju olika!

Själv tycker jag att det skulle vara tryggt och skönt att ha honom som mitt mål. Något att vila ögonen på och fokusera på,så jag slipper flacka med blicken bland alla släkt och vänner. Då blir jag bara nervös och det slutar i att jag blir rödflammig och svettas... Ingen vacker syn! Haha! Tror att gubben kan vara ett bra stöd därframme som sagt!

Men vem vet? Jag hinner kanske ändra mig!

• MamaJuice
    Strawberry skrev 2012-01-11 00:58:27 följande:
    Vi kommer gå in tillsammans. Älskar min far enormt mycket, men älskar ju min mamma också ochingen av dem behöver "ge bort mig" då jag själv valt att gifta mig med min blivande.. Har svårt att förstå grejen med brudöverlämning, då borde någon "ge bort mannen" också. Och varför pappan och inte mamman? MEN det är din och din blivandes dag och ni ska göra det som känns rätt för er..

Som sagt var inte själva överlämningen det viktiga, har egentligen ingen vidare nära relation till min far. Men att gå fram själv med näbb och tärnorna som breder vägen , ja jag vet inte, möta min man och få känna längtan att komma fram till honom!

Är jag helt ute och yrar?

Svar på tråden Vem leder er till Altaret?